Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nízká cena za řidičák nemusí být výhrou

  9:56aktualizováno  9:56
Různé ceny, různé služby - tak se dá ve stručnosti charakterizovat tuzemský trh s autoškolami. Zájemci o řidičský průkaz skupiny B by si proto měli připravit minimálně 6000 korun a pečlivě vybírat, než se pro konkrétní autoškolu rozhodnou.

Levný výcvik není zárukou kvalitní výuky
Jednoduchá rada při volbě autoškoly zní: Nešetřete penězi! V tomto případě totiž může platit, že čím nižší cenu za výcvik zaplatíte, tím horší kvalitu služeb dostanete. Podle Dopravní akademie České republiky se v současné době blíží přímé náklady na výcvik uchazeče skupiny B, tedy pro řízení osobního automobilu, k šesti tisícům korun.

"Pokud bude cena příliš nízká, velmi pravděpodobně nebude výcvik kvalitní nebo úplný. Mnoho autoškol se snaží nalákat zájemce na nízkou cenu, avšak kvůli nízkým tržbám nemohou poskytovat služby na odpovídající úrovni a v zákonem předpokládaném rozsahu," upozorňuje Robert Kotál z Dopravní akademie.

V Praze dráž než v jiných městech
Cena za získání řidičského průkazu se odvíjí i podle lokality, ve které autoškola působí. Mnohem více za ni zaplatíte v Praze než třeba v Havířově. V hlavním městě přijde výcvik v průměru na více než 7000 korun, výjimkou však nejsou autoškoly, které za poskytované služby požadují přes 9000 korun. Naproti tomu na východě naší republiky cena v průměru nepřekročí právě 6000 korun.

Podezřele nízké školné však není jediná věc, na kterou by si zájemce měl dát při výběru autoškoly pozor. Důležité je, zda je cena výcviku konečná. Existují totiž autoškoly, které během výcviku žádají další platby třeba za použití trenažéru nebo za kurzy zdravovědy. Pozor na takovou autoškolu, která vyžaduje platbu celé částky předem. Neplaťte okamžitě za něco, co jste ještě nezkusili.

Záleží na tom, s čím se jezdí
Před registrací navštivte autoškolu osobně - prohlédněte si učebnu, ve které bude výuka probíhat, stejně tak i vozový park.

Právě typ vozidla, na kterém se výcvik uskuteční, by měl být tím rozhodujícím faktorem. "Nemohu doporučit autoškolu, která má jediné vozidlo a jediného učitele, stejně tak autoškolu, kde zájemci o výcvik volají učiteli do vozidla a on při výcviku vyřizuje jejich dotazy," radí Kotál. Vyhrát proto může jen autoškola se zajištěným provozem, jejíž služby jsou poskytovány na úrovni.

"Pokud se člověk chystá k zápisu, měl by nějakou dobu pozorovat vozidla autoškoly. Vyhněte se firmě, kde učitel ve vozidle při výcviku kouří, svačí, telefonuje nebo nechá žáka čekat samotného ve vozidle a jde si cosi zařídit," dodává Robert Kotál. Předtím, než se do výuky intenzivně zapojíte, se ještě seznamte s učební osnovou.

Při prvotním výběru autoškoly může kromě inzerátu pomoci třeba internet. Většina autoškol totiž na svých stránkách vedle základních informací prezentuje i fotografie učeben a vozového parku. Úroveň internetových stránek může o autoškole leccos napovědět.

Studenti levněji, cizinci dráž
Na tuzemském trhu existuje nepřeberné množství autoškol. Liší se kvalitou i mírou poskytovaných služeb. Rozdíly se týkají především nadstandardních služeb. Většina autoškol nabízí slevy pro studenty - konečná částka za získání řidičského průkazu skupiny B se tak může snížit až o tisíc korun. Ušetřit se dá i tehdy, pokud kurz absolvujete ve skupině, anebo když společnosti doporučíte dalšího klienta. Slevu lze získat i za přihlášení přes internet.

Další výhodou je u některých autoškol možnost rozložit si platby za získání řidičského průkazu na splátky - v některých případech bez navýšení. "Studuji třetím rokem na vysoké škole v Brně, škola není zrovna levnou záležitostí. Možnost zaplatit pouze část ceny kurzu předem a zbytek si rozložit na splátky, aniž bych musela zaplatit něco navíc, mi v mé finanční situaci hodně pomohlo," vzpomíná Ludmila Bláhová, která výcvik absolvovala před necelým rokem v moravské metropoli.

Zkrátka nepřijdou ani cizinci. Řada autoškol totiž nabízí výcvik a získání řidičského průkazu v cizím jazyce - nejčastěji v anglickém nebo ruském. "Řidičský průkaz byla jedna z věcí, kterou jsem po příchodu do České republiky potřeboval," říká Dmitrij Morozov z Ruska, jenž v Praze pracuje už druhým rokem.

"Možnost absolvovat výcvik v ruském jazyce bylo perfektní, zvláště pak, když jsem krátce po příchodu příliš česky neuměl. Takže mi ani nevadilo, že jsem si musel připlatit. Řidičský průkaz jsem měl, a to bylo to nejdůležitější," dodává. Za výcvik a získání řidičského průkazu v cizím jazyce si budete muset sáhnout hluboko do peněženky - stojí totiž kolem 12 000 korun, u některých autoškol dokonce více než 14 000 korun.

I přesto existují autoškoly, které si za tuto službu neúčtují žádné peníze navíc. Základní výcvik pro získání řidičského průkazu skupiny B trvá dva až tři měsíce, délka je však u každého klienta individuální. Sjednat se dá i kratší doba. Ta se pak odrazí v ceně kurzu - čím kratší doba výcviku, tím vyšší cena. Počítat tak musí nový zájemce přinejmenším s částkou od osmi tisíc korun výše.

Za reparát zkoušky se připlácí
Na závěr kurzu čeká adepty zkouška. V případě, že se zájemci nepodaří absolvovat kurz na první pokus, má možnost ho opakovat opravné pokusy mohou být maximálně dva. Pokud jste neúspěšní, vyplatí se přikoupit si další jízdy. V průměru zaplatíte za jednu jízdu navíc částku ne vyšší než 300 korun. Veškerá odpovědnost v případě nehody leží na instruktorovi - jeho povinností je případné havárii zabránit. Autoškoly jsou pojištěny. Nemusíte se tedy obávat, že se na nehodě budete finančně podílet.

A rada na závěr? S výběrem autoškoly nespěchejte. Nenechte se zlákat nabídkami, které zaručují získání řidičského průkazu už během tří dnů, a to i bez absolvování povinného výcviku nebo snad závěrečné zkoušky. Pokud totiž kurz nebude probíhat podle pravidel daných zákonem, můžete o řidičák přijít.

Kolik stojí získání řidičského průkazu skupiny B


AUTOŠKOLA

MĚSTO

CENA

Mikáska

Beroun

5200 korun

Start

Brno

5500 korun

Jiskra

Frýdek-Místek

5500 korun

RKO

Brno

5850 korun

Vlídná

Plzeň

5990 korun

Zeus

Praha

6500 korun

Rapid

Teplice

6500 korun

Herc

Třebíč

6600 korun

Benedik

Cheb

7000 korun

Kolem

Most

7000 korun

Amos

Praha

7280 korun

Autostart

Praha

7350 korun

Dejvice

Praha

7500 korun

AMK Zapletal

Otrokovice

7600 korun

Mladá Boleslav

Mladá Boleslav

7790 korun

Pavel Štejnar

Tanvald

8700 korun


Pramen: autoškoly

Co zvyšuje cenu

* velká města až 20 procent
* nové vozy až 15 procent
* kratší doba kurzu až o 50 procent
* kurz v cizím jazyce až 100 procent

Co snižuje cenu
* přihlášení po internetu
* skupinová výuka
* doklad o studiu

JAK SI VYBRAT AUTOŠKOLU

* zjistěte a porovnejte podmínky několika autoškol v okolí

* přesvědčte se na vlastní oči, jak vypadá učebna, kde výcvik probíhá, a hlavně s jakými auty se jezdí

* prostudujte učební osnovy kurzu

* všímejte si, zda je výcvikové vozidlo označeno logem autoškoly

* porovnejte prezentaci autoškol na internetových stránkách

* dejte na reference známých, kteří výcvik v autoškole absolvovali před vámi

* dejte přednost autoškole s vlastní fungující kanceláří

* informujte se, kolikrát lze opakovat závěrečnou zkoušku a zda je nutné za ni platit

Přehnaně nízká cena za získání řidičského průkazu na osobní automobil může také znamenat nekvalitní výcvik, nemusí to však být vždy pravidlem

Autor:






Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.