Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nissan Nuvu: elektrická miniatura

aktualizováno 
Díky neustálému zvětšovaní automobilů generaci po generaci se na trhu otevírá nová kategorie městských mikrovozítek. S tím, jak provoz v aglomeracích houstne a místa není nazbyt, se tato auta stávají stále aktuálnějšími. A tak Nissan v Paříži představil svou vizi městského elektromobilu pro blízkou budoucnost.

Nissan Nuvu | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Automobilka Nissan je jednou z mála, jejíž automobily v posledních letech nijak výrazně nenabobtnaly – tedy, pokud se bavíme o klasických osobních vozech a nikoli off-roadech.

Třeba taková micra je vlastně stejně velká jako předchozí dvě generace a proto je také vůz v současnosti daleko menší, než většina konkurentů v dané kategorii. Malá auta totiž mezi tím narostla na délku přes čtyři metry. A tak působí micra jako malý střízlík.

Jenže Nissan se domnívá, že ani tak malý vůz nebude v nadcházejících letech pro přeplněná města dostatečně miniaturní a šetrný vůči svému okolí. A tak vznikla studie Nuvu – nový pohled (a to doslova – název Nuvu má evokovat anglické sousloví New View) na to, jak by měl vypadat městský automobil pro příští desetiletí.

O tom, že nuvu bude elektromobil, bylo rozhodnuto od samého počátku jeho vzniku. Elektromobil je totiž ve městě tím vůbec nejčistším vozem – dobíjet se může v noci ze zásuvky, přes den pomáhá dojezd prodlužovat regenerativní brzdění a solární panely na střeše vozu .

Klíčovým prvkem Nuvu je ale uspořádání kabiny – k tomu došli inženýři Nissanu až po vyhodnocení průzkumů obsazenosti vozů ve městě. Během studií totiž přišli na to, že ve městě je v drtivé většině případů v automobilu pouze řidič – jednou osobou je obsazeno prý 90% všech vozů.

V pěti procentech případů jsou ve voze osoby dvě a v dalších čtyřech procentech tři. To znamená, že v 99% případů je automobil obsazen maximálně třemi pasažéry, ale už tento počet samotný je poměrně vzácný.

Proto vznikl nuvu jako automobil s uspořádáním 2+1. Řidič uvnitř sedí jako v každém jiném automobilu, jeho spolujezdec má ale sedadlo výrazně posunuté dozadu. Vpředu před ním se pak dá z přístrojové desky rozložit třetí, víceméně nouzové sedadlo. Nissan tvrdí, že i při obsazení třemi osobami mají všichni pasažéři dostatek místa, zejména pro nohy.

To je u vozítka s délkou pouhé tři metry opravdu dobrý počin. Nuvu je 1700 mm široký, 1550 mm vysoký a rozvor kol činí 1980 mm. V dvoumístném uspořádání je za sedadly místo pro běžná zavazadla nebo nákup, větší předměty může v nuvu převážet řidič na místě před sedadlem spolujezdce.

Interiér je velmi vzdušný a prosvětlený – to díky tomu, že čelní sklo volně přechází v prosklený střešní panel. Ten je zajímavý především tím, že je posetý drobnými solárními panely. Ty mají v podstatě dva úkoly – jednak pomáhají dobíjet baterie vozu (za měsíc prý ušetří jeden nabíjecí cyklus) a také chrání pasažéry před přímým sluncem. Ne nadarmo tento systém Nissan přirovnává ke stromu – tento dojem ještě umocňuje středový sloup, který vede od panelů mezi sedadla. Netřeba připomínat, že na voze je použita řada recyklovaných a recyklovatelných materiálů, mnoho z nich má přírodní původ.

Zajímavostí Nuvu je i kompletní řízení po drátě. Mezi volantem a koly tak není žádná mechanická vazba. Nissan se chlubí velkou agilitou této studie – díky relativně širokému rozchodu kol a lehkým ale velkým kolům (165/55 R16) má prý nuvu vynikající jízdní vlastnosti a je extrémně obratný. Průměr otáčení činí pouze 3,7 metru, což je vlastně jen o 70 cm více, než měří samotný vůz na délku.

Na jedno nabití Li-Ion baterií by mělo nuvu urazit až 125 kilometrů a maximální rychlost vozítka činí 120 km/h. Koncept používá nový typ Li-Ion akumulátorů, které mají jednodušší konstrukci a oproti předchozím typům jsou dvakrát menší a zároveň 1,5krát výkonnější. A své kvality si zachovají i po pěti letech nebo 100 000 kilometrech nepřetržitého provozu. Rychlé dobití baterií by mělo trvat 10 – 20 minut, plné dobití z domácí sítě 220 V pak zabere tři až čtyři hodiny.

Nissan se netají tím, že v roce 2010 chce na japonský trh uvést sériový elektromobil a od roku 2012 takový vůz prodávat i v USA. Nuvu ale prý není předobrazem tohoto vozu, ačkoli mnohé u studie použité technologie se objeví v sériové výrobě. Zda se sériové podoby dočká samotné nuvu zatím není známo.

Nissan Nuvu





Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Pilot Formule 1 Lewis Hamilton představil na autosalonu ve Frankfurtu...
Auťák z jiné planety: Mercedes-AMG Project One je ochočená formule

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Ještě nikdy nemělo silniční auto tak blízko k formuli 1 jako chystaný Mercedes-AMG Project One. Supersport má uzavřenou karoserii a dvě místa v kabině, jinak...  celý článek

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.