Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nissan bude v Le Mans závodit s batmobilem. Pohání ho malolitrážní turbo

  13:00aktualizováno  13:00
Závodní auto DeltaWing vypadá jako služební vůz samotného Batmana. Úzký předek a zadní křídlo má jak ze stíhačky. Ale hlavní myšlenkou konstruktérů byla úspora. Proto je auto o polovinu lehčí, má poloviční motor i poloviční nádrž na palivo.

Schopnosti deltawingu prověří letošní závod 24 hodin v Le Mans 16. a 17. června. Prapodivný závoďák sice pojede mimo soutěž, soupeřům ve třídách LMP1 a LMP2 ale chce být vyrovnaným soupeřem. Auto už pilně testuje, před několika dny se prohánělo na populárním okruhu Sebring.

A na dráze je deltawing naprosto nepřehlédnutelný. Vyberte si: vypadá jako auto samotného Batmana, vypadá i jako dragster ze čtvrtmílových závodů a vypadá i jako auto na rychlostní rekordy. Tak jako tak působí mezi obvyklými sporťáky hodně zvláštně a zcela nepřehlédnutelně.

Začněme pohledem shora, který pomůže pochopit jméno auta. Z nadhledu deltawing připomíná stíhačku s trojúhelníkovými křídly a dlouhou přední částí trupu. K letadlům odkazuje i velmi netradiční zadní "směrovka", nebo jak jinak u auta nazvat vertikální spoiler. Auto je relativně dlouhé, měří 4,65 metru, rozvor má hodnotu 2,9 metru a výška je pouhý metr.

DeltaWing Nissan

Štíhlá, respektive extrémně štíhlá přední část klasické auto rozhodně nepřipomíná. Dokonce to vypadá, že deltawing je tříkolka, ale není. Vpředu je totiž dvojice velmi úzkých kol. Co o kolech, to o sedadlech. Ač se to opět nezdá, auto je dvoumístné. Důvodem je homologace právě pro závody cestovních vozů.

Netradiční tvar auta není samoúčelný. Má špičkovou aerodynamiku, součinitel odporu vzduchu má hodnotu 0,19. Pro závod je ale nutný větší přítlak, a tak je auto nastaveno tak, že koeficient má hodnotu přes 0,31. Podle tvůrců je auto minimálně citlivé na turbulentní proudění a většinu přítlaku zajišťuje optimální tvar podlahy auta. Proto na karoserii chybí jinak obvyklé mohutné spoilery a křídla. Na přední nápravu připadá jen 27 procent hmotnosti, což má zásadní vliv na stabilitu při brzdění.

DeltaWing Nissan

Tvar auta není inovativní, kdo cílí na rychlostní rekordy nebo rychlost v přímce, už podobně tvarované auto má. Ale pro okruhové závodění se na první pohled moc nehodí. Tvůrci ale tvrdí opak, auto je prý v zatáčkách velmi stabilní. Ostatně, kdyby nebylo, nedostalo by povolení ke startu v závodech. Tým proto musel auto před pořadateli otestovat.

Fotogalerie

DeltaWing není výmyslem Nissanu, ač ten má prototyp oblepený vlastní značkou. Nissan do projektu vstoupil až v posledním roce, zrod auta měl na starosti konstruktér Ben Bolby a pomocnou ruku přiložil mimo jiné známý americký automobilový nadšenec Don Panoz. Vedle Nissanu se na projektu podílí i výrobce pneumatik Michelin, který logicky dodává speciální gumy pro obě nápravy.

Vedle polepů auta vlastní značkou přispěl Nissan pohonnou jednotkou. A jelikož je celá stavba deltawingu velmi lehká, odhaduje se něco málo přes polovinu hmotnosti běžných sporťáků LMP1, tedy asi 475 kilogramů, nepotřebuje auto žádný obří motor. A tak se dárcem stal crossover Juke a jeho vrcholná motorizace 1,6 DIG-T. Motor je samozřejmě upravený, takže poskytuje okolo 224 kW (300 koní). Zrychlením se zatím konstrukční tým nechlubí, ale maximální rychlost by měla snadno překročit hranici 300 kilometrů za hodinu. Aby také ne, když poměr výkonu k hmotnosti je výborných 630 koní na tunu.

Ačkoliv deltawing pojede Le Mans mimo pořadí, bude na výsledek zvědavých hodně lidí. Nejenom z konstrukčního týmu, ale i dalších závodníků, protože pokud auto uspěje, mohlo by se stát základem relativně levného sporťáku pro vytrvalostní okruhové závody. Což je také záměrem konstruktérů. Otázkou ale zůstává, jak prapodivný tvar přijmou motorističtí fanoušci. V Le Mans se za volantem deltawingu vystřídají Eric Comas, Marino Franchitti a Michael Krumm.

Autor:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Volvo XC40
XC40: nejmenší volvo přináší novou platformu, přidá i nové tříválce

XC40 je nejmenší SUV švédské značky a zároveň první zástupce nové generace kompaktních modelů Volvo. Vyrábět se bude v Belgii a dostane několik novinek, které...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.