Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nissan: snižování emisí lístek po lístečku

aktualizováno 
Jak Nissan loni veřejně slíbil, tak také činí. V roce 2010 uvede na trh první dostupný sériový elektromobil. Pojmenoval ho LEAF, což znamená anglicky list.

Nissan LEAF | foto: Nissan

Zejména Čechy potěšila jména studií futuristických městských elektromobilů, tedy PIVO a PIVO II. Druhé PIVO se dokonce dostalo do stádia částečně funkčního prototypu a automobilka s ním povozila i několik šťastlivců. Už tehdy bylo jasné, že to Japonci myslí s pohonem z akumulátorů vážně.

Zejména když se soustavným vývojem daří poměrně rychle řešit největší nevýhodu. Slabou kapacitu dosud dostupných akumulátorů zažehnává nejnovější generace lithium-iontových akumulátorů s kapacitou 24 kWh a sada úsporných opatření.

Na cestu tak místo žárovek či výbojek svítí LED diody, při brzdění se rekuperuje energie a pečlivá optimalizace snížila jízdní i aerodynamické odpory na minimum.

Míry Nissanu LEAF
délka x šířka x výška (mm) 4445 x 1770 x 1550
rozvor (mm) 2700

Počítač vozu spolupracuje s navigačním systémem a upravuje trasu tak, abyste vystačili s akumulátory. Pokud je cíl moc daleko, přetrasuje itinerář tak, abyste měli kde auto dobít.

A co je na Nissanu LEAF nejlepší? Že je to vlastně víceméně obyčejné auto nižší střední třídy, které naplno těží z mechanické jednoduchosti. Pojme pět cestujících i se zavazadly a k tomu zjednodušuje ovládání na "plyn, brzdu a volant".

Elektromotor o výkonu 80 kW a 280 Nm zajišťuje jízdní výkony na úrovni solidního turbodieselu, nejvyšší rychlost přesahuje 140 km/h, i když ji asi bude zkoušet jen málokdo.

Konstruktéři umírnili i zatím největší otazníky. Dojezd na jedno nabití se pohybuje kolem 160 km, což podle průzkumů bohatě stačí ke každodenním potřebám většině obyvatel příměstských a městských aglomerací.

Na otázku "co potom" odpoví rychlonabíječka, schopná během 30 minut nabít až 80 % kapacity akumulátorů skrytých v podlaze. Z běžné domácí sítě se vůz plně nabije za osm hodin, tedy pohodlně přes noc v garáži.

Nissan s Renaultem však myslí i na budoucnost, proto jedná s vládami některých zemí o vybudování dobíjecí infrastruktury a zvýhodněních pro dopravní prostředky s nulovými emisemi. Zatím nejdále je Velká Británie a Portugalsko.

LEAF přijde na trh příští rok a prodej začne samozřejmě v Japonsku, kde budou zpočátku v Oppamě elektromobily také vznikat. Ještě tentýž rok se přidají níže uvedené partnerské státy, o rok později to LEAF zkusí v Německu a poté v celé Evropě.

V případě zájmu se přidá výrobní kapacita ve Smyrně v USA, kde budou také, spolu s Portugalskem, Velkou Británií a japonskou Zamou produkovány akumulátory ve velkém, což by mělo snížit jejich zatím dosti vysokou cenu.

Brzy po uvedení vozu LEAF by chtěl Nissan na trh dodat další dva modely. Zpočátku se má výroba pohybovat kolem 200 000 kusů ročně.

Šéf Nissanu Carlos Ghosn řekl, že trh elektromobilů poroste, problémem ale prý zpočátku zřejmě budou nízké výrobní kapacity. Nissan je třetím největším výrobcem automobilů v Japonsku a spolu se svým francouzským partnerem Renault je největším stoupencem takzvaných čistých automobilů.

Ty by chtěl začít masově prodávat od roku 2012. Ghosn řekl, že pokud bude poptávka, firma se zaměří i na hybridní vozy. Ty využívají kombinace fosilních paliv a elektrických článků.

Podle informací německého AutoBildu by cena neměla přesáhnout 20 tisíc euro. V ceně ovšem nejsou zahrnuty akumulátory, které si bude majitel pronajímat.

Autoři:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.