Bezpečnostní systémy Volvo

Bezpečnostní systémy Volvo | foto: Volvo

Nissan a Volvo chystají auta, která nebudou bourat

  • 63
Automobilka Volvo nedávno oznámila, že do roku 2020 chce, aby při dopravních nehodách jejich automobilů nebyl nikdo zabit ani zraněn. Nissan zase představil koncept robotických vozítek, která se kolizi vyhnou.

Výrobci osobních automobilů se neustále snaží snižovat následky dopravních nehod a také se jim snaží předcházet. Na špičku v tom již řadu let patří Volvo, ale náskok, který tato automobilka v bezpečnosti měla, rychle dohání konkurence. Na Volvo se tak dotáhl třeba Mercedes-Benz, ale také automobilka Renault. A právě její dceřiná společnost Nissan se rozhodla, že se její auta v budoucnu budou nadobro vyhýbat kolizím.

Volvo má podobný plán, do roku 2020 nemá v důsledku nehod, jejichž účastníkem bude auto této značky, zemřít nebo být zraněn ani jeden člověk.

Volvo do roku 2020

Volvo se chce v zájmu bezpečnosti zaměřit na vývoj již dnes známých technologií. Hlavně chce zabránit kolizím ve městech nebo na dálnici. Ve městech by měla volva předcházet i nehodám s chodci. Prvním vozem, který ukáže cestu k automobilům jezdícím bez nehod, by mohlo být nové Volvo S60.

Bezpečnostní systémy Volvo

To totiž dostane hned několik pomocníků: systémy Collision Warning (varování před kolizí), Full Auto Brake (plné automatické brzdění) a Pedastrian Safety (bezpečnost chodců).

Systém varování před kolizí již známe z některých současných vozů řidiče jednoduše varuje před hrozícím nebezpečím a v tu chvíli také připraví auto na nutnost intenzivního brzdění. Nově bude ale systém varování před kolizí brát ohled i na chodce. A to i ty, kteří zdánlivou hrozbou nejsou. Systém bude totiž monitorovat i osoby, které se spořádaně pohybují po chodníku. Pokud ale chodec náhle zamíří do vozovky, vůz na to bude připraven a upozorní řidiče.

Bezpečnostní systémy Volvo

V případě, že řidič na výzvu nebude reagovat, S60 zastaví samo, bez jeho přičinění. Je to pokročilejší verze systému, který je už nyní využíván ve Volvu XC60. Tam umí vůz předejít kolizi s vozem jedoucím vpředu v případě, že je rozdíl rychlostí menší, než 15 km/h. Volvo S60 by mělo dokonce umět zastavit i z ještě vyšších rychlostí.

Do modelů Volvo s automatickou převodovkou se také dostane nová generace adaptivního tempomatu, který bude schopen vůz například v koloně zcela zastavit.

Ve vzdálenější budoucnosti pak Volvo plánuje, že by jednotlivá vozidla mezi sebou měla komunikovat. K tomu bude ovšem zapotřebí spolupráce s ostatními automobilkami.

Nissan někdy v budoucnu

Nissan se s Volvem shodne na tom, že spolu budou muset v budoucnu automobily vzájemně komunikovat. V Japonsku však nyní představil sadu robotických vozítek Eporo, které si vzaly inspiraci až z rybí říše.

Konstruktéry u Nissanu zaujal způsob, jakým se pohybují ryby v hejnech. Hejno ryb totiž z dálky může vypadat jako jeden kompaktní a rychle se pohybující objekt. I při prudkých změnách směru se ryby stále drží ve formaci a nestane se jim, že by se vzájemně srazily. Když se ryby vyhýbají překážce, opět nezaváhají a jedna polovina se vydá spořádaně směrem vlevo kolem překážky, zatímco druhá polovina zase vpravo. Od ryb by se ostatně mohli také čeští řidiči přiučit principu zipu.

Nissan Eporo

Nissan pracuje na tom, aby se od ryb nemuseli učit řidiči, ale samotná auta. Robůtci Eporo jsou toho důkazem. Ke vzájemné kolizi mezi nimi jednoduše nedojde. Pro pozorování prostoru kolem vozidla hodlá automobilka požívat lasery. Pro komunikaci mezi vozy bude používána technologie Ultra Wide Band.

Robůtci Eporo využívají při svém pohybu tři základní druhy chování ryb v hejnu. Prvním základním principem chování je snaha nesrazit se s žádnou rybou. V případě, že by srážka hrozila, ryba změní mírně směr. Druhý princip je pohyb bok po boku. Ryby se snaží v tomto případě udržovat určitou rychlost. Třetí princip ryby nutí k tomu, aby se přiblížily rybám, které jsou od nich příliš daleko.

Pokud by se v budoucnu automobily mezi sebou mohly takto domlouvat a fungovat v reálném provozu, výrazně by to pomohlo především v hustém městském a dálničním provozu nebo třeba v místech uzavírek.