Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Limonádový nissan ukázal, jak na Dakaru závodit s dieselem

aktualizováno 
Před třiceti lety, na Nový rok 1987 vystartovaly dva dieselové Nissany Patrol na 13 tisíc kilometrů dlouhou pouť do Dakaru. Vyrazit do náročného závodu s naftovým autem bylo tehdy velké dobrodružství. Terénní speciál slavil hned při premiéře fantastický úspěch - závod dokončil na 9. místě. Nyní se po rekonstrukci vrací.

Nissan Patrol Fanta Limon | foto: Nissan

Patrol v barvách limonádového koncernu Coca-Coly našli jako reznoucí vrak v roce 2014 v jednom španělském muzeu. Závodní speciály Nissan Fanta Limon před třiceti lety postavili v dílnách technického centra Nissanu v Barceloně, po letech se tam tedy vůz vrátil k důkladné rekonstrukci. Inženýři na něm pracovali o víkendech a po večerech. Pedro Diaz Illan, dnes manažer centra zodpovědný za vývoj elektrické výzbroje byl u jeho znovuzrození. Před třiceti lety na rallyovém speciálu pracoval jako elektromontér.

Nissan Patrol Fanta Limon v číslech

  • motor: čtyřválcový turbodiesel 2,8 litru
  • maximální výkon: 146 koní
  • hmotnost: 1600 kilogramů
  • max. rychlost: 150 km/h

„Chtěli jsme, aby auto bylo dokonalé ve všech ohledech, byli jsme šťastní, když jsme získali původní schémata a servisní manuály. Provedli jsme do detailu všechny úpravy, aby bylo auto přesně takové, jako když jelo na Dakar,“ popisuje Juan Villegas, další z těch, kdo na rekonstrukci vozu pracovali. Právě Diaz Illan byl velmi platným členem osmihlavého restaurátorského týmu.

Juan Villegas, popisuje, v jaké kondici auto získali zpět. „Motor byl v hrozném stavu, nešlo ho nastartovat a mnoho částí bylo silně zkorodovaných. Poškozená byla přední náprava. Úplně nejhorší byla ovšem elektroinstalace, kterou poničily krysy.“

Do barcelonské dílny auto dorazilo v květnu 2014. Po celé Evropě schraňovali náhradní díly, oslovovali dealery, aby hledali v zapomenutých koutech skladů. Některé komponenty nakonec koupili použité a renovovali je. Renovace trvala přes dva roky. Po třiceti letech se bílo-žluto-modrý závodní vůz vrátil do saharských dun letos v listopadu.

Fotogalerie

Přední místa dakarské rally dnes obsazují dieselové speciály, před desítkami let to ale tak nebylo. A právě hranatý patrol byl průkopníkem, který se postavil s dalšími 312 závodními stroji 1. ledna 1987 na start. Hned při své první účasti v nejslavnější dálkové rally, která tehdy startovala v Paříži a přes Alžír, Niger, Mali a Mauretánii dovedla závodníky do Senegalu, dojel speciál v limonádovém dresu na devátém místě. Posádku patrolu se startovním číslem 211 tvořili Miguel Prieto a Ramon Termens. Druhý identický vůz s číslem 212 s posádku tvořenou bratry Jorgem a Hansi Bablerovými musel odstoupit ze závodu poté, co se skutálel z duny. Tým navíc přišel už ve druhé etapě o doprovodný kamion.

Osud čísla 212 je neznámý, úspěšnější z rallyových speciálů před lety odkoupil sběratel Salvador Claret, který má ve španělské Gironě muzeum. Auto zůstalo v původním stavu, díky fotografiím na internetovém fóru se o něm dozvěděli před třemi roky technici Nissanu a s podporou automobilky mu vrátili zašlý lesk.



Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Extraligu nejdražších auta světa ovládá Ferrari

Ferrari 250 GTO

Stará auta nejsou jen pro zlost, protože jejich údržba leze do peněz. Naopak se ukazuje, že auta je umí zhodnotit lépe...

Byl to socialistický klump, říká sběratel o Škodě 1201. Přesto ji koupil

Účastníci mezinárodní veteránská rallye South Bohemia Classic zavítali do...

Příznivci historických vozidel si mohli o víkendu na jihu Čech dosyta užít nablýskaných strojů, s nimiž přijeli jejich...

Srpnová noc v Tatře 138. Ráno na studenty bušili: Jste okupovaní!

Expedice Lambaréné před startem

V Marseille ulehá skupinka československých studentů k odpočinku. Jsou nasoukaní v pískem ošlehané Tatře 138, kterou...

BMW X6 xDrive30d  2 ROKY ZÁRUKA
BMW X6 xDrive30d 2 ROKY ZÁRUKA

r.v. 2015, naj. 87 493 km, diesel
1 249 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz