Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Koncept Xmotion ukazuje drsnější stránku Nissanu

Automobilka Nissan zavzpomínala na úspěchy svých terénních automobilů a do Detroitu přivezla svérázný koncept, na kterém prezentuje nejen svůj budoucí směr v oblasti designu a technologií, ale i tradiční japonské řemeslo.
Nissan Xmotion

Nissan Xmotion | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Koncept Xmotion (čtěte CrossMotion) ukazuje návrat k terénním kořenům značky. Vedle uhlazených a nudných SUV, která jsou si podobná jako vejce vejci, působí jako zjevení. Jeho karoserie má na dnešní poměry nezvykle hranaté tvary a při osobním kontaktu působí velmi robustním a siláckým dojmem. O to více překvapí její kompaktní rozměry. S délkou 4588 a šířkou 1940 mm je Xmotion podobně velký jako aktuální generace modelu X-trail, rozvorem 2784 mm je naopak srovnatelný s Muranem.

Exteriér konceptu je plný kontrastů a to nejen z hlediska designu. Jeho terénní charakter podtrhují obří 21palcová kola umístěná téměř v rozích karoserie. Jejich velikost navíc akcentují velmi výrazné karbonové lemy blatníků, které silně kontrastují s čistými bočními plochami bez klik a zrcátek.

Stylisticky jednoduchá je také záď, jejíž dominantou jsou především úzké světlomety inspirované strukturou dřeva. Při čelním pohledu na sebe strhává pozornost zejména obří maska chladiče, která zasahuje až do kapoty a velké sací otvory pro chlazení brzd. Opticky mohutnou a členitou příď zjemňují úzká diodová světla zasazená do svalnatých blatníků. Zajímavým prvkem konceptu je i integrovaný střešní nosič zavazadel, který lze v případě potřeby vyklopit.

Neméně originální je také interiér, ve kterém se snoubí nejmodernější technika s přírodními materiály. Pracoviště řidiče je velmi jednoduché a podobně jako celý interiér postrádá mechanická tlačítka. Většina funkcí vozu se ovládá přes prostředí palubního infotainmentu dotykovým ovladačem na středovém panelu, hlasovými povely, pomocí gest nebo pohybem očí. Netradiční je také startování, které se neprovádí klasickým tlačítkem, ale prostřednictvím snímače otisků prstů.

Hi-tech je také kokpit. Za malým tříramenným volantem, který tvarem připomíná spíš knipl dopravního letadla, chybí konvenční přístrojová kaplička. Provozní informace, data z navigačního systému i zábavního centra se zobrazují na pěti displejích umístěných po celém obvodu přístrojové desky. Postranní LCD přitom zastávají i funkci zpětných zrcátek.

Interiér je svým uspořádáním koncipovaný jako 4+2, na čtveřici samostatných subtilních sedadel s velmi zajímavým designem se pohodlně usadí pasažéři jakéhokoliv vzrůstu, zadní polstrovaná lavice může posloužit maximálně v nouzových případech nebo pro převoz dětí. Zajímavostí je dřevěná středová konzola vytvořená starou truhlářskou technikou kanawa tsugi, která jako most podélně protíná celou kabinu. Pozornost si zaslouží i reproduktor ve tvaru kužele, jenž levituje v její zadní části. Z ušlechtilého cedrového dřeva je vyrobena i velká část přístrojové desky, použitím struktury kigumi bylo dosaženo zajímavé konstrukce, ze které vyzařuje čistota a solidnost

Alfonso Albaisa, senior viceprezident globálního designu Nissanu o konceptu řekl: „Xmotion spojuje japonskou kulturu a tradiční řemeslo s americkým stylem a novou generací Nissan Intelligent Technologie mobility“.

O použité technice se ovšem nezmínil stejně jako automobilka. Je proto velmi pravděpodobné, že koncept Xmotion je pouhým stylistickým cvičením, tedy vozem bez vlastního pohonu a ambicí na sériovou výrobu.

Autor:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...