Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nissan Almera 1.5: slaboučká, ale pohodlná

aktualizováno 
Nissan Almera první i druhé generace je nenápadné, ale technicky povedené auto. A koupíte ho za velmi přijatelné částky. Rozhodli jsme se proto vyzkoušet jeden exemplář almery a v autobazaru AAA Auto vybrali vůz z roku 2002, jehož motor 1.5 litru dosud najezdil lehce přes 80 tisíc kilometrů.

Nissan Almera | foto: Nissan

Almera je spíš šedivá myš než auto snů, tvary karoserie ani interiéru určitě neuchvátí. Tomu, kdo si ho koupí, se však odvděčí velkou spolehlivostí, dobrou výbavou, slušným komfortem a výborným podvozkem.

Hned po usednutí na sedadlo řidiče bylo celkem jasné, proč techniky tak chválená almera s kódovým označením N16 zůstává v bazarech na ocet. Výbava je, pravda, slušná: dva airbagy, ABS, klimatizace, centrální zamykání, zrcátka i okna s elektrickým ovládáním; ale interiér opravdu nezaujme. Je totiž dost poplatný době vzniku (1999) a s japonskou strohostí kombinuje tvrdý plast s ještě tvrdším; zvláštní oblé tvary palubní desky i výplní dveří na sebe navazují v nepříliš estetických kombinacích. Sedačky jsou relativně měkké, řadicí páka působí na omak jako gumový pendrek.
 
Ani po nastartování se dojem příliš nevylepší. Základní  patnáctistovka bude stačit jen nenáročnému řidiči, je stejně letargická v celém rozsahu otáček, nemá žádnou výkonovou špičku. Jinými slovy: ať ji bičujete jak chcete, stejně pořádné zrychlení při předjíždění nedostanete.

Kliďas bude ovšem spokojen – pružnost motoru je slušná, spotřeba při klidné jízdě osciluje mezi šesti a sedmi litry; když se snažíte o sportovní jízdu, bude to klidně přes devět. Motor honěný ve vysokých otáčkách je pak uvnitř slyšet víc, než je zdrávo; jízda po dálnici maximální povolenou rychlostí je už vyloženě nepříjemná.

Podvozek svádí k závodění
Právě slabý motor vás zamrzí ve chvíli, kdy zjistíte, jak výtečná má almera podvozek. Přestože náš exemplář neměl stabilizační systém, seděl v zatáčkách jakoby jel po kolejích. Při opravdu brutálním nájezdu ukázal náznak přetáčivého smyku, ale lehká korekce přesným řízením (hydraulický posilovač, díky za něj) vše snadno spravila. S osmnáctistovkou pod kapotou musí být svezení skvělé! Takhle je výsledný dojem z auta rozpačitý, vlastně nic krom podvozku vás na něm nezaujme. Trochu lépe je na tom podle našeho názoru verze sedan, která nejenže má větší kufr (460 litrů oproti 355 l hatchbacku), ale i mnohem lépe vypadá. Objemem zavazadelníku však almera nijak nevybočuje z řady svých stejně starých konkurentů.

Cena je opravdu dobrá
Díky tomu, že o almeru není mezi zákazníky autobazarů právě rvačka, jsou její ceny hodně sympatické: ročníky 2002-2003 se prodávají v průměru za 180 tisíc korun (při započítání všech tří karoserií: tří a pětidveřového hatchbacku, sedanu a MPV s názvem Tino, a pětice motorů – benzinových 1.5, 1.8 a 2.0 a naftových 1.5 dci a 2.2 dci).

Almera je tak zhruba na stejné úrovni jako Opel Astra (ty však mívají jako oblíbené firemní vozy podstatně víc najeto); všichni ostatní jsou už dražší. Ford Focus o 15 tisíc, Peugeot 307 o 30, oblíbená Škoda Octavia o více než 50 a  spolehlivostí srovnatelná japonská konkurence Toyota Corolla vytáhne z vašeho konta o 70 tisíc navíc. Velkým plusem almery je i mizivý zájem zlodějů, ilustrovaný známým a stále platným heslem "Japonec jde až nakonec". To neplatí jen o návštěvách servisu...

Spolehlivost a bezpečí
Experti z autobazarů považují almeru za velmi spolehlivý vůz, což potvrzují i žebříčky TÜV. Z nich se dá ovšem vyčíst i bohužel lehce klesající technická úroveň modernějších nissanů, datující se zhruba od začátku spolupráce s francouzským Renaultem. Zatímco přibližně do roku 2003 almery ve spolehlivosti válcovaly Škodu Octavia, od něj to bylo obráceně (něco podobného se dá vysledovat i u většího modelu Primera).

I svědectví majitelů výše řečené potvrzují, nejvíce je trápí praskající žárovky předních světel, a kupodivu také koroze. Také u námi testovaného šest let starého kousku se už projevovala na sloupcích oken levých i pravých zadních dveří; motorový prostor pak vypadal doslova nevábně kvůli rzí potaženým pomocným agregátům. Na funkčnost to však zatím žádný vliv nemělo.

Bezpečnost má však poslední generace almery nesrovnatelně lepší než ta první, vyráběná do roku 1998. Tehdy získala jen jednu hvězdičku při nárazových testech EuroNCAP, testovaný model pak v roce 2001 velmi dobré čtyři.

 Test ojetiny: Nissan Almera 1.5
 rok výroby  2002
 najeto  81 000 km
 motor  1.5i 16V, 66 kW/128 Nm
 rozměry*  4125/1600/1415/2495
 cena  179 000 Kč
 kufr  355 litrů

 * délka/šířka/výška/rozvor v milimetrech 













Nejčtenější

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...



V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

(Ilustrační snímek)

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé...

Skandál s vraky: ve Francii jezdí tisíce špatně opravených aut

U přehrady Křetínka na Blanensku se šofér zřítil ze čtyřicetimetrového srázu....

Po francouzských silnicích jezdí tisíce aut, která za sebou mají těžkou nehodu a měla skončit na vrakovišti. Systém...

Filipíny se zbavují své ikony, je příliš neekologická

Filipíny - Jeepney - dostanete se s ním všude. Stojí pár pesos a jeto velké...

Veřejná doprava v řadě světových měst má své legendy a ikony. Symbolem Londýna jsou černé taxíky a červené dvoupatrové...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Land Rover slaví 70 let, našel jeden z prvních prototypů

Předprodukční prototyp Land Roveru, který automobilka představila v roce 1948,...

První Land Rovery byly představeny na autosalonu v Amsterodamu v roce 1948. Prototypy automobilka poslala do práce, ten...

Jezdili jsme, aby nám nikdo nestačil, vzpomíná vývojář Škody Favorit

Maskovaný prototyp nafocený při testech v roce 1986

Dnes se prototypy aut testují několik let, třeba Škoda Kodiaq během nich ujela téměř 700 tisíc km. Ale jak probíhaly...

Uměl formuli i náklaďák. Otec legendárních Tatrovek 815 a 613 zemřel

Prototyp třístranného sklápěče Tatra 815, uprostřed stojí hlavní konstruktér...

Letos zemřel jeden z největších tatrováků, Milan Galia. Profesní dráhu konstruktéra začínal na monopostu Tatra 607 a...

Najdete na iDNES.cz