Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Norsko chce zakázat auta na benzin a naftu

  13:00aktualizováno  13:00
Od roku 2015 možná zákazníci v Norsku nekoupí vůz, který je schopný provozu pouze na benzin nebo naftu. Nápad ministryně financí Kirstin Halvorsenové se však nelíbí premiérovi Jensi Stoltenbergovi.

Toyota Prius | foto: Toyota

Podle návrhu by se v Norsku od roku 2015 nemohla prodávat auta, která by pro svůj pohon alespoň částečně nepoužívala elektřiny, vodíku nebo biopaliv. Znamená to, že by se mohly prodávat pouze hybridní vozy, vodíkové automobily anebo auta schopná pracovat v takzvaném flex-fuel režimu - tedy vozy, které mohou jezdit jak na klasická fosilní paliva, tak na biopaliva.

"Je to daleko realističtější možnost, než si lidé myslí, když o tomto návrhu slyší poprvé," řekla Halvorsenová agentuře Reuters. Zároveň odmítá, že by plán ohrozil norskou ekonomiku, která je na ropě hodně závislá. Norsko je totiž šestým největším světovým producentem ropy.

V severských zemích je takový plán opravdu poměrně realistický. Již nyní v nich drtivá většina výrobců automobilů nabízí právě flex-fuel vozy, které se staly hodně populárními. O praktickém významu tohoto radikálního plánu lze však pochybovat. Norsko se nezbaví starých neekologických vozů a zákaz by se neměl týkat ani automobilů prodávaných do doby před jeho zavedením. Ty by se i po zavedení pravidla pravděpodobně mohly ještě nějaký čas prodávat.

Stále diskutabilní je také ekologičnost zmíněných automobilů. U hybridů jsou otazníkem především baterie a jejich následná likvidace, v případě biopaliv zase hodně záleží na způsobu jejich výroby. A výroba vodíku je energeticky extrémně náročná.





Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.