Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nissan Primera: nenápadný závodní kombík

  10:35
Nissan Primera na českých silnicích není zdaleka vidět tak často. Zkušenosti majitele říkají, že je ale možná neprávem nedoceněný.

Nissan Primera | foto: TipCars

Toto vozidlo jsem zakoupil jako dovoz z Itálie, se servisní knihou a původní fakturou z roku 99 o koupi opravené po větším "ťukanci".

Tloušťtkoměrem laku byly zjištěny opravované oboje dveře na jedné straně a oba nárazníky, nicméně skelet karosérie byl netknutý a v originálním stavu, včetně výfuku, kotoučů atd. Vše s ještě vyraženým logem nissan.

Vůz je ve výbavě SE, takže s palubním počítačem, manuální klimatizací, imitací dřeva na řadicí páce, volantu atd., dále má chromované kliky, zásuvku 12V v kufru, elektronová kola. Počítač neukazuje okamžitou spotřebu, jinak vše, co je běžné.

Prvně mě překvapila jeho celková tuhost - karoserie prostá kroucení, nějakého vrzání plastů, klepání atd., což vzhledem k najetým km (121 tis.) by u nás v ČR již zřejmě nebylo možné.

Začneme motorem. Ten mě nadchnul, i když zezačátku mi na dvoulitr připadal trochu lenivý, později jsem mu přišel na chuť. Nechal jsem vyměnit olej, filtry, původní svíčky nahradily Denso Iridium power, které zvýšily zejména točivý moment motoru.

Motor dobře zatahuje již od asi 1 000 ot./min do 2 400 ot., kde začne být poněkud letargický a bez výraznějšího tahu. Jakmile však překročí 4 000ot./min, promění se v závodníka a začne táhnout a velmi zrychlovat do 6 500 ot./min, kde jeho rozlet zastaví omezovač otáček.

Objeví se přitom zvuková kulisa jako ve sportovním autě. Při razantním předjíždění musíte tedy počítat s ručičkou otáčkoměru kolem 4 tisíc. Pak je akcelerace vozidla skvělá.

Přitom si toho motor nechá hodně líbit a dobře se sbírá i na pátý rychlostní stupeň z 1 200 ot./min. Vůbec celková zvuková kulisa tohoto auta je jaksi sportovněji naladěná - jízdu podtočeného nebo vytočeného motoru doprovází hluboký bas linoucí se z výfukového potrubí.

To je však originální bez úprav. Nejtišší je auto kolem 3 000 otáček.

Spotřeba při klidné jízdě do 8 litrů, při vytáčení nepřesáhne nikdy 11 l. Převodovka vyhovuje charakteru motoru - má delší převody, takže na trojku se dá jet až 160 km/h a na čtyřku 200.

Řadicí páka evokuje dojem "klacku" - je na můj vkus moc dlouhá, ale rychlosti zapadají přesně a dráhy jsou přiměřené.

Podvozek už tu byl zmiňovaný několikrát. Je velmi tuhý, malé nerovnosti zvládá dobře, ale na můj vkus zejména větší příčné nerovnosti přenášejí rázy do kabiny víc, než by bylo zdrávo.

Zato auto sedí jak přibité (zejména na to, že je to kombi), i v rychlostech přes 150 km/h absolutně drží daný směr a nemá tendence plavat.

Karoserie se nekroutí, její vzhled je konvenční, kromě zajímavé zádě u kombi. Taktéž interiér je navržen účelově, palubní deska je masivní a bez zbytečných příkras. Sedadla jsou široká, ale tělo v zatáčce podrží.

Některé plastové díly by mohly být kvalitnější - 1 rok na našich silnicích a už trochu chrastí. Velur na sedadlech je pěkný i po letech. Místo pro 4 osoby je dostatečné.

Řízení je velmi přesné a citlivé, posilovač není zbytečně silný, dostatečná je vazba od kol na řidiče.

Brzdy mají výrazný nástup až po prudším sešlápnutí pedálu, avšak vadnutí jsem nikdy nezpozoroval.

Kufr na kombi není velký, ale vejde se do něj dost, zejména po sklopení zadních sedadel vznikne rovná plocha.

Od koupi vozidla se měnily pouze přední čepy a akumulátor, svíčky a olej, filtry, jinak nic. Takže pověst primery se zatím potvrdila.

Tohle auto se dá koupit kolem 110 tisíc Kč a myslím, že je to jedna z nejlepších! voleb na trhu ojetin v poměru ceny a technologické vyspělosti. Upřednostnil bych dovoz z EU.

Co je zač
značka Nissan
model Primera
typ P11
bližší označení wagon
karoserie kombi
objem motoru 1998
palivo benzín
rok výroby 1998
typ řazení manuální
najeto km při koupi

121 000

najeto km nyní 140 000
koupen jako ojetý
jak dlouho vůz využívám 1 rok
průměrná spotreba 8,5 l
předchozí auto opel
poruchy přední čepy nápravy začínají klepat

KLADY ZÁPORY
výborný motor tvrdé odpružení
přesné řízení zpracování některých plastů v inteiéru
jízdní vlastnosti rozvrzané sedadlo řidiče
spolehlivost horší výhled vpřed

Jak ho vidí majitel
Spolehlivost 1
Provozní náklady 2
Cena náhradních dílů 3
Dostupnost náhradních dílů 1
Koupili byste si automobil od stejné značky znovu? asi ano

Hodnocení
brzdy 2
design 3
dílenské zpracování 2
dynamika motoru 1
jízdní komfort 3
ovladatelnost 1
prostornost 2
pružnost motoru 1
řazení 2
řízení 1
sedadla 2
spotřeba 2
výhled z vozu 3
kufr 2
celkové hodnocení - průměr 1,92
Toto hodnocení je subjektivním dojmem autora testu, který hodnotí automobil s přihlédnutím k vozům srovnatelné třídy.
Uděluje se známka od 1 (výborné) do 5 (nedostatečné).



***

Podělte se s ostatními čtenáři o své zkušenosti a napište recenzi na váš vůz. Vstupní formulář najdete ZDE.

Článek převzat ze serveru TipCars.com
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...