Vezměte koláč a vykrojte jeden dílek. Přesně tak z vrchu vypadá nový koncept sporťáku pro mladé BladeGlider od Nissanu. Velmi netradiční tvar aut vzdáleně připomíná formulové vozítko na jedné straně a na druhé prapodivnou tříkolku. Auto ale má obvyklá čtyři kola, jen má přední část podstatně užší než tu zadní.
Design není samoúčelný. Přední část je jen metr široká má menší aerodynamický odpor, široká záď je pak velmi stabilní. Distribuce hmotnosti na nápravy odpovídá tvaru auta. Zadní náprava nese téměř tři čtvrtiny hmotnosti. Papírově to není ideální, ale podle Nissanu to báječně funguje.
Tvar auta předurčuje i rozmístění kabiny. Vpředu sedí jen řidič, a to hezky uprostřed jako ve formuli. Dva pasažéři pak sedí po bocích vzadu. Není to premiéra takového konceptu kabiny, má jí třeba supersportovní McLarem F1. Dveře se efektně otvírají vzhůru dopředu a po vyklopení se sedadlo řidiče přisune na stranu, aby se řidič nemusel do kokpitu soukat.
Stejně jako karoserie je i pohon nekonvenční. Pod přední ani zadní kapotou žádný motor není. Přesto jsou v autě hned dva motory, a to elektrické v každém zadním kole. Což je další důvod předpokládaných výborných jízdních vlastností auta. Z výše uvedeného je jasné, že BladeGlider je čistým elektromobilem. Podrobnosti zatím firma neuvádí, takže není znám ani výkon motorů ani kapacita akumulátorů, dojezd na jedno nabití a ani maximální rychlost či zrychlení.
Technologii pro čisté elektromobily má Nissan dobře zvládnutou. Jeho model Leaf je nejprodávanějším čistým elektromobilem na světě a v rámci možností je to i použitelný elektromobil pro běžný provoz.
Baterie jsou rozmístěné v podlaze, takže auto má velmi nízké těžiště. Podvozek je vyrobený z karbonu, karoserie pak z plastů vyztužených opět karbonem. S ohledem na to, že BladeGlider je zatím výstavním prototypem, tak je předčasné mluvit o sériové výrobě a ceně. Nissan ale slibuje, že by auto chtěl dotáhnout do sériové podoby. Cena by prý neměla být až tak vysoká, což ale předpokládá určité kompromisy oproti konceptu.
Na autosalonu v Tokiu Nissan ukáže ještě několik dalších novinek. Pro evropský trh je zcela jistě nejzajímavější nová generace Nissanu X-Trail, o kterém jsme psali již před časem. Právě v Japonsku by měl Nissan prozradit všechny podrobnosti. Další novinky jsou už určené téměř výhradně pro mimoevropské trhy, což platí pro MPV Elgrand a Serena, pro velký sedan Teana a čistě japonské miniautíčko Dayz Roox.