Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nonstop jízda je nebezpečná

  16:05aktualizováno  16:05
Stále hodně řidičů se snaží cestu do místa dovolené zvládnout naráz. Argumenty pro jsou logické: hlavně délka dovolené a termíny ubytování. Ale nonstop jízda se nedoporučuje! Průzkumy ukázaly, že při cestách k moři jsou denní etapy kratší než 500 kilometrů výjimkou.

Běžné naopak je, že se řidič většinou snaží zdolat mnohem víc. Co nejrychlejší cestě do cíle dávají přednost čtyři pětiny řidičů.

A tak i letos zase přibudou stovky lidí, kteří zahynou při těchto honičkách za odpočinkem. Cestování v noci má výhody: je menší provoz a lze načasovat příjezd do cíle za denního světla.

Ale zátěž řidiče při noční jízdě je větší než ve dne. Což ještě násobí to, že řidič zpravidla vyjíždí z domova neodpočinutý a nevyspalý.

Před cestou se postaráme i o automobil. V zahraničí dvojnásob pocítíme každou závadu. Zvláštní pozornost věnujeme dětem.

Děti v automobilu
Ve věku do 10 až 12 let bývají děti méně schopné se přizpůsobit změnám, které přináší dlouhá jízda: jinému klimatu, působení vedra a zvykání si na jinou stravu. Snižuje se i odolnost proti infekci. Čím víc na jih, tím jsou větší rizika.

1. ZDRAVÍ DĚTÍ - Před cestou s dětmi je dobré se poradit s lékařem. Je hrubou

* Zastávky jsou nezbytností
* Delší etapy vyžadují střídání za volantem
* Kdo řídí 18 hodin, vzpamatovává se z toho dva dny
* Zátěž řidiče v noci je větší než ve dne
* Dobré je střídmě se najíst.
* Havarijní připojištění auta se vyplatí, připojištění zdravotní je samozřejmostí
chybou až bezohledností mávnout nad drobnými neduhy svého dítěte rukou v přesvědčení, že pobyt u moře mu prospěje.

2. RYBNÍK VERSUS MOŘE - A pokud mají rodiče pocit, že potomka ochudí o pěkné zážitky, když ho nechají u babičky, mýlí se. Většina předškoláků bude spokojenější v chládku chalupy a u rybníka s babičkou, než když se bude muset celé dny nudit bez kamarádů na rozpáleném písku.

3. PŘESTÁVKY NUTNÉ - Pokud dítě jede s námi, pak musí dvojnásob platit, že denní etapy nepřekročí 400 až 500 kilometrů a budou časté přestávky; jen tak má dítě šanci se trochu rozhýbat.

4. KLIDNÁ JÍZDA, SPÁNEK - Jízda musí být klidná a plynulá. Ideální je, když většinu cesty děti prospí.

5. POZOR NA ZMĚNY - Po příjezdu na místo je nutná opatrnost, než se děti sžijí s novým prostředím. Neplechu může způsobit i náhlá změna stravy. A samozřejmě je třeba dávat velký pozor na intenzivní sluneční záření. Mnohem víc než u dospělých hrozí dětem úpal a podráždění mozkových blan. Proto jsou nutné pokrývky hlavy a co nejčastější pobyt ve stínu. Jakékoli potíže znamenají nutnost okamžité návštěvy lékaře.

I když káva je dobrá, lepší je střídání řidičů.

Autoři:




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Další z rubriky

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.