Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nissan a Volvo chystají auta, která nebudou bourat

aktualizováno 
Automobilka Volvo nedávno oznámila, že do roku 2020 chce, aby při dopravních nehodách jejich automobilů nebyl nikdo zabit ani zraněn. Nissan zase představil koncept robotických vozítek, která se kolizi vyhnou.

Bezpečnostní systémy Volvo | foto: Volvo

Výrobci osobních automobilů se neustále snaží snižovat následky dopravních nehod a také se jim snaží předcházet. Na špičku v tom již řadu let patří Volvo, ale náskok, který tato automobilka v bezpečnosti měla, rychle dohání konkurence. Na Volvo se tak dotáhl třeba Mercedes-Benz, ale také automobilka Renault. A právě její dceřiná společnost Nissan se rozhodla, že se její auta v budoucnu budou nadobro vyhýbat kolizím.

Volvo má podobný plán, do roku 2020 nemá v důsledku nehod, jejichž účastníkem bude auto této značky, zemřít nebo být zraněn ani jeden člověk.

Volvo do roku 2020

Volvo se chce v zájmu bezpečnosti zaměřit na vývoj již dnes známých technologií. Hlavně chce zabránit kolizím ve městech nebo na dálnici. Ve městech by měla volva předcházet i nehodám s chodci. Prvním vozem, který ukáže cestu k automobilům jezdícím bez nehod, by mohlo být nové Volvo S60.

Bezpečnostní systémy Volvo

To totiž dostane hned několik pomocníků: systémy Collision Warning (varování před kolizí), Full Auto Brake (plné automatické brzdění) a Pedastrian Safety (bezpečnost chodců).

Systém varování před kolizí již známe z některých současných vozů řidiče jednoduše varuje před hrozícím nebezpečím a v tu chvíli také připraví auto na nutnost intenzivního brzdění. Nově bude ale systém varování před kolizí brát ohled i na chodce. A to i ty, kteří zdánlivou hrozbou nejsou. Systém bude totiž monitorovat i osoby, které se spořádaně pohybují po chodníku. Pokud ale chodec náhle zamíří do vozovky, vůz na to bude připraven a upozorní řidiče.

Bezpečnostní systémy Volvo

V případě, že řidič na výzvu nebude reagovat, S60 zastaví samo, bez jeho přičinění. Je to pokročilejší verze systému, který je už nyní využíván ve Volvu XC60. Tam umí vůz předejít kolizi s vozem jedoucím vpředu v případě, že je rozdíl rychlostí menší, než 15 km/h. Volvo S60 by mělo dokonce umět zastavit i z ještě vyšších rychlostí.

Do modelů Volvo s automatickou převodovkou se také dostane nová generace adaptivního tempomatu, který bude schopen vůz například v koloně zcela zastavit.

Ve vzdálenější budoucnosti pak Volvo plánuje, že by jednotlivá vozidla mezi sebou měla komunikovat. K tomu bude ovšem zapotřebí spolupráce s ostatními automobilkami.

Nissan někdy v budoucnu

Nissan se s Volvem shodne na tom, že spolu budou muset v budoucnu automobily vzájemně komunikovat. V Japonsku však nyní představil sadu robotických vozítek Eporo, které si vzaly inspiraci až z rybí říše.

Konstruktéry u Nissanu zaujal způsob, jakým se pohybují ryby v hejnech. Hejno ryb totiž z dálky může vypadat jako jeden kompaktní a rychle se pohybující objekt. I při prudkých změnách směru se ryby stále drží ve formaci a nestane se jim, že by se vzájemně srazily. Když se ryby vyhýbají překážce, opět nezaváhají a jedna polovina se vydá spořádaně směrem vlevo kolem překážky, zatímco druhá polovina zase vpravo. Od ryb by se ostatně mohli také čeští řidiči přiučit principu zipu.

Nissan Eporo

Nissan pracuje na tom, aby se od ryb nemuseli učit řidiči, ale samotná auta. Robůtci Eporo jsou toho důkazem. Ke vzájemné kolizi mezi nimi jednoduše nedojde. Pro pozorování prostoru kolem vozidla hodlá automobilka požívat lasery. Pro komunikaci mezi vozy bude používána technologie Ultra Wide Band.

Robůtci Eporo využívají při svém pohybu tři základní druhy chování ryb v hejnu. Prvním základním principem chování je snaha nesrazit se s žádnou rybou. V případě, že by srážka hrozila, ryba změní mírně směr. Druhý princip je pohyb bok po boku. Ryby se snaží v tomto případě udržovat určitou rychlost. Třetí princip ryby nutí k tomu, aby se přiblížily rybám, které jsou od nich příliš daleko.

Pokud by se v budoucnu automobily mezi sebou mohly takto domlouvat a fungovat v reálném provozu, výrazně by to pomohlo především v hustém městském a dálničním provozu nebo třeba v místech uzavírek.





Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.