Dálniční známka 2006

Dálniční známka 2006 | foto: Policie ČR

Nezapomeňte odlepit starou známku

  • 7
Nový zákon končí diskusi o tom, které doklady je nutné mít při řízení u sebe. Řidič musí mít při řízení motorového vozidla řidičský průkaz, osvědčení o registraci vozidla, doklad o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a u některých kategorií řidičů i osvědčení profesní způsobilosti řidiče.

Doklady navíc
Od 1. července k těmto obvyklým dokladům přibude u řidičů nad 60 let věku potvrzení o zdravotní způsobilosti (případně lékařské potvrzení, že řidič nebo přepravovaná osoba nemůže použít bezpečnostní pásy). U osob zdravotně těžce postižených potvrzení o přiznání mimořádných výhod opravňujících k užívání vozidla s označením O1. Všechny tyto doklady musí řidič předložit na výzvu policisty.

Strážník obecní policie nebo celník může od řidiče požadovat jen předložení řidičského průkazu a osvědčení o registraci vozidla, strážníci pak navíc i potvrzení související s označením vozidla tělesně postiženého O1.

Zákon mezi povinnými doklady neuvádí občanský průkaz, pas či jiný doklad totožnosti. Je však potřeba vědět, že požadavek na prokázání totožnosti vyplývá z jiných předpisů -například ze zákona o policii, zákona o obecní policii, takže lze řidičům doporučit, aby občanský průkaz či pas měli u sebe.

Již stávající zákon o silničním provozu ukládá řidiči, aby se podrobil pravidelné lékařské prohlídce nejdříve půl roku před dovršením věku 60, 65 a 68 let a nejpozději v den dovršení tohoto věku; po dovršení 68 let věku pak každé dva roky. Na tom se nic nemění.

Tyto prohlídky provádí praktický lékař, u něhož je řidič registrován, případně lékař zařízení závodní preventivní péče. Nemá-li řidič takového lékaře, může požádat o zdravotní prohlídku kteréhokoliv praktického lékaře.

Poplatek za vystavení takového posudku hradí řidič. Při řízení vozidla je nutné mít tento doklad u sebe a na vyžádání policisty jej předložit ke kontrole. Řidič-senior, který tento posudek nemá, bude nezpůsobilý k řízení motorových vozidel. Mohlo by se to zdát jako formalita, ale může přijít v jisté souvislosti dost draho.

Pokud by řidič bez povinné prohlídky způsobil někomu škodu, uhradí ji sice pojišťovna z titulu zákonného pojištění, zároveň však uplatní vůči řidiči právo regresu, jinak řečeno bude po něm chtít uhrazení částky, kterou za viníka nehody poškozenému vyplatila.

Sankce od příštího roku
Od 1. ledna 2007 bude pro běžné osobní vozidlo do 3,5 tuny stát roční dálniční kupon 1200 korun. Kdo ho nebude mít řádně nalepený, může čekat pokutu až půl milionu korun. Pokud si motorista dálniční kupon koupí, ale zapomene na díl kuponu nalepený na předním skle napsat registrační značku vozidla, může po 1. lednu 2007 dostat pokutu až do 100 000 korun.

A také ztracení nebo nepředložení druhého dílu kuponu bude pokutováno. Dálniční kupon je totiž dvoudílný, druhou část kuponu vozí motorista s sebou a na vyžádání policisty nebo celníka je povinen předložit ji ke kontrole. Když tak nebude moci učinit, měl by si po 1. lednu 2007 připravit až 100 000 korun na pokutu (v blokovém řízení do 5000 korun).

Drahá zapomnětlivost
Nový zákon je nekompromisní nejen z hlediska bezpečnosti, ale pečuje i o finanční úniky ve vztahu ke státu. A to i tak, že pokutuje za neodstranění starého, již neplatného kuponu.

Podle dnes platné právní úpravy motorista vlastně není povinen neplatný kupon ze skla odstranit. Od 1. ledna 2007 však tak musí učinit bez zbytečného odkladu; když na to zapomene, může počítat s pokutou až do 100 000 korun (v blokovém řízení do 5000 korun).

Vysoká pokuta hrozí i za odmítnutí kontrolního vážení vozidla. Pokud tedy řidič neuposlechne výzvy policisty nebo celníka podrobit vozidlo kontrolnímu vážení, hrozí mu pokuta až do výše 500 000 korun.

Kolem výše těchto pokut se dost možná ještě strhne debata. Je totiž evidentní, že sazebník pokut platný od letošního července stanovuje mnohem vyšší sazby za opomenutí administrativního charakteru než za jednání bezprostředně ohrožující životy a zdraví druhých účastníků provozu.

Konec anonymity
Majitel i provozovatel vozidla nesmí od 1. července 2006 přikázat nebo svěřit samostatné řízení osobě, o které nezná údaje potřebné k určení její totožnosti. Důvodem tohoto opatření je snazší vymáhání sankcí za přestupky po konkrétním viníkovi.

Majitel či provozovatel vozidla totiž bude nyní povinen na výzvu policie nebo příslušného úřadu sdělit skutečnosti potřebné k určení totožnosti řidiče vozidla podezřelého z porušení zákona.

Mnoho řidičů ve snaze se vyhnout placení pokuty využívalo situace, když policie neřešila přestupek na místě: majitel vozidla tvrdil, že je v době přestupku neřídil a už si nepamatuje, komu auto v tu dobu svěřil.

Takto by to od 1. července 2006 už nemělo fungovat - provozovatel buď sdělí, kdo řídil jeho vozidlo v době spáchání přestupku, nebo pokutu bude muset uhradit sám. Někteří právníci však tvrdí, že takovéto ustanovení není zcela v souladu s principem presumpce neviny (tedy že nikdo nemůže být odsouzen nebo potrestán, pokud mu nebyl prokázán přestupek nebo zločin).