Nissan Murano

Nissan Murano | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Nissan Murano: UFO odlétá...

  • 16
Nissan Murano už se chystá do prodeje ve své nové generaci, která se představila v Ženěvě. Ještě než ufoidní SUVčko odletí zpátky na Mars, zaslouží si důstojné rozloučení.

ZVENČÍ  |  ZEVNITŘ  |   MOTOR  |   JÍZDA  ZÁVĚR

Crossovery vznikají asi tak, že si manažer automobilky o víkendovém výšlapu s rodinou usmyslí, že by se zákazníkům mohlo občas zamanout vyrazit si do divadla s něčím terénním, nebo třeba se sporťákem prozkoumávat Transylvánii. Asi tak nějak vzniklo i murano.

Nissan má ve své nabídce nekompromisní sporťák 350Z. Jenže jak v kupé pro dva a futrál na kreditky odvézt celou rodinu? Tak se vzal motor a kus přístrojovky a vzniklo auto, které terénně vypadá, má pohon všech kol... ale to je asi všechno co ho s terénem spojuje.

Na trzích severní Ameriky začal Nissan prodávat nekonvenčně vyhlížející SUV v prosinci 2002. Než dorazilo do Evropy, museli na něm konstruktéři provést víc než 1600 změn, aby lépe vyhovovalo gustu místní klientely.

ZVENČÍ: milý Marťan
Murano je proslulým ostrovem v benátském zálivu proslaveným sklářskou výrobou. Spíš vám ale uvěří, že ho tu zapomněli Marťani. Nic tak osobitého a zároveň elegantního mezi SUVčky ale asi neobjevíte.

Dodnes budí pozdvižení i když se brzy odebere do automobilového důchodu. I teď patří k tomu nejzajímavějšímu a nejpoutavějšímu mezi SUVčky. SUVčky...ono je to všechno jiné, jenom ne auto do terénu.

ZEVNITŘ: Akvárium
Vnitřek murana je velmi vzdušný, řidič z něj má skvělý výhled. Dvojici na předních sedadlech nabízí dost nezvyklý pocit. Nízko položená přístrojovka netvoří pomyslnou bariéru bezpečí, připadáte si tak trochu jako ve výkladní skříni (nebo v akváriu), než v autě.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Nissan můžete koupit na www.automodul.cz

Svůj podíl na tom má nejen velkorysé prosklení střechy ale i béžové čalounění a světlé oplastování interiéru. Kůží čalouněná sedadla jsou hodně velká křesla, která známe z typických amerických korábů silnic. Mají hodně ploché sedáky a velmi nevýrazné boční vedení.

Přístrojovku ocení všichni milovníci starých vědeckofantastických filmů. Přesně takhle vypadaly kokpity mezigalaktických korábů ve filmových studiích. Budete tak ohromeni, že si ani nebudete všímat, že třeba volant si nastavíte jenom výškově. Nalézt optimální pozici za volantem naštěstí usnadňují elektricky polohovatelné pedály.

Kaplička s budíky už není v muranu kapličkou, ale panelem uchyceným na sloupku řízení, takže se hýbe i s volantem. Mimochodem, pohled na a za věnec volantu je důvěrně známý řidičům Nissanu 350Z, bachratý model si od něj obojí vypůjčil.

Murano se pyšní poměrně velkým rozvorem náprav (2825 mm) a z toho těží především cestující. Nedostatkem místa nestrádá žádný z pěti dospělých pasažérů. Cestující vzadu mají skoro rovnou podlahu a tři se tam vejdou i když budou zavalitější a přerostlí.

Kufr je vůči ostatním mírám murana spíš podměrečný. Má hodně vysoko položenou podlahu, když budete věci chtít schovat pod roletkou, naložíte maximálně 440 litrů, což není nic moc. Sklopením asymetricky dělených zadních sedadel, které se děje elegantně pouhým zatažením páky v zavazadlovém prostoru, vznikne zcela rovná ložná plocha a prostor až pro 877 litrů nákladu.

MOTOR: Ozdoba i prokletí
Pod kapotou murana tepe tříapůllitrový vidlicový šestiválec z nekompromisního kupé Z350. Ten byl pro potřeby SUV mírně modifikován, maximální výkon i kroutící moment motoráři snížili a jsou dostupné při nižších otáčkách. Dvěstětřicetčtyři koní a 318 Nm jsou i přesto velmi šťavnaté parametry.

Murano bylo stavěno především pro americké trhy, pohonná jednotka je tedy spřažena výhradně s bezestupňovou variátorovou převodovkou CVT. S motorem dobře rozumí, změna jednotlivých stupňů je velmi plynulá a vcelku rychlá. Nad očekávání dobrá je i logika a rychlost automatického řazení při zpomalování a průjezdech zatáčkami. Pokud přimáčkenete plynový pedál až k podlaze, dost možná vám bude připadat, že převodovka převodovka řadí líně, je to dáno charakterem neobvyklé převodovky. Klasický automat s měničem totiž mezi jednotlivými stupni mění úroveň zrychlení víc než "plynulejší" variátor.

Palubní počítač murana neobsahuje položku průměrná spotřeba, nissanáři vědí proč to dělají. Mimořádná dynamika je vykoupena poměrně vysokou spotřebou benzinu. V praxi se průměrný apetit murana pohybuje okolo 13,5 litrů, při dovádění a častým užíváním si nádherného zvuku narůstá až na 19 litrů na sto kilometrů. Dostat se na hodnoty začínající dvacítkou rozhodně není nic těžkého.

Absence dieselového agregátu je hlavním problémem. Špičkový šestiválec se k naturelu vozu velmi hodí, Evropané ale raději do velkých aut lijí naftu.

JÍZDA: Nejlepší terén je silnice
Za normálních podmínek roztáčí 318 newtonmetrů přední kola, když začnou hrabat, přichází čas automaticky přiřazovaného pohonu zadní nápravy. Stejný systém využívá většina SUVček.

Zadní kola vám začnou pomáhat bleskurychle. Ale když jde do tuhého, můžete připnout pohon 4X4 ručně rovnou.

Murano rádo zatáčí a asfaltky se drží statečně. Až vyrazíte mimo její bezpečí, pořádně se podívejte, jestli přes ten pařez přejedete s tak proklatě nízko umístěným výfukem bez úhony.

Osmnáctipalcové ráfky a pneumatiky 225/65 napomáhají výborné stabilitě. Na silnici se chová skoro jako klasický přikrčený osobák. Kdo s úzkostí čeká mořskou nemoc z houpavého obra, bude mile překvapen. To spíš bude "prskat" ten, kdo nerad tvrdé podvozky. Murano a rozvrtaná silnice plná děr, to není dobrá kombinace. O zvrásněnosti vozovky se toho dovídáte víc, než byste čekali.

Ani jízdní výkony nenaznačují, že patří mezi spíš neohrabané mastodonty, ve kterých po Praze jezdí drobné blondýny, oteplákovaní ranaři, nebo manažer trpící krizí středního věku: Sprint z nuly na stovku zvládá pod devět sekund a ručka tachometru se podívá až ke dvoustovce.

Při jízdě vzad je k ruce barevná couvací kamera, která udělá lenocha z každého.

KONEC: Pro lidi s vkusem
Murano je typickým zástupcem své kategorie: Do terénu se pravděpodobně nikdy moc nepodívá. Do lesa taky nechodíte v žaketu, stejně jako s muranem žádný z majitelů dobrovolně mimo asfaltu nesjede. 

Má osobákovsky nízký podvozek, benzinový motor, postrádá hejblata pomáhající při jízdě po východní stěně, když je třeba, hrabe všemi čtyřmi - u Nissanu si očividně nedělají iluze o terénních sklonech zákazníků murana, takže proč si dělat násilí. Vším ostatním je výjimečné, nekonvenční a rozhodně povedené.

K mání je v jediné výbavě, do které už nic dokupovat nejde a upřímně řečeno, také není co. Obsahuje navigaci spolupracující se skvělým audiosystémem a zahrnující i parkovací kameru, bixenonová světla, automatickou klimatizaci, kožený interiér. Vybrat si můžete nejvýš barvu a pokud máte právo na odpočet DPH, můžete interiér zohyzdit mříží značky N1.

Jestli nechcete nic, v čem vás děti nepoznají z druhého konce ulice, sbalte 1 409 tisícovek (1 184 034 bez DPH) a vyražte pro murano. Sice vám prodají dobrý motor v podivné karoserii, ale rozhodně budete mít styl...

NISSAN MURANO v číslech 
délka x šířka x výška
x rozvor (mm)
4770 x 1880 x 1705 x 2825
objem kufru (l) 440 - 875
MOTOR zážehový V6
objem (ccm) 3498
max. výkon (kW/k) 172/234
max. krouticí moment (Nm) 318
max. rychlost (km/h) 200
zrychlení 0-100 km/h (s) 8,9
spotřeba město/mimo město/kombinovaná (l) 17,2/9,5/12,3
hmotnost pohotovostní/celková (kg) 1860/2380
cena (Kč) 1 409 000

Pozn: údaje uváděné automobilkou

,