Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nissan Murano má lak, který se sám opraví

aktualizováno 
Nissan Murano už nevypadá jako výsadkový speciál mimozemšťanů, je elegantnější a chce posádku hlavně hýčkat. Pod kapotou opět řádí benzinový šestiválec. A pořád se mu nejvíc líbí na silnici. Specialitou murana je jedinečný "samoopravovací" lak.

Nissan Murano | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Na kopcích ve francouzsko-švýcarském pohraničí jsme na pozvání automobilky Nissan prověřili druhou generaci luxusního SUV jménem Murano.

Kosmičan má pokračování
První generace murana, která v roce 2003 dorazila na americký trh, byla po stránce designu doslova revolucí. Do segmentu vozů SUV, které v té době dominovaly hranaté a drsně působící terénní modely, přinesla styl a nadčasovou eleganci.

Nissan Murano

Nová generace podle očekávání v trendu svého předchůdce pokračuje. Karoserie si ponechala základní siluetu a proporce, nijak zásadně se nezměnily ani vnější rozměry vozu. Příď je o něco vyšší a o poznání dynamičtější, kapota motoru plynuleji navazuje na čelní okno, maska chladiče dostala bohatě chromovaná žebra ve tvaru vějíře a výraznější logo automobilky.

Může se hodit

Nabídka nových i ojetých automobilů značky Nissan www.automodul.cz

Zadní partie jsou oproti předchůdci uhlazenější. Velmi originální vertikální světlomety nahradily v druhé generaci sdružené svítilny konvenčních tvarů i umístění. Nejmenší změny se udály na bocích vozu. Masivní sloupek ve tvaru trojúhelníku zdědilo nové "murano" prakticky beze změn, modifikací prošly především lemy blatníků.

Zajímavostí je nový typ laku, který murano jako první evropský model automobilky Nissan obléká. Scratch Shield Paint je transparentní nátěr na bázi vysoce pružné pryskyřice, který je nejen odolnější vůči škrábancům, ale navíc má schopnost za pomoci tepla ze slunečního záření škrábance zacelit a vrátit laku původní vzhled.

Od sportu ke komfortu
Vnitřní prostor nového murana prošel podstatně výraznějšími změnami, po stránce velikosti je ale srovnatelný s předchůdcem. Sportovně střižený, strohý, ale originální interiér předchůdce vzal za své, novinka se orientuje především eleganci a luxus. Tomu odpovídá nejen vzhled přístrojové desky, středového tunelu a výplní dveří, ale i jakost použitých materiálů, mimořádná kvalita řemeslného zpracování  a vysoká úroveň standardní výbavy.

Nissan Murano

Interiér murana poskytuje solidní cestovní komfort i dobrý výhled všem pěti pasažérům. Přední sedačky jsou nadstandardně široké, mají však poměrně krátké sedáky a nevýrazné boční vedení.

Zadní asymetricky dělená sedadla, trpící podobnými neduhy, jsou navíc díky koženému čalounění poměrně kluzká a při ostřejší jízdě neudrží těla pasažérů na jejich místě. Ideální pozice za volantem se díky širokému rozsahu nastavení volantu i sedadla hledá poměrně snadno.

Pracoviště řidiče působí zpočátku trochu přetechnizovaně, ovládací prvky jsou ale rozděleny do logických skupin, takže po chvíli užívání nečiní orientace ve změti tlačítek výraznější problémy.

Zavazadlový prostor o objemu 402 litrů pobere to nejnutnější, v případě potřeby lze přepravní kapacitu zvětšit až na 838 litrů sklopením druhé řady sedadel. Přeměna z pětimístného na dvoumístný interiér je navíc velmi sofistikovaná. Dělená sedadla se sklápí pouhým zatažením pák po stranách zavazadlového prostoru, zpět do původní polohy se vrátí s pomocí elektromotorů, stačí jen zmáčknout tlačítko.

Sólo pro benzin
Druhá generace modelu Murano je opět poháněna vidlicovým benzinovým šestiválcem o objemu 3,5 litru. Modifikací pohonné jednotky bylo dosaženo zvýšení výkonu z 234 na 256 koní, maximální točivý moment narostl z 318 na 334 Nm.

Nissan Murano

Přenos hnací síly probíhá výhradně skrze bezestupňovou převodovku CVT a systém pohonu All Mode 4 x 4 na všechna čtyři kola. V běžném jízdním režimu je většina točivého momentu přenášena na kola přední nápravy, v případě nutnosti ale systém umožňuje přenášet až 50 % na zadní osu. Trvalý pohon všech kol lze aktivovat i ručně tlačítkem umístěným na středovém panelu.

Dynamické vlastnosti jsou s ohledem na danou kategorii velmi solidní, víc než osmnáct metráků těžké  murano zrychlí z klidu na sto kilometrů za 8,5 sekundy, ručička jeho rychloměru se zastaví až u číslice 210 km/h.

Převodovka CVT řadí velmi hladce a plynule, při podřazovaní má však poměrně dlouhé reakce, subjektivně vlažnější je i nástup atmosferického šestiválce. Na jedničku je naopak odhlučnění kabiny od motorového prostoru a ostatních vnějších vlivů.

Hladce po silnici, do terénu s respektem
Podobně jako interiér, i jízdní vlastnosti se změnily od sportovního zaměření směrem k luxusu. Orientaci na starší a pohodlnější klientelu koneckonců potvrzuje i automobilka. Podvozek dostal komfortnější nastavení, které s přehledem absorbuje většinu nerovností, ovšem za cenu většího naklánění v zatáčkách.

Řízení je díky velkému účinku posilovače velmi lehké, odfiltrována je však i většina informací mezi silnicí a rukama řidiče. Chuť, s jakou se do zatáček vrhala první generace, novinka nesdílí. Ovládání vozu je velmi snadné, reakce na řidičovy pokyny jsou ale pomalejší. Trakční schopnosti vozu mimo zpevněné cesty jsou velmi dobré, limitujícím faktorem pro průchodnost terénem je ale stejně jako u předchůdce nízko uložené výfukové potrubí.

Tvář ďábla, chování anděla
Druhá generace neztratila nic z kosmického vzhledu předchůdce. Pod sportovně střiženou skořápkou se už ale neukrývá tak zábavný automobil jako dříve.

Nissan Murano

Nové murano si zachovalo tvář po stránce velikosti, hmotnosti a dynamiky. Zcela nová je však filozofie modelu, prim zde hraje luxus, kultivovanost a cestovní komfort. Tomu je přizpůsobeno nejen vybavení a zpracování interiéru, ale i jízdní vlastnosti a ovládání vozu.

Cena nového murana nebyla pro český trh prozatím stanovena. Podle předběžných zpráv by měla být asi o 10 % nižší než u předchůdce, který se prodával za 1,4 milionu.

Nissan Murano v číslech
motor 3,5 V6 zážehový atmosferický
objem (ccm) 3498
max. výkon (kW/k) 188/256
max. krouticí moment (Nm) 334
převodovka automatická bezestupňová CVT
pneumatiky 235/65 R18
délka x šířka x výška x rozvor x světlá výška (mm) 4 834 x 1 880 x 1 730 x 2 825 x 180
objem kufru/nádrže (l) 402 - 838/82
spotřeba město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 14,9/8,6/10,9
zrychlení 0-100 km/h (s) 8,5*
max. rychlost (km/h) 210*
hmotnost pohotovostní/celková (kg) 1 860*/2 380
* neoficiální údaje

Kompletní výbava ve standardu
Murano bude na našem trhu  dostupné jen ve dvou úrovních výbavy, Tekna a Tekna pack. Standardní výbava modelu Tekna zahrnuje mimo jiné audiosystém Bose s 11 reproduktory, satelitní navigační systém s barevným LCD monitorem, rozhraní bluetooth, systém bezklíčového startování, elektrické otevírání pátých dveří, elektricky nastavitelná a vyhřívaná přední sedadla, zadní a boční parkovací kameru, duální klimatizaci, kožené čalounění, dvojité střešní okno atd.

Verze Tekna pack obsahuje navíc elektricky nastavitelný volant, inteligentní klíč s pamětí pro nastavení volantu, sedadla a zrcátek, prvky střešních lyžin v provedení broušený chrom a vyhřívaná zadní sedadla. Příplatková výbava se prakticky omezuje jen na metalický lak, alarm a DVD systém s obrazovkou zabudovanou do střechy.





Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Tuktuk Bajaj
Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola. No jo, on má vlastně tuktuk jen tři,...  celý článek

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Mercedes Třída G 5,5 63...
Mercedes Třída G 5,5 63...

r.v. 2016, naj. 36 400 km, benzín
2 800 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.