Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Koncept Xmotion ukazuje drsnější stránku Nissanu

aktualizováno 
Automobilka Nissan zavzpomínala na úspěchy svých terénních automobilů a do Detroitu přivezla svérázný koncept, na kterém prezentuje nejen svůj budoucí směr v oblasti designu a technologií, ale i tradiční japonské řemeslo.

Nissan Xmotion | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Koncept Xmotion (čtěte CrossMotion) ukazuje návrat k terénním kořenům značky. Vedle uhlazených a nudných SUV, která jsou si podobná jako vejce vejci, působí jako zjevení. Jeho karoserie má na dnešní poměry nezvykle hranaté tvary a při osobním kontaktu působí velmi robustním a siláckým dojmem. O to více překvapí její kompaktní rozměry. S délkou 4588 a šířkou 1940 mm je Xmotion podobně velký jako aktuální generace modelu X-trail, rozvorem 2784 mm je naopak srovnatelný s Muranem.

Exteriér konceptu je plný kontrastů a to nejen z hlediska designu. Jeho terénní charakter podtrhují obří 21palcová kola umístěná téměř v rozích karoserie. Jejich velikost navíc akcentují velmi výrazné karbonové lemy blatníků, které silně kontrastují s čistými bočními plochami bez klik a zrcátek.

Fotogalerie

Stylisticky jednoduchá je také záď, jejíž dominantou jsou především úzké světlomety inspirované strukturou dřeva. Při čelním pohledu na sebe strhává pozornost zejména obří maska chladiče, která zasahuje až do kapoty a velké sací otvory pro chlazení brzd. Opticky mohutnou a členitou příď zjemňují úzká diodová světla zasazená do svalnatých blatníků. Zajímavým prvkem konceptu je i integrovaný střešní nosič zavazadel, který lze v případě potřeby vyklopit.

Neméně originální je také interiér, ve kterém se snoubí nejmodernější technika s přírodními materiály. Pracoviště řidiče je velmi jednoduché a podobně jako celý interiér postrádá mechanická tlačítka. Většina funkcí vozu se ovládá přes prostředí palubního infotainmentu dotykovým ovladačem na středovém panelu, hlasovými povely, pomocí gest nebo pohybem očí. Netradiční je také startování, které se neprovádí klasickým tlačítkem, ale prostřednictvím snímače otisků prstů.

Hi-tech je také kokpit. Za malým tříramenným volantem, který tvarem připomíná spíš knipl dopravního letadla, chybí konvenční přístrojová kaplička. Provozní informace, data z navigačního systému i zábavního centra se zobrazují na pěti displejích umístěných po celém obvodu přístrojové desky. Postranní LCD přitom zastávají i funkci zpětných zrcátek.

Interiér je svým uspořádáním koncipovaný jako 4+2, na čtveřici samostatných subtilních sedadel s velmi zajímavým designem se pohodlně usadí pasažéři jakéhokoliv vzrůstu, zadní polstrovaná lavice může posloužit maximálně v nouzových případech nebo pro převoz dětí. Zajímavostí je dřevěná středová konzola vytvořená starou truhlářskou technikou kanawa tsugi, která jako most podélně protíná celou kabinu. Pozornost si zaslouží i reproduktor ve tvaru kužele, jenž levituje v její zadní části. Z ušlechtilého cedrového dřeva je vyrobena i velká část přístrojové desky, použitím struktury kigumi bylo dosaženo zajímavé konstrukce, ze které vyzařuje čistota a solidnost

Alfonso Albaisa, senior viceprezident globálního designu Nissanu o konceptu řekl: „Xmotion spojuje japonskou kulturu a tradiční řemeslo s americkým stylem a novou generací Nissan Intelligent Technologie mobility“.

O použité technice se ovšem nezmínil stejně jako automobilka. Je proto velmi pravděpodobné, že koncept Xmotion je pouhým stylistickým cvičením, tedy vozem bez vlastního pohonu a ambicí na sériovou výrobu.

Autor:



Nejčtenější

Svítí vám na palubní desce Aladinova lampa? Okamžitě zastavte

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka

Vyznáte se ve všech kontrolkách, které na vás blikají na palubní desce vašeho vozu? Že ne? Nejste jediní. Pokud vám ale...

Boom značek na přání pominul: jsou drahé a nedají se nahradit

Za tímto autem se vám pojede klidněji. Pokud teda jeho registrační značka na...

Registrační značky na přání mají dva roky. Zatímco v lednu 2016 zažívala auta s originálními nápisy místo změti čísel a...



Fabia Combi není odepsaná. Nová generace má šanci

Skica faceliftované Škody Fabia

Fabie Combi to nemá úplně spočítané. O tom, jestli dostane malá škoda i v příští generaci tuto prodlouženou variantu,...

Brexit bude ránou pro autoprůmysl, vše závisí na dohodě o clech

Nissan má obří fabriku v britském Sunderlandu. Právě japonská automobilka...

Za 50 let práce v britském automobilovém průmyslu zažil John Cooper řadu dramatických změn. Žádná však nebyla děsivější...

BMW 7 nastupuje k policii, vyzkoušeli jsme superlimuzínu

BMW M760Li xDrive

Politici, které chrání a vozí policie, přesednou do nových limuzín. Ochranná služba kupuje pět BMW řady 7. Ministerské...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Isetta je zpátky a zas vypadá jako lednička

Microlino

Wim Ouboter je roztomilý snílek, peníze teď vydělává na elektrických koloběžkách a podobných městských přibližovadlech....

Dinosaurus Defender na chvíli ožije a vystřelí ke stovce do šesti sekund

Land Rover Defender Works V8

Defender žije! Za poslední roky je to jedna z nejpodivnějších událostí ve světě aut. Každopádně je radostná. Značka...

Nová tvář Škody Fabia odhalena. Pod kapotou má jen tříválcové benziny

Faceliftovaná příď Škody Fabie

Přepracovaná Fabia zažije premiéru na ženevském autosalonu začátkem března. Malá škodovka dostane nové přední...

Najdete na iDNES.cz