Nissan Primera 1,8 nepatří mezi rychlíky

- Klidnějším řidičům, kteří víc myslí na spotřebu než na prudké zrychlení, vyhoví Nissan Primera 1,8. Auto vyvinuté v Evropě a určené především na trhy starého kontinentu má výborné jízdní vlastnosti, velký a praktický kufr a širokou základní výbavu, kde nechybí kvarteto airbagů. Ovšem jeden z nejkratších rozvorů ve střední třídě nemůže nabídnout tolik místa na zadních sedadlech, jako poskytují někteří konkurenti. Sto čtrnáct koní pod kapotou uvádí řidiče v očekávání, že se po sešlápnutí plynového pedálu dočká prudkého zrychlení. Primera se však rozjede spíše rozvážně, a chce-li člověk za volantem rychle předjíždět nebo prudce zrychlit po výjezdu z obce, musí častěji řadit směrem dolů.

Potvrdila to i měření v pražském Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD). V pružnosti dosahoval nissan na testovací dráze výsledků srovnatelných s vozy mnohem slabšími. Na druhou stranu se motor může pochlubit tichým chováním a nízkou spotřebou. Při pomalé jízdě se spokojí s méně než sedmi litry benzinu na sto kilometrů, na dálnici se lze dostat pod osm litrů a ve městě pod deset litrů naturalu 95 na sto kilometrů. V nabídce značky Nissan je také o sto tisíc korun levnější verze s výkonem 100 koní (73 kW), nejdražší a nejsilnější variantou je dvoulitrová primera se 140 koňskými silami pod kapotou (103 kW). Podvozek primery na rozdíl od motoru uspokojí i řidiče,který si občas s radostí projede zatáčku ve větší rychlosti. Eurojaponec sedí na silnici jako přibitý a dobře se vypořádává s nerovnostmi. Ač jde o automobil z kategorie tvrdších, na městské dlažbě nebo na silnicích nižších tříd má posádka stále k dispozici vysoký komfort. Pochvalu zaslouží i ovládání vozu. Posilovač řízení patří k tužším. Ale řazení rychlostních stupňů zasloužilo trochu větší pozornost - jednička a trojka jsou až příliš blízko sebe a řidič si chvíli musí zvykat na jistou přesnost. Uvnitř primery se kloubí japonské zvyky s evropskými. Kombinace šedých plastů a potahových látek s chromem a černou barvou je na přechodu od japonské strohosti k evropské eleganci. Použité plasty a jejich zpracování dodává vozidlu punc velké solidnosti. Nabídka prostoru je v primeře solidní. Měření v ÚSMD ovšem poukázala třeba na okolnost, že na zadních sedadlech je ve srovnání kupříkladu s Citroenem Xantia o pět centimetrů méně prostoru pro nohy cestujících. To souvisí s tím, že rozvor primery patří ve střední automobilové třídě k podprůměru. Přední sedadla dobře kombinují pohodlí a bezpečné vedení těla při průjezdu zatáčkou. Vtipné jsou výklopné háčky na zadních částech předních opěradel. Na ty lze zavěsit například tašku s menším nákupem. Kufr Nissanu Primera udělá radost každému, kdo občas potřebuje naložit pořádnou hromadu zavazadel. Stejně jako Škoda Octavia má i primera páté dveře, které po otevření odkryjí více než pětisetlitrový prostor. Ze srovnávací tabulky vyplývá, že si vůz vede dobře v cenovém srovnání s konkurencí a v porovnání základní výbavy.

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s)  12,5
Zrychlení 0-400 m (s)  18,4
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)  13,2
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)  28,2
Brzdná dráha z 80 km/h (m)  29,6
Pramen: ÚSMD

Očima designér

Design primery je celkově nepodbízivý, vtipný, vkusný až krásný. Solidní a objemná figura pohyblivých křivek při pozorném pohledu doslova přitahuje. Příjemný »kukuč« úsměvných a krásných »očí« svádí k pokračování zkoumavého pohledu třeba na bok a jeho ochrannou, dynamicky vtipně tvarovanou lištu, která vkusně vybíhá z mohutné zadní části. Ani pohled zezadu na vysoko posazená koncová světla není zcela běžný. Řez velkých pátých dveří běží od střechy až hluboko dolů k nárazníkovému krytu a je i esteticky výborně integrován. Už při prvním nasednutí za volant jsou výrazné funkční i estetické hodnoty primery. Poloha i tvar přístrojového panelu, boční čalounění, sedadla, podlahové gumy, celková prostornost - to vše je v této třídě vysoko nadprůměrné.
Pavel Hušek, autor je spolupracovník redakce

Prognóza odhadce 
Nová generace vozů Nissan Primera má solidní předpoklady pro úspěch. Již předchozí generace primery si získaly pověst spolehlivého a cenově výhodného automobilu. Prodejnosti určitě pomůže i snaha tvůrců dodat značce více emocionality nová primera má více osobitou tvář a tím ztrácí jistou »bezpohlavnost«, kterou se vyznačovali její předchůdci. To spolu s bohatou výbavou a solidním dílenským zpracováním zcela jistě japonskému vozu evropského střihu zajistí mírnější pokles ceny v závislosti na jeho stáří než v minulosti. Po pětiletém užívání se cena ojetého vozu bude pohybovat okolo 250 tisíc Kč.
Tomáš Majer, autor je spolupracovník redakce

Někteří hovoří o nápaditém designu primery, jiní o velké podobnosti s Renailtem Mégane.