Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nizozemci budou platit silniční daň od kilometru

  9:15aktualizováno  9:15
Za poslední rok vám přibylo na počítadle šest tisíc najetých kilometrů; zdá se vám tedy nespravedlivé platit stejné poplatky za používání silnice jako obchodní zástupce, který ročně najezdí 50 tisíc kilometrů? Nizozemská vláda si to myslí také, a proto navrhla zákon, podle kterého by řidiči platili silniční daň podle ujetých kilometrů. Čeká se na vyjádření parlamentu.

Ilustrační foto | foto: René VolfíkČTK

Sazba za kilometr by se měla měnit podle toho, jakou hodinu auto pojede a jaký má motor. "Auto, které více jezdí intenzivněji zatěžuje vozovky i životní prostředí," řekli si nizozemští ministři.

V Česku platí silniční daň pouze podnikatelé, v Nizozemsku a v řadě ostatních zemí jí vyměří každému majiteli auta. Třeba v Německu začíná hrát stále výraznější roli úroveň emisí CO2.

Nizozemská vláda si také slibuje, že novinkou pomůže ulehčit přecpaným silnicím a naučí Nizozemce používat hromadnou dopravu. Kromě velikosti auta, motoru a emisí, které vypouští, totiž daň také zohlední časový faktor. Míň například zaplatí ti, kteří vyjedou mimo dopravní špičku. Daň vyčíslí úřad přesně podle ujetých kilometrů.

"Každé auto bude vybaveno jednotkou GPS, která zaznamená, kolik kilometrů, kde a v kolik hodin auto ujede. Tyto parametry se odešlou do centrály, která rozešle řidičům účty," vysvětluje nizozemské ministerstvo dopravy. Vláda zdůrazňuje, že systém bude maximálně bezpečný, aby nemohlo dojít k zneužití údajů o řidičích.

Nový systém má začít fungovat v roce 2012, průměrný poplatek bude tři eurocenty za ujetý kilometr. V roce 2018 ale má být už sedm centů.

Ministerstvo dopravy očekává, že dopravních zácp bude polovina a bude míň nehod. Vláda zároveň tvrdí, že většina automobilistů nezaplatí na dani víc než teď.

Autoři:




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.