Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nissan Primera 1,8 nepatří mezi rychlíky

- Klidnějším řidičům, kteří víc myslí na spotřebu než na prudké zrychlení, vyhoví Nissan Primera 1,8. Auto vyvinuté v Evropě a určené především na trhy starého kontinentu má výborné jízdní vlastnosti, velký a praktický kufr a širokou základní výbavu, kde nechybí kvarteto airbagů. Ovšem jeden z nejkratších rozvorů ve střední třídě nemůže nabídnout tolik místa na zadních sedadlech, jako poskytují někteří konkurenti. Sto čtrnáct koní pod kapotou uvádí řidiče v očekávání, že se po sešlápnutí plynového pedálu dočká prudkého zrychlení. Primera se však rozjede spíše rozvážně, a chce-li člověk za volantem rychle předjíždět nebo prudce zrychlit po výjezdu z obce, musí častěji řadit směrem dolů.

Potvrdila to i měření v pražském Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD). V pružnosti dosahoval nissan na testovací dráze výsledků srovnatelných s vozy mnohem slabšími. Na druhou stranu se motor může pochlubit tichým chováním a nízkou spotřebou. Při pomalé jízdě se spokojí s méně než sedmi litry benzinu na sto kilometrů, na dálnici se lze dostat pod osm litrů a ve městě pod deset litrů naturalu 95 na sto kilometrů. V nabídce značky Nissan je také o sto tisíc korun levnější verze s výkonem 100 koní (73 kW), nejdražší a nejsilnější variantou je dvoulitrová primera se 140 koňskými silami pod kapotou (103 kW). Podvozek primery na rozdíl od motoru uspokojí i řidiče,který si občas s radostí projede zatáčku ve větší rychlosti. Eurojaponec sedí na silnici jako přibitý a dobře se vypořádává s nerovnostmi. Ač jde o automobil z kategorie tvrdších, na městské dlažbě nebo na silnicích nižších tříd má posádka stále k dispozici vysoký komfort. Pochvalu zaslouží i ovládání vozu. Posilovač řízení patří k tužším. Ale řazení rychlostních stupňů zasloužilo trochu větší pozornost - jednička a trojka jsou až příliš blízko sebe a řidič si chvíli musí zvykat na jistou přesnost. Uvnitř primery se kloubí japonské zvyky s evropskými. Kombinace šedých plastů a potahových látek s chromem a černou barvou je na přechodu od japonské strohosti k evropské eleganci. Použité plasty a jejich zpracování dodává vozidlu punc velké solidnosti. Nabídka prostoru je v primeře solidní. Měření v ÚSMD ovšem poukázala třeba na okolnost, že na zadních sedadlech je ve srovnání kupříkladu s Citroenem Xantia o pět centimetrů méně prostoru pro nohy cestujících. To souvisí s tím, že rozvor primery patří ve střední automobilové třídě k podprůměru. Přední sedadla dobře kombinují pohodlí a bezpečné vedení těla při průjezdu zatáčkou. Vtipné jsou výklopné háčky na zadních částech předních opěradel. Na ty lze zavěsit například tašku s menším nákupem. Kufr Nissanu Primera udělá radost každému, kdo občas potřebuje naložit pořádnou hromadu zavazadel. Stejně jako Škoda Octavia má i primera páté dveře, které po otevření odkryjí více než pětisetlitrový prostor. Ze srovnávací tabulky vyplývá, že si vůz vede dobře v cenovém srovnání s konkurencí a v porovnání základní výbavy.

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s)  12,5
Zrychlení 0-400 m (s)  18,4
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)  13,2
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)  28,2
Brzdná dráha z 80 km/h (m)  29,6
Pramen: ÚSMD

Očima designér

Design primery je celkově nepodbízivý, vtipný, vkusný až krásný. Solidní a objemná figura pohyblivých křivek při pozorném pohledu doslova přitahuje. Příjemný »kukuč« úsměvných a krásných »očí« svádí k pokračování zkoumavého pohledu třeba na bok a jeho ochrannou, dynamicky vtipně tvarovanou lištu, která vkusně vybíhá z mohutné zadní části. Ani pohled zezadu na vysoko posazená koncová světla není zcela běžný. Řez velkých pátých dveří běží od střechy až hluboko dolů k nárazníkovému krytu a je i esteticky výborně integrován. Už při prvním nasednutí za volant jsou výrazné funkční i estetické hodnoty primery. Poloha i tvar přístrojového panelu, boční čalounění, sedadla, podlahové gumy, celková prostornost - to vše je v této třídě vysoko nadprůměrné.
Pavel Hušek, autor je spolupracovník redakce

Prognóza odhadce 
Nová generace vozů Nissan Primera má solidní předpoklady pro úspěch. Již předchozí generace primery si získaly pověst spolehlivého a cenově výhodného automobilu. Prodejnosti určitě pomůže i snaha tvůrců dodat značce více emocionality nová primera má více osobitou tvář a tím ztrácí jistou »bezpohlavnost«, kterou se vyznačovali její předchůdci. To spolu s bohatou výbavou a solidním dílenským zpracováním zcela jistě japonskému vozu evropského střihu zajistí mírnější pokles ceny v závislosti na jeho stáří než v minulosti. Po pětiletém užívání se cena ojetého vozu bude pohybovat okolo 250 tisíc Kč.
Tomáš Majer, autor je spolupracovník redakce

Někteří hovoří o nápaditém designu primery, jiní o velké podobnosti s Renailtem Mégane.

Autor:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...