Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dojezd elektrických nissanů prodlouží spalovací motor s rekordní účinností

  15:45
Japonská automobilka Nissan patří k průkopníkům na poli lidové elektromobility a podobně jako valná část autoprůmyslu sází na elektrifikaci čím dál víc. Teď představila řešení, které jde tak trochu proti aktuálnímu trendu čistě bateriových elektromobilů. Spalovací motor jako generátor se moc neujal, ale Nissan to chce se svou novinkou změnit.
Nový agregát Nissan e-POWER při testech během vývoje

Nový agregát Nissan e-POWER při testech během vývoje | foto: Nissan

Říká se jim „elektromobily s prodlouženým dojezdem“. Jde o klasické bateriové elektromobily, které ale zároveň mají palubní generátor – spalovací motor – který má majitele zbavit strachu z dojezdu a umožnit větší flexibilitu. 

Zní to jako plug-in hybridy, trochu to tak je, ale rozdíl je v tom, že spalovací motor by u takového vozu neměl sloužit pro přímý pohon kol, ale skutečně jen jako generátor. Ovšem takto vybavená auta se zatím vůbec neujala, byť to z počátku vypadalo na velký trend.

Ale ani Fisker Karma, Opel Ampera (Chevrolet Volt), ani BMW i3 REX se s kdovíjakými úspěchy nesetkaly. Fisker byl průšvih, pravda, způsobený hlavně dodavatelem baterií, ale celkově to byl spíš odvážný experiment než praktické elektrické auto. Opel Ampera sice vyhrál anketu Auto roku, ale skutečné zákazníky, co si ho koupili, bychom mohli spočítat na prstech jedné ruky. A BMW i3 s motocyklovým dvouválcem bylo tak „úspěšné“, že ho BMW pro jistotu v průběhu života tohoto modelu vyřadilo z nabídky a ponechalo v ní jen čistě elektrické provedení.

Nicméně různé automobilky to s „range-extendery“ nevzdávají. Japonská Mazda chce ve svém elektromobilu MX-30, který klade důraz na nízkou hmotnost (a tudíž má malé baterie) využít k prodloužení dojezdu jinak zatracovaný wankelův motor (opět, je lehký a malý). Teď se svým novým řešením přichází Nissan. Systém se jmenuje tradičně e-POWER a slibuje malou revoluci. Minimálně na papíře vypadá řešení japonské značky velmi zajímavě.

Motor pro jeden účel

Pod označením e-POWER prodává Nissan elektromobily s prodlouženým dojezdem už od roku 2016. Aktuální novinka naplno využívá dosud trestuhodně nevyužitého potenciálu palubních generátorů elektrické energie. 

Aby bylo jasno – palubní generátor je v hlavách inženýrů tak lákavou myšlenkou proto, že spalovací motor může za účelem výroby elektrické energie běžet v ideálním režimu z hlediska zatížení, což znamená, že motor běží s nejvyšší termodynamickou účinností. Tedy v konstantních otáčkách, bez dynamických změn, což může mít řadu výhod. Jenže ty dosud konstruktéři opomíjeli a většina palubních generátorů byla jen mírně upravenými standardními motory.

Japonská automobilka na to jde jinak. Její nový e-POWER je agregát, který je speciálně vyvinut k tomu, aby vyráběl elektřinu co nejefektivněji. A díky tomuto speciálnímu návrhu se Nissanu podařilo dosáhnout u benzinového motoru nevídané 50% termodynamické účinnosti. Pro porovnání: ty nejlepší spalovací motory dneška se dostanou sotva přes 40 %, například Toyota u svých hybridních jednotek TNGA udává „rekordních“ 41 % (u některých, jinde je to 40 %). 

Motor Nissanu má tedy až o čtvrtinu vyšší účinnost než ty nejlepší běžné motory. To znamená potenciál asi dvacetiprocentního snížení spotřeby a emisí CO2, což je zajímavé číslo. Takové, na které běžný plug-in hybrid, u něhož musí motor pohánět kola, nedosáhne.

Reálné úspory u takovýchto novátorských řešení ovšem často bývají všelijaké. Však s tím má zkušenost i Nissan, jehož odnož Infiniti už v roce 2016 představila „revoluční“ čtyřválec s proměnným kompresním poměrem, který sliboval více než čtvrtinovou úsporu paliva. 

Podle praktických zkušeností zahraničních novinářů s SUV Infiniti QX50, které tento motor v roce 2019 dostalo, se ale žádná revoluce nekoná a turbomotor s inovativním proměnným kompresním poměrem v praxi mnoho úspor oproti předchozímu šestiválci nepřináší a je dokonce žíznivější než motory v některých konkurenčních vozech.

Jenže zatímco „revoluce“ s proměnným kompresním poměrem narazila, palubní generátor od Nissanu by mohl fungovat. Důvodů pro to je několik. Když budeme porovnávat situaci s „revolučním“ Infiniti, vyjdou šance jednotky e-POWER výrazněji najevo. Zástavba čtyřválce s proměnným kompresním poměrem do relativně velkého a těžkého SUV (přes 4,7 metru a cca 1,9 tuny) nikdy nebyla dobrým nápadem.

Čtyřválec má s takovou porcí dost práce a to znamená, že nemůže své technické výhody využít. Motor využívá maximální kompresní poměr 14:1 pouze v mírné zátěži, ke které ale vzhledem k hmotnosti a aerodynamice auta v praxi dochází jen málokdy. Naopak situací, kdy musí turbo zabrat naplno a motor tak sníží svůj kompresní poměr na 8:1 (a pracuje tedy dost neefektivně), bude poměrně dost.

Méně emisí

O nic takového se motor e-POWER starat nemusí. Motor tu „netahá“ těžké auto, jen si „v klidu“ vyrábí elektřinu takříkajíc svým vlastním tempem a tu ukládá do baterií. Motoru je z tohoto hlediska v podstatě jedno, jak těžké je auto, kterému dobíjí baterky. Hmotnost a další parametry jen určí, jak často bude baterie dobíjet – ale v porovnání s konvenčním agregátem, který by se o dobíjení staral, tu k úspoře určitě dojde.

Motor je navržen tak, že běží v podstatě v konstantních otáčkách a jednotlivé komponenty jsou uzpůsobeny tak, aby co nejlépe podpořily efektivní spalování paliva ve válci. Nissan tomu říká STARC, což je zkratka anglických výrazů, které říkají, že ve válci motoru dochází ke generování silného víru, který pomůže lepšímu promísení paliva se vzduchem a docílí rovnoměrnějšího spalování. Motor intenzivně využívá recirkulaci spalin (EGR) a spalování velmi chudé směsi, k tomu tu jsou ještě metody využití odpadního tepla.

Řešení Nissanu sice auto nezbaví emisí zcela, ale umožní je eliminovat ve výrazné míře. U range-extenderu je pravděpodobnější, že ho budou řidiči dobíjet z elektrické sítě a spalovací motor využijí k výrobě elektřiny skutečně jen při dlouhých cestách či jiných méně obvyklých situacích. Takový vůz zvládne většinu každodenních cest na elektřinu s nulovými emisemi – a to s větším přehledem než plug-in hybrid.

Při dané účinnosti pak můžeme hovořit o tom, že se efektivita výroby elektřiny na palubě blíží efektivitě tradiční výroby elektřiny z fosilních paliv v elektrárnách. Například typická černouhelná elektrárna dnes pracuje zhruba se stejnou účinností jako novinka Nissanu, takže v zemích, kde převládá výroba elektřiny z neobnovitelných zdrojů bude CO2 bilance auta obdobná, jako u čistého elektromobilu bez palubního generátoru.

A možná bude i menší – vůz s palubním generátorem přeci jen nepotřebuje tak velké baterie, bude tedy lehčí než tradiční elektromobil, to zase vyústí v nižší spotřebu samotné elektřiny při jízdě. Té bude muset generátor vyrobit méně než elektrárna pro provoz odpovídajícího čistě bateriového elektromobilu. Navíc jistě bude možné v budoucnu provozovat takový generátor i s nějakým ekologičtějším palivem, než je benzin.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Tesla chystá operaci Sekvoj. Malý dostupný Model 2 vyjede v červnu 2025

Průkopnický výrobní proces Tesly „Unboxed Vehicle“ má zjednodušit, zrychlit a...

VIDEO Sekvoj. Právě jméno tohoto mohutného stromu, dorůstajícího do značných výšek, nese projekt nového...

Autozápisník: Odporní Číňané, reznoucí nerez Cybertrucku a kuře v pangejtu

Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové...

VIDEO Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové nabízí stavebnici...

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“, který právě před 30 lety osiřel

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....