Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Koncept Xmotion ukazuje drsnější stránku Nissanu

aktualizováno 
Automobilka Nissan zavzpomínala na úspěchy svých terénních automobilů a do Detroitu přivezla svérázný koncept, na kterém prezentuje nejen svůj budoucí směr v oblasti designu a technologií, ale i tradiční japonské řemeslo.

Nissan Xmotion | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Koncept Xmotion (čtěte CrossMotion) ukazuje návrat k terénním kořenům značky. Vedle uhlazených a nudných SUV, která jsou si podobná jako vejce vejci, působí jako zjevení. Jeho karoserie má na dnešní poměry nezvykle hranaté tvary a při osobním kontaktu působí velmi robustním a siláckým dojmem. O to více překvapí její kompaktní rozměry. S délkou 4588 a šířkou 1940 mm je Xmotion podobně velký jako aktuální generace modelu X-trail, rozvorem 2784 mm je naopak srovnatelný s Muranem.

Exteriér konceptu je plný kontrastů a to nejen z hlediska designu. Jeho terénní charakter podtrhují obří 21palcová kola umístěná téměř v rozích karoserie. Jejich velikost navíc akcentují velmi výrazné karbonové lemy blatníků, které silně kontrastují s čistými bočními plochami bez klik a zrcátek.

Fotogalerie

Stylisticky jednoduchá je také záď, jejíž dominantou jsou především úzké světlomety inspirované strukturou dřeva. Při čelním pohledu na sebe strhává pozornost zejména obří maska chladiče, která zasahuje až do kapoty a velké sací otvory pro chlazení brzd. Opticky mohutnou a členitou příď zjemňují úzká diodová světla zasazená do svalnatých blatníků. Zajímavým prvkem konceptu je i integrovaný střešní nosič zavazadel, který lze v případě potřeby vyklopit.

Neméně originální je také interiér, ve kterém se snoubí nejmodernější technika s přírodními materiály. Pracoviště řidiče je velmi jednoduché a podobně jako celý interiér postrádá mechanická tlačítka. Většina funkcí vozu se ovládá přes prostředí palubního infotainmentu dotykovým ovladačem na středovém panelu, hlasovými povely, pomocí gest nebo pohybem očí. Netradiční je také startování, které se neprovádí klasickým tlačítkem, ale prostřednictvím snímače otisků prstů.

Hi-tech je také kokpit. Za malým tříramenným volantem, který tvarem připomíná spíš knipl dopravního letadla, chybí konvenční přístrojová kaplička. Provozní informace, data z navigačního systému i zábavního centra se zobrazují na pěti displejích umístěných po celém obvodu přístrojové desky. Postranní LCD přitom zastávají i funkci zpětných zrcátek.

Interiér je svým uspořádáním koncipovaný jako 4+2, na čtveřici samostatných subtilních sedadel s velmi zajímavým designem se pohodlně usadí pasažéři jakéhokoliv vzrůstu, zadní polstrovaná lavice může posloužit maximálně v nouzových případech nebo pro převoz dětí. Zajímavostí je dřevěná středová konzola vytvořená starou truhlářskou technikou kanawa tsugi, která jako most podélně protíná celou kabinu. Pozornost si zaslouží i reproduktor ve tvaru kužele, jenž levituje v její zadní části. Z ušlechtilého cedrového dřeva je vyrobena i velká část přístrojové desky, použitím struktury kigumi bylo dosaženo zajímavé konstrukce, ze které vyzařuje čistota a solidnost

Alfonso Albaisa, senior viceprezident globálního designu Nissanu o konceptu řekl: „Xmotion spojuje japonskou kulturu a tradiční řemeslo s americkým stylem a novou generací Nissan Intelligent Technologie mobility“.

O použité technice se ovšem nezmínil stejně jako automobilka. Je proto velmi pravděpodobné, že koncept Xmotion je pouhým stylistickým cvičením, tedy vozem bez vlastního pohonu a ambicí na sériovou výrobu.

Autor:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...



VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Škoda Vision RS: první ochutnávka nástupce Rapidu

Škoda Vision RS

Nástupce Škody Rapid se odhaluje. Koncept Vision RS automobilka ukáže na autosalonu v Paříži začátkem října a sériové...

Nadvláda Tesly končí, Mercedes se pouští do elektromobility

Mercedes-Benz EQC

Elektrický Mercedes EQC je nové kladivo na Teslu. Má přes 400 koní a ujede údajně až 450 kilometrů. Prodávat se začne v...

Stavění aut na polský způsob. Z Fordu Mustang je novodobá Warszawa

Warszawa M20 GT

Na auta značky Warszawa vzpomenou jen opravdoví pamětníci. Polská firma KHM Motor na ni chce odkázat netradiční kreací...

Škoda Octavia 1.2 TSI 2010 ·...
Škoda Octavia 1.2 TSI 2010 ·...

r.v. 2010, naj. 112 660 km, benzín
170 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz