Sazba za kilometr by se měla měnit podle toho, jakou hodinu auto pojede a jaký má motor. "Auto, které více jezdí intenzivněji zatěžuje vozovky i životní prostředí," řekli si nizozemští ministři.
V Česku platí silniční daň pouze podnikatelé, v Nizozemsku a v řadě ostatních zemí jí vyměří každému majiteli auta. Třeba v Německu začíná hrát stále výraznější roli úroveň emisí CO2.
Nizozemská vláda si také slibuje, že novinkou pomůže ulehčit přecpaným silnicím a naučí Nizozemce používat hromadnou dopravu. Kromě velikosti auta, motoru a emisí, které vypouští, totiž daň také zohlední časový faktor. Míň například zaplatí ti, kteří vyjedou mimo dopravní špičku. Daň vyčíslí úřad přesně podle ujetých kilometrů.
"Každé auto bude vybaveno jednotkou GPS, která zaznamená, kolik kilometrů, kde a v kolik hodin auto ujede. Tyto parametry se odešlou do centrály, která rozešle řidičům účty," vysvětluje nizozemské ministerstvo dopravy. Vláda zdůrazňuje, že systém bude maximálně bezpečný, aby nemohlo dojít k zneužití údajů o řidičích.
Nový systém má začít fungovat v roce 2012, průměrný poplatek bude tři eurocenty za ujetý kilometr. V roce 2018 ale má být už sedm centů.
Ministerstvo dopravy očekává, že dopravních zácp bude polovina a bude míň nehod. Vláda zároveň tvrdí, že většina automobilistů nezaplatí na dani víc než teď.