Jižní Korea v tažení proti cinklým dieselům: nově je v podezření Nissan

  10:00aktualizováno  10:00
Jižní Korea obvinila japonskou automobilku Nissan Motor, že podobně jako německý Volkswagen u naftových verzí svého modelu Qashqai použila zařízení pro obcházení emisních testů.

Nissan Qashqai | foto: Nissan

Jihokorejské ministerstvo životního prostředí sdělilo, že firmu potrestá pokutou a dá podnět k trestnímu stíhání šéfa její korejské divize. Nissan manipulace s testy emisí oxidů dusíku popírá.

Ministerstvo hodlá dát Nissanu pokutu 330 milionů wonů (6,7 milionu Kč) a nařídí stažení všech 814 naftových vozů Qashqai, které se dosud v zemi prodaly. Korea nařídila testy u 20 modelů naftových vozů v listopadu po zjištění, že Volkswagen manipuloval s výsledky testů dusíkových emisí. Podle úřadu i naftový qashqai obsahuje software, který zapíná systém kontroly emisí ve chvíli, když pozná, že se emise měří. Nissan to však popírá.

„Vozy Qashqai prodávané v Koreji splňují požadavky a byly homologovány pro evropskou normu Euro 6, přičemž korejské předpisy povolují dovoz a prodej vozidel splňujících tuto normu,“ reagoval v oficiálním prohlášení Jonathan Adashek, ředitel společnosti Nissan pro komunikaci.

Nissan má zásnuby s Mitsubishi, kterým zmítá jiný skandál

Obvinění Korejců přichází jen několik dní poté, co Nissan, který je součástí globální aliance Renault-Nissan, oznámil, že koupí zhruba třetinový podíl v menším konkurentovi Mitsubishi Motors. Ten se nyní potýká se skandálem kolem falšování údajů o spotřebě pohonných hmot u mitsubishi prodávaných na japonském trhu.

Kutilové a kaskadéři

Podívejte, co odhalili na německých STK

GTÜ kuriozity

GTÜ kuriozity

Nissan za podíl zaplatí 237,4 miliardy jenů (téměř 52 miliard korun). Automobilka se tak stane největším akcionářem Mitsubishi a získá nad konkurentem faktickou kontrolu. „Pomůžeme této firmě řešit problémy, kterým čelí zejména při obnovování důvěry spotřebitelů v efektivitu využití paliva,“ uvedl šéf Nissanu Carlos Ghosn na společné tiskové konferenci automobilek. Mitsubishi přiznalo, že její zaměstnanci u některých modelů miniautomobilů manipulovali s testy spotřeby pohonných hmot a nadhodnocovali efektivitu využití paliva. Metody testování spotřeby odporující japonským předpisům prý firma používala od roku 1991. Více čtěte zde

Aféry kolem testování emisí a spotřeby paliva hýbou automobilovým světem od loňského září. Volkswagen tehdy přiznal, že do vozů s naftovými motory instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Po celém světě se aféra týká zhruba 11 milionů naftových aut (speciální přílohu o kauze Dieselgate najdete zde). Právě Jižní Korea přistupuje k sankcionování automobilek za manipulace s emisními testy velmi tvrdě. Jihokorejské ministerstvo životního prostředí už loni v listopadu vyměřilo Volkswagenu rekordní pokutu 14,1 miliardy wonů (313 milionů korun), německý koncern také musí svolat do servisů k úpravě přes 125 tisíc naftových vozů.

Evropské úřady po aféře Volkswagenu vesměs zjistily, že limity pro emise oxidů dusíku v reálném provozu překračuje většina modelů osobních naftových vozů (čtěte tady).

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Elektroauta také lžou o spotřebě. Test odhalil obrovské rozdíly

Nová generace elektromobilu Nissan Leaf

Německý ADAC podrobil 11 nejrozšířenějších elektromobilů standardnímu testu spotřeby. A ukázalo se, že jestli bylo pro...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Další z rubriky

Nejhorší silnice je na Blanensku. Nákladní auta tam ničí asfalt i domy

Výmoly: Nejhorší díra republiky 2018

V hlasování řidičů o největší výtluky na silnicích v celém Česku je nejhorší komunikace v obci Lhota Rapotina na...

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

OBRAZEM: Nový kalendář poslal modelky v zetorech na ryby

Kalendář Zetor 2019

Kalendář s červenými traktory z Brna je tu po roce nanovo. Kalendáře Zetor mají obrovskou tradici, letos poslal slavné...

Najdete na iDNES.cz