Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nissan se odvázal, posílá do prodeje bláznivý teréňáček juke

aktualizováno 
Japonská automobilka ještě před patnácti dvaceti lety vyráběla jen hranatá tradiční auta. Na autosalonu v Ženevě představila jeden z nejodvážněji tvarovaných modelů, které vyjedou na silnici. Futuristické SUV je plné křivek a oblin. Buď se vám líbí, nebo ne. Nic mezi není.

Ještě docela nedávno jsme žili v iluzi, že automobilky staví především na průzkumech trhu a všestranně vyvážených kompromisech – a teď, v době krize, by to mělo platit dvojnásob. Jenže Nissan má jiný názor a absenci v několika důležitých tržních segmentech se snaží vyrovnat velmi odvážnou novinkou. S qashqaiem mu to vyšlo nad očekávání, takže teď by rád sestoupil ještě níže.

Qashqai v nižší střední třídě nahradil běžný hatchback čímsi, co sice používá podobnou techniku, ale při srovnatelných výrobních nákladech zároveň vypadá jako SUV a prodává se skvěle i při vyšších cenách.

Stejný model by mohl zafungovat i podruhé. Proto se bez průtahů přeměnila v sériový model Juke loňská ženevská, hodně odvázaná studie Qazana. A světe div se – zvenčí neubyla snad jediná výstřední křivka. A že jich je.

Nissan Juke

Výsledek se vysmívá poučkám o využití obestavěného prostoru, místem totiž doslova hýří, ačkoliv ho na celkové délce 4135 mm zdánlivě moc není. A tak vznikla podivuhodná směs přídě okoukané u většího murana, extrémních lemů blatníků a výrazně stoupajícího pontonu s úzkou střechou a malými okny. A aby toho nebylo dost – záď se, místo honění každého litru pro zavazadla, pěkně dynamicky sklonila a ozdobila ve své třídě nevídanými mnohotvarými koncovkami, jako má např. nekompromisní sporťák 370Z.

Uvnitř pokračuje pozdvižení, juke rezignoval na pokusy o praktičnost v míře dnes už často neviděné. Z křivek sestavená palubní deska odkazuje, spolu s volantem, taktéž na sportovní kupé 370Z. Středová konzola dostala výraznou povrchovou úpravu a stává se součástí interiérového konceptu. Cenu za efektní vzhled však platí zadní polovina auta. Místo je tam nejvýš pro malé děti, ty se však ani neporozhlédnou maličkými bočními okny pořádně po světě. Totéž platí pro kufr, plně zasluhující označení "symbolický".

Nissan JukeNissan Juke

Ambice vozu stvrzuje použitá technika – ta z velké části pochází z většího qashqaie, vpředu jsou proto vzpěry McPherson, vzadu vlečená ramena spojená torzní příčkou. U verzí s elektronicky spínaným pohonem všech kol spočívají zadní kola na víceprvkových závěsech.

Motory přinášejí novinku. Zatímco základem budou renaultovské čtyřválce 1,5 dCi 81 kW, zbylé motory jsou zcela v režii Nissanu. Dvě různé zážehové šestnáctistovky se nabízejí buď v atmosférické verzi (1598 cm3, 86 kW, možnost CVT), nebo přímovstřikové přeplňované (1618 cm3, 140 kW, 240 Nm).

Všechny motory, s výjimkou slabší šestnáctistovky, přinášejí šestistupňové převodovky. Zejména poslední jmenovaná dobře ilustruje ambice modelu, který se dále snaží v zákaznících podpořit absurdní myšlenku, že spojení "sportovní SUV" je vlastně docela dobrý nápad.

Nissan Juke

Výsledek je šokující – v dnešní ultraracionální době si podobné hýření nedovolují ani úspěšnější automobilky. Ale pro Nissan je to možná pokus o záchranu; vždyť momentálně nemá v Evropě obsazenou střední třídu a v podstatě mu chybí jakýkoliv tradiční hatchback, sedan či kombi.

V rámci aliance s Renaultem zkrátka dostala tradiční japonská značka roli vyplňovatele tržních mezer, zatímco Renault, jakkoliv futuristická značka, se paradoxně věnuje tradičnějším typům aut. A tak Nissanu Juke zbývá buď ohromující úspěch, nebo totální zatracení.

Autoři:




Nejčtenější

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.