Je to takový prototyp příjemného jednoduchého městského auta. Nová micra ničím neohromí, ale taky ničím nezklame. Hlavně ale skvěle padne do ruky na první nastartování. Auta formátu o půl stupně menšího než fabie a fiesty jsou oblíbená hlavně mezi ženami. Na ty cílil malý nissan vždycky. Všechno, co od svého městského "mazlíka" řidička žádá, splní micra skvěle.
Micra = malá
Tohle jméno je pojem. Před skoro dvaceti lety to bylo jedno z prvních aut z Asie, které Evropa přijala za své (vyrábělo se v Británii) a dokonce ho zvolila autem roku. Poprvé v historii tak byl Evropským autem roku vůz z Asie. Jenže to už je dávno. Dnes najdete povedených městských kabelek na čtyřech kolech aspoň šest do tuctu.
Na revoluci není dobaPředchůdce je dodnes nepřehlédnutelný. Na to ale už dnes nemají automobilky myšlenky. Šokující vzhled sice zaujme, ale nakonec zákazníci stejně raději zvolí něco umírněnějšího. Navíc může nekonvenční design hodně lidí odradit. "To raději postavíme něco méně výrazného, co ničím neurazí," říkají si automobilky. Takové auto možná nechytne za srdce na první pohled. Ale zase ho hned nevyřadíte z výběru, že by se vám vyloženě nelíbilo. Na výstřelky už dnes holt není situace. Automobilky bojují o každého zákazníka, konkurence je stále tvrdší... |
Žádné z nich ale svému jménu nedostojí tak, jako micra. Nenechala se strhnout k nafukování. Konstruktérům stačilo necelých 380 centimetrů, aby postavili auto, které čtveřici cestujících opravdu odveze. Pátý se dozadu doprostřed vejde spíš jen teoreticky, kvůli šířce maloformátového městského "bonbonu".
Micra neohromí zajímavým vykuleným vzhledem, kterým si předchůdkyně zadělala na nesmrtelnost (všimněte si, že nezestárla a vypadá stále stejně šmrncovně). Ze všech pohledů je taková... nijaká. Hlavně chce být roztomile kulatá. Na druhou stranu mezi všemi těmi malými nabroušenými "borečky", kteří jezdí hůř, ale vypadají jako by chtěli soupeřit s ferrari, působí sympaticky – vesele, nezávodnicky.
Velký obývák v malém domě
Kabina je na tak krátké auto skvěle prostorná. Odvezete i dvoumetrové lyže. Bonbonovitá sedadla bez výraznějšího tvarování jsou nečekaně pohodlná, na daleké cestování si micru stejně nekupujete. Dozadu se dobře nastupuje a místa tam je nečekaně hodně. Hlavně překvapí prostor pro hlavu.
Sedíte docela vysoko, máte tedy hezký rozhled ven. Zvýšená poloha za volantem je oblíbený fígl, jak ušetřit centimetry v podélném směru bez toho, aby posádka remcala, že má málo místa. Na sedadle sedíte tak trochu jako na židli, na pedály řidič nešlape před sebe, ale spíš pod sebe. To ho nevědomky nutí mít opěradlo hodně nakolmo a zbyde tak víc místa pro kolena těch vzadu.
Z micry je skvělý výhled. Má – v porovnání s mohutnými auty dneška – relativně úzké sloupky. Parkování je hračka i v úzkých uličkách.
Design exteriéru vypadá jako by se tvůrci inspirovali kuchyňskými roboty. Zevnitř je to stejné – velké ovladače, mohutné čudlíky, které nahmatáte poslepu a rozmáchlé obliny to všechno rámují. Odkládacích prostor je akorát, jeden na kabelku je šikovně schovaný v sedáku spolujezdce. Kabina je obložená tvrdými, ale hezkými plasty. Všechno je sešroubováno a připevněno pečlivě.
Připlácet si za lepší autorádio s navigací se nevyplatí. Jak příšerně vypadá, tak hrozně hraje. Má hodně "plechový" zvuk. Nepochopitelné je prosklení střechy – velké jako střešní okno, otevírat se ale nedá. Lepší by byl obyčejný "vikýř".
Miniaturní auta často překvapí chytře navrženým zavazadlovým prostorem. Micra už nemá posuvnou lavici jako minule, zadní sedadla má ale sklápěcí, takže je můžete úplně odklopit a vytvořit tak rovnou stěhovací plochu. Do micry jsme zkusili naložit myčku. Jediným malým zádrhelem byl docela vysoký práh kufru. Základní objem kufru má na nákupy dostatečných 265 litrů.
Sláva jednoduchosti
Nissan prodává Micru ve 160 zemích světa, musí se tedy líbit všem, na výstřelky není prostor. Micry pro Evropu se vyrábějí v Indii. Oproti nafintěné předchůdkyni dostali konstruktéři za úkol postavit jednodušší, lehké auto. Do délky narostla jen o šest centimetrů, s hmotností se vejde do tuny; tak to má u rozumných aut do města být. Specialitám v podobě kabrioletu, který v předchozí generaci aspiroval na jedno z nejošklivějších aut, odzvonilo. Novou micru koupíte v jakékoliv karoserii, pokud to bude pětidveřový hatchback.
Nissan Micra v číslech
|
A také s jakýmkoliv motorem, bude-li to tříválcový benziňák. Tenhle japonský bonbon má pod kapotou dvanáct set kubíků. Jiný motor do micry nepořídíte (zanedlouho motor dostane taky turbodmychadlo).
Motoráři Nissanu byli vždycky extratřída a na motoru pro micru se vytáhli. Hrubý zvuk malotraktoru se jim sice odstranit nepodařilo, ale to je asi jediná výtka. Micra je totiž na semaforech na pražské magistrále druhá nejrychlejší (první jsou taxíky). Z malého tříválce vymámili osmdesát koní.
Lichý počet válců dává hodně hrubý chod. Díky jeho pružnosti a hbitosti mu to ale rádi odpustíte, má hezky ostrou reakci na plyn. Nejradši má vyšší otáčky, žádné převalování u patnácti set, jak to dneska obvykle bývá. Hezky točte od tří nahoru. V tom si motor vysloveně libuje. Namísto pětistupňového manuálu, který by mohl mít méně gumový chod, můžete zvolit bezestupňový variátorový automat.
I ve čtyřmístném obsazení a s plným kufrem jede micra stopadesát. Celý týden, kdy jsme s microu drandili po dálnici, startovali ze semaforů a užívali si její skvělou obratnost, oscilovala spotřeba mezi šesti a sedmi litry. Když jsme jezdili ukázněně a podle předpisů úsporné jízdy, dostali jsme se pod šest. Tabulkových pět se zdá reálných.
Královna úzkých ulic
Micra je dělaná ale hlavně do úzkých uliček měst. Na to dostala skvělý rejd, otočíte se doslova na pětníku (poloměr otáčení 4,5 metru). Krátký rozvor a vcelku vysoká stavba naznačují, že ve vyšších rychlostech by mohla mít horší stabilitu. Ale to se nepozdává jen řidiči, podvozek se drží asfaltky dobře. Kabina se v zatáčkách víc naklání, ale drží nečekaně dlouho. Komfort je slušný, takový, jaký můžete od malého auta s krátkým rozvorem čekat: malé nerovnosti překoná s klidem, ve velkých dírách zakopává...
Největší výtka jde k brzdám, které se špatně dávkují. Jako by měly jen dvě polohy: vypnuto/zapnuto. Dobržďování u semaforu je tedy někdy "neladné".
Maximální výbava
Výběr konkurentů je složitější, protože micra je s délkou 3,78 metru rozměrově přesně mezi miniauty (3,5 m) a třídou malých vozů (cca 4 metry). I cenově je micra na pomezí. Ještě minulý týden se dala pořídit za akční cenu 209 900 korun (leasingová ještě o 30 tisíc nižší). Než na ní dovozce vypíše novou "akci", je startovací cena 239 900. To je na úrovní malých aut. Základní výbava je ale lepší než u některých aut o dvě třídy větších. Je v ní šest airbagů, ABS, ESP, elektricky ovládaná přední okna, dálkově ovládané centrální zamykání, posilovač řízení, za třicetitisícový příplatek dostanete autorádio a klimatizaci.