Hodnotit tak zatím můžeme jen design novinky, která se představila na autosalonu ve Frankfurtu. Ta se mezigeneračně výrazně zakulatila a přiblížila ostatním SUV od Nissanu. Přesně tak zapadne mezi menší qashqai a luxusnější murano. Nutno však dodat, že oba jmenované modely také čekají na nástupce, především v případě qashqaie se dočkáme nové generace velmi brzy.
Design nového X-Trailu je vcelku líbivý a nekonfliktní. Výrobce se držel zpátky, takže výrazné křivky jako u malého crossoveru juke si schovává pro nějaký jiný model. Oproti současné výrazně hranaté generaci X-Trailu je to velká změna. Mezigeneračně si auto půjčilo od předchůdce jen základní tvar zadního sloupku. Celkově však novinka rozhodně nebude chtít na sebe strhávat pozornost za každou cenu, spíš se bude silnicemi probíjet nenápadně.
Auto stojí na nové modulární platformě CMF, která asi obslouží velkou část budoucích modelů značky. Novinka bude v prodeji ve verzi s pohonem jedné i obou náprav. V druhém případě bude výkon mezi nápravami distribuovat elektronicky řízený pohon všech kol All Mode 4x4i. S jízdními vlastnostmi pomůže elektronika systému Active Trace Control, který umí podle potřeby přibrzďovat jakékoliv kolo.
Ovšem všechny ostatní parametry si Nissan zatím nechává pro sebe. Nový X-Trail se začne prodávat v polovině příštího roku a výrobce uveřejní podrobné technické parametry jen s mírným předstihem. Neznáme tedy ani rozměry, ani hmotnost a ani motory, které ho budou pohánět.
Nissan jen suše oznámil, že i poměrně velký X-Trail projde současnou downsizingovou módou, takže pod jeho kapotou můžeme očekávat nějaký menší přeplňovaný agregát. V případě vznětových motorů by se mohlo dostat na dvoulitr dCi s výkonem 110 kW, který je dnes jedinou alternativou u dosluhující generace X-Trailu. A nebo spíš na menší 1,6 dCi s výkonem 96 kW, který výrobce montuje do menšího modelu Qashqai.
Navíc právě qashqai ve verzi +2 pro sedm pasažérů nahradí nový X-Trail. V nové generaci tak bude qashqai existovat už jen v kratší verzi.
S ohledem na to, že Nissan toho moc o novém X-Trailu neprozradil, tak nepřekvapí, že neznámé zatím zůstávají i ceny. Současný X-Trail začíná přibližně na 700 tisících korun, menší qashqai+2 na 550 tisících. Novinka, která nahradí oba modely, by tak mohla startovat někde mezi těmito sumami.
Jen pro oči
Vedle nového X-Trailu ukázal Nissan ve Frankfurtu ještě docela zajímavý koncept Friend-Me. Nebyla to jeho výstavní premiéra, netradičně tvarovaný sedan s hybridním pohonem už Nissan ukázal letos na jaře na autosalonu v Šanghaji.
Čínská premiéra nebyla samoúčelná. Koncept Friend-Me totiž představuje auto pro čínskou mládež a navíc se na jeho vzniku podílelo tamní designérské centrum. V každém případě se však koncept v této podobě do výroby nedostane. Je to především stylistické cvičení, které se docela povedlo. Auto, ač na první pohled vypadá jako hatchback, má karoserii sedan, která je v Asii všeobecně mnohem populárnější. Její klasické křivky se ovšem podařilo vcelku dobře zamaskovat.
Avantgardní tvary jsou bezesporu zajímavé a vcelku ladí se vzhledem konceptu Infiniti Q30, což je nejnovější výtvor luxusní divize Nissanu. Naopak na Nissan jsou příliš extravagantní. Z technických detailů výrobce hovoří jen o hybridní soustavě PureDrive, ale bez konkrétních detailů. Zajímavý je i design interiéru s velkou centrální konzolí, která prochází celým vozem. Efektní jsou pak i proti sobě otvírané dveře a chybějící B sloupek.