Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nízká spotřeba je hlavně v rukou řidiče

  15:29aktualizováno  15:29
- Ačkoli se to zdá neuvěřitelné, spotřebu běžné Felicie lze stlačit na směšných tři a půl litru benzinu na sto kilometrů. Přesvědčila o tom vítězná posádka soutěže Economy Run, která se konala v polovině září. Jak známo, v tomto klání vyhrává ten, kdo určitou vzdálenost ujede s co nejnižší spotřebou. Ale i v běžném provozu lze se stejnými auty jezdit pod šest litrů. Řidič však musí dodržovat několik zásadních pravidel, která lze shrnout do jedné věty: nepospíchat, nesnažit se být všude první a udržovat stabilní rychlost.
Už otřepaně znějí poučky typu: vyvarujte se rychlých rozjezdů z křižovatky, prudké akcelerace a následného brzdění, nemějte pořád pedál plynu až na podlaze, sešlapujte jej plynule, při jízdě po dálnici občas odlehčete pravé noze... Mnohé z těchto rad však řidiči stále nedodržují a pak u čerpací stanice lamentují, jakého to živí vlastně žrouta.
"Spotřeba paliva je spíš v rukou řidiče než v silách a kvalitě motoru," tvrdí ředitel soutěže Economy Run Petr Linhart. "Chce to vyhovět motoru, zbytečně nešlapat na plyn a neustále brát v potaz, že na konečném účtování spotřeby se projeví jakékoliv zbytečné vytočení motoru do vysokých otáček." Vítěz soutěže Jan Horníček k tomu dodává: "Auto se musí hlavně dobře rozjet před stoupáním, aby řidič nešlapal na plyn uprostřed kopce nebo nepřeřazoval, protože otáčky klesnou pod minimální hranici."
Všichni zúčastnění v soutěži Economy Run se shodli v tom, že velkým pomocníkem pro úspornou jízdu není jen otáčkoměr, ale hlavně palubní počítač. Ten pro Škodu Felicii stojí 6200 korun, v Octavii se objevuje ve standardní nabídce. Na jeho displeji může řidič sledovat kromě jiného i momentální spotřebu paliva.
Ještě markantnější úspory paliva lze docílit u dieselů. Nejnovější přeplňované vznětové motory s přímým vstřikem paliva mají slušnou výkonnost při spotřebě pod šest litrů nafty. Že moderní naftové motory umějí ještě víc, dokázala při Economy Run i vítězná Octavia Combi 1,9 TDI s výkonem 110 koní. Soutěž totiž projela s průměrnou spotřebou tři celé tři litru nafty na sto kilometrů. "S tímto autem se dá i v běžném provozu jezdit hluboko pod šest litrů, ale výsledek mne stejně překvapil," řekl po závodě řidič vítězné posádky Petr Říha. V soutěži nejúspěšnější Octavia Combi přitom nepatří mezi nejlehčí auta, protože v plné výbavě a bez posádky váží skoro čtrnáct set kilogramů.
Král letošního ročníku soutěže Jan Horníček si nemůže vynachválit svou Felicii s motorem 50 kW, ale připouští, že jsou i úspornější vozy. "Má Felicie je zřejmě výjimečně dobře zajetá. Když byla nová, jezdilo se s ní jen na dlouhé vzdálenosti, přičemž ji nikdo zrovna nešetřil. Ale ještě úspornější by mohla být Felicie s nižším výkonem 40 kW. Ta má totiž menší stálý převod." Hlavní pořadatel soutěže Jan Pálka zase sází na Octavii 1,6 se stokoňovým motorem. "Já bych nechtěl nafťáka, protože jednoduše smrdí. Benzinová Octavia 1,6 je pružná a zároveň nepříliš žíznivá. Při delších cestách se spotřeba pohybuje mezi šesti a sedmi litry na sto kilometrů, když jezdím jen do práce a zpátky, mám průměr okolo osmi."
Věčně diskutovaná spotřeba Octavie 1,8, která si minulý rok v dlouhodobém testu MF DNES vysloužila označení "žíznivá", byla tématem rozhovorů i na Economy Run. Na startu se objevil pouze jeden takový vůz a skončil hluboko v poli poražených. "Podle mých zkušeností se s ní dá jezdit za zhruba osm litrů, ale když jí šlápnete na dálnici na krk, vyšplhá se průměrná spotřeba k patnácti litrům benzinu na sto kilometrů," říká Petr Říha.
Je mnoho vozů, které jsou nízkou spotřebou přímo pověstné. Jejich pořizovací cena však bývá vyšší než za stejně starou a vybavenou konkurenci. "Zájemce o spořivý vůz si musí spočítat, zda se mu vyšší počáteční investice vyplatí," tvrdí Tomáš Prámek z jednoho pražského autobazaru. "Přesná definice neexistuje, ale podle vlastních zkušeností vím, že ten, kdo ujede méně než dvacet tisíc kilometrů za rok, nemusí přemýšlet o naftových motorech. Ty sice málo spotřebují, ale o to vyšší mají ostatní provozní náklady."

Měření spotřeby

Leckterý řidič sáhne při propočítávání průměrné spotřeby po kalkulačce, praktičtější by však byl palubní počítač

Autor:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.