Nový datsun za 70 tisíc vyjde z lady, bude však ještě jednodušší

aktualizováno 
Automobilka Nissan se rozhodla obnovit značku Datsun, na vybraných trzích ji bude používat pro levná auta. Nyní vyšlo najevo, že první novodobý vůz značky dostane technický základ z Lady Granta.

Lada Granta | foto: AvtoVAZ

Zatímco dříve se značka Datsun používala pro všechny nissany mimo domácí japonské území, nyní bude znovunalezené jméno sloužit u levných modelů, které by mohly jinak image nissanu kazit. Nissan tak zvolí podobný postup jako alianční partner Renault, který si za účelem výroby velmi levných aut pořídil rumunskou automobilku Dacia.

Lada Granta

Lada Granta
Lada Granta

Granta je po dlouhé době prvním zcela novým vozem ruské značky. Podvozek sice vychází z menšího a staršího modelu Kalina, byl však kompletně přepracován a spekulovalo se, že díky podpoře Renaultu by se mohl stát základem pro nový logan. Rumunský sedan však nakonec používá techniku Renaultu Clio III, platforma granty bude použita právě pro nový datsun. Pod kapotou lady najdeme přepracovanou šestnáctistovku renault v osmi a šestnáctiventilovém provedení. Granta má nahradit starší modely 2017 vycházející z Fiatu 124 i modernější samaru. V nabídce značky zapadá velikostně i cenou mezi malou kalinu a větší prioru. Cena začíná na 259 000 rublech, tedy v přepočtu na zhruba 161 000 korunách.

Právě jejím úspěchem se Nissan při obnově značky, kterou přestal používat během osmdesátých let minulého století, inspiroval. Mnozí očekávali, že první novodobý vůz značky Datsun by pak mohl vycházet třeba právě z Dacie Logan, vlastně etalonu dostupných vozů. V úvahu také připadalo využití starší techniky Nissanu, podobně jako tomu je právě v případě Dacie a Renaultu.

Jenže výsledek zřejmě překvapí laiky i odborníky. Podle posledních zpráv má první novodobý datsun stát na technickém základu ruské Lady Granta.

I ruská automobilka je totiž součástí aliance Renault-Nissan, v jejím rámci vyrábí ta nejlevnější a technicky nejjednodušší auta. A zřejmě z důvodu zaměření na konkrétní trhy, extrémní orientaci na cenu a také proto, aby Datsun nekonkuroval Dacii, zvolí Nissan ruskou techniku.

Podvozek bude převzat z Lady Granta zřejmě jen s minimálními změnami a nové motory, zážehové i vznětové, vznikají rovněž ve vývojovém středisku v Togliatti. Hovoří se o tom, že provedení interiéru a výbava auta by měly být ještě jednodušší než u lady. Datsun však dostane svébytný design, stále to ovšem bude klasický čtyřdveřový sedan.

S ruskou technikou a japonským know-how by se měl první model obnovené značky stát jedním z vůbec nejlevnějších vozů světa. Původní zprávy japonského listu Nikkei, který o znovuzrození jako první informoval počátkem roku 2012, hovořily o ceně v přepočtu asi 100 000 korun. Nynější odhady jsou ještě nižší s cenou mezi třemi a třemi a půl tisíci dolary (tedy zhruba 60–70 tisíci korunami) by se jednoduchý sedan mohl přiblížit reálné ceně nejlevnějšího auta Tata Nano.

S ním by pak mohl soupeřit o zákazníky na indickém trhu. Krom něj bude laciný datsun určen pro trhy v Rusku a Indonésii. Právě v těchto dvou zemích se bude auto také vyrábět. V Indonésii pro něj firma vybuduje novou továrnu, v Rusku se o výrobu postará závod v Togliatti. Auto se má objevit v roce 2014.

Nejčtenější

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Další z rubriky

Soud nařídil zákazy starších dieselů v Essenu, nemohou ani na dálnici

Ilustrační snímek

Německý správní soud nařídil zavést zákazy jízdy starších naftových automobilů v některých částech západoněmeckého...

Rudá vlajka nad Mnichovem: značka Maových limuzín má designéra rollsů

Rudá vlajka

Hongqi, čínská luxusní značka koncernu FAW, otevírá v Mnichově designérské centrum. Místo pro slavnostní otevření...

Nápady ze startupu Škody: rikša, která nabíjí elektromobil

Mobilní nabíjecí stanice je zařízení připojené za elektrokolo.

Společnost DigiLab, která funguje jako startupový inkubátor nápadů Škody Auto, spustila v Praze pilotní fázi projektu...

Najdete na iDNES.cz