Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nezapomeňte odlepit starou známku

  11:31aktualizováno  11:31
Nový zákon končí diskusi o tom, které doklady je nutné mít při řízení u sebe. Řidič musí mít při řízení motorového vozidla řidičský průkaz, osvědčení o registraci vozidla, doklad o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a u některých kategorií řidičů i osvědčení profesní způsobilosti řidiče.

Dálniční známka 2006 | foto: Policie ČR

Doklady navíc
Od 1. července k těmto obvyklým dokladům přibude u řidičů nad 60 let věku potvrzení o zdravotní způsobilosti (případně lékařské potvrzení, že řidič nebo přepravovaná osoba nemůže použít bezpečnostní pásy). U osob zdravotně těžce postižených potvrzení o přiznání mimořádných výhod opravňujících k užívání vozidla s označením O1. Všechny tyto doklady musí řidič předložit na výzvu policisty.

Strážník obecní policie nebo celník může od řidiče požadovat jen předložení řidičského průkazu a osvědčení o registraci vozidla, strážníci pak navíc i potvrzení související s označením vozidla tělesně postiženého O1.

Zákon mezi povinnými doklady neuvádí občanský průkaz, pas či jiný doklad totožnosti. Je však potřeba vědět, že požadavek na prokázání totožnosti vyplývá z jiných předpisů -například ze zákona o policii, zákona o obecní policii, takže lze řidičům doporučit, aby občanský průkaz či pas měli u sebe.

Již stávající zákon o silničním provozu ukládá řidiči, aby se podrobil pravidelné lékařské prohlídce nejdříve půl roku před dovršením věku 60, 65 a 68 let a nejpozději v den dovršení tohoto věku; po dovršení 68 let věku pak každé dva roky. Na tom se nic nemění.

Tyto prohlídky provádí praktický lékař, u něhož je řidič registrován, případně lékař zařízení závodní preventivní péče. Nemá-li řidič takového lékaře, může požádat o zdravotní prohlídku kteréhokoliv praktického lékaře.

Poplatek za vystavení takového posudku hradí řidič. Při řízení vozidla je nutné mít tento doklad u sebe a na vyžádání policisty jej předložit ke kontrole. Řidič-senior, který tento posudek nemá, bude nezpůsobilý k řízení motorových vozidel. Mohlo by se to zdát jako formalita, ale může přijít v jisté souvislosti dost draho.

Pokud by řidič bez povinné prohlídky způsobil někomu škodu, uhradí ji sice pojišťovna z titulu zákonného pojištění, zároveň však uplatní vůči řidiči právo regresu, jinak řečeno bude po něm chtít uhrazení částky, kterou za viníka nehody poškozenému vyplatila.

Sankce od příštího roku
Od 1. ledna 2007 bude pro běžné osobní vozidlo do 3,5 tuny stát roční dálniční kupon 1200 korun. Kdo ho nebude mít řádně nalepený, může čekat pokutu až půl milionu korun. Pokud si motorista dálniční kupon koupí, ale zapomene na díl kuponu nalepený na předním skle napsat registrační značku vozidla, může po 1. lednu 2007 dostat pokutu až do 100 000 korun.

A také ztracení nebo nepředložení druhého dílu kuponu bude pokutováno. Dálniční kupon je totiž dvoudílný, druhou část kuponu vozí motorista s sebou a na vyžádání policisty nebo celníka je povinen předložit ji ke kontrole. Když tak nebude moci učinit, měl by si po 1. lednu 2007 připravit až 100 000 korun na pokutu (v blokovém řízení do 5000 korun).

Drahá zapomnětlivost
Nový zákon je nekompromisní nejen z hlediska bezpečnosti, ale pečuje i o finanční úniky ve vztahu ke státu. A to i tak, že pokutuje za neodstranění starého, již neplatného kuponu.

Podle dnes platné právní úpravy motorista vlastně není povinen neplatný kupon ze skla odstranit. Od 1. ledna 2007 však tak musí učinit bez zbytečného odkladu; když na to zapomene, může počítat s pokutou až do 100 000 korun (v blokovém řízení do 5000 korun).

Vysoká pokuta hrozí i za odmítnutí kontrolního vážení vozidla. Pokud tedy řidič neuposlechne výzvy policisty nebo celníka podrobit vozidlo kontrolnímu vážení, hrozí mu pokuta až do výše 500 000 korun.

Kolem výše těchto pokut se dost možná ještě strhne debata. Je totiž evidentní, že sazebník pokut platný od letošního července stanovuje mnohem vyšší sazby za opomenutí administrativního charakteru než za jednání bezprostředně ohrožující životy a zdraví druhých účastníků provozu.

Konec anonymity
Majitel i provozovatel vozidla nesmí od 1. července 2006 přikázat nebo svěřit samostatné řízení osobě, o které nezná údaje potřebné k určení její totožnosti. Důvodem tohoto opatření je snazší vymáhání sankcí za přestupky po konkrétním viníkovi.

Majitel či provozovatel vozidla totiž bude nyní povinen na výzvu policie nebo příslušného úřadu sdělit skutečnosti potřebné k určení totožnosti řidiče vozidla podezřelého z porušení zákona.

Mnoho řidičů ve snaze se vyhnout placení pokuty využívalo situace, když policie neřešila přestupek na místě: majitel vozidla tvrdil, že je v době přestupku neřídil a už si nepamatuje, komu auto v tu dobu svěřil.

Takto by to od 1. července 2006 už nemělo fungovat - provozovatel buď sdělí, kdo řídil jeho vozidlo v době spáchání přestupku, nebo pokutu bude muset uhradit sám. Někteří právníci však tvrdí, že takovéto ustanovení není zcela v souladu s principem presumpce neviny (tedy že nikdo nemůže být odsouzen nebo potrestán, pokud mu nebyl prokázán přestupek nebo zločin).

Autoři:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.