Dodge Dart

Dodge Dart | foto: Dodge

Nová Alfa Romeo se jmenuje Dodge Dart a je to drsňák

  • 58
První auto amerického Chrysleru, které vzešlo z partnerství s italským Fiatem, je tady. Na platformě Alfy Romeo Giulietta postavili parádní sedan jménem Dart.

Pro potřeby jedné ze čtyř značek koncernu Chrysler (Dodge, Jeep, RAM a Chrysler) se základní platforma C-evo musela lehce zvětšit a jmenuje se C-wide. Sergio Marchionne prozradil v půlce loňského prosince, že na těchto základech bude stát celkem sedm modelů včetně dartu a několika jeepů. Doposud se spolupráce Američanů s Italy omezovala na prohazování znáčků na čumácích tradičních modelů: z kapesní Lancie Ypsilon je v Británii Chrysler Ypsilon a naopak z Chrysleru Voyager je v Evropě Lancia Voyager.

Tajemství slečny Julie

Alfa Romeo Giulietta v testu zde

Do nového modelu vkládá Sergio Marchionne, vládce Fiatu, který Chrysler vlastní (začátkem letoška koupil Fiat dalších pět procent podílu a má už 58,5 %), velké naděje. Velký šéf, který se snaži celý kolos uřídit a naučit spolupracovat Italy s Američany, dorazil na detroitský autosalon, kde se dart představuje, dobře naladěn. Účetní Chrysleru se totiž dopočítali skvělým výsledkům: v roce 2011 Chrysler zaznamenal nárůst prodejů o 26 procent na americkém trhu, který vyrostl pouze o 10 procent. "Před třemi čtyřmi roky byl tady na autosalonu cítit závan smrti," řekl Marchionne. "Vypadalo to, že celý Detroit míří k neodvratnému konci. Za čtyři roky se ale dokázal pozvednout."

Marchionne při příležitosti prvního letošního autosalonu oznámil ještě jednu důležitou věc: v roce 2015 předá kormidlo Fiatu a Chrysleru někomu jinému.

Dodge Dart

Dodge je americkým protějškem Alfy Romeo, obě značky mají reprezentovat sportovního ducha svých domovských koncernů (Fiatu a Chrysleru). Aristokratickému šmrncu alfy je protějškem drsná říznost nového sedanu, který v nabídce Dodge nahrazuje neortodoxní hranatý caliber.

Právě posun od platformy Mitsubishi, kterou caliber sdílel i s malými Jeepy, k té fiaťácké u nového modelu dobře ukazuje, jak se autoprůmysl za poslední léta změnil. Přeskupily se síly, promíchala se partnerství. Vždyť caliber dostával turbodiesely od VW a benziňák vyvinutý dohromady Chryslerem, Mitsubishi a Hyundaiem, dart se zas těší na stošedesátikoňový fiaťácký Multiair 1,4 litru.

Nový začátek

Dart má být pro Marchionneho a vůbec pro celý Chrysler, nově se zotavující ze závažných potíží, symbolem nových časů. Výroba odstartuje ve druhém čtvrtletí letoška.

A aby to nebylo jednoduché, dostane se dart na čínský trh, který patří k těm nejdůležitějším na světě, ovšem se značkou Fiatu.

Mimochodem, předchůdce dartu Dodge Caliber měl podobný úkol – zahajoval neúspěšné tažení Dodge Evropou v roce 2006, měl zaujmout v Číně a vrátit značku na australský trh. Dopadlo to všelijak. Třeba z Evropy se Dodge stáhl loni. Poslední caliber vyrobili koncem loňského listopadu.

Jméno Dart není dodgistům  neznámé. Poprvé na něj slyšel koncept v polovině 50. let 20. století (mimochodem, stavěla ho turínská karosárna Ghia). Začátkem šedesátých let pak vyrazil na silnice sériový model, poslední dart vyrobili v roce 1976.

Kromě přeplňované jedna čtyřky budou pro nový dart k mání i objemnější motory: benzinové čtyřválce 2,0 a 2,4 litru se 160 a 184 koňmi.
 
Motory dostanou do týmu ve standardním provedení šestistupňové manuální převodovky, za příplatek bude dvouspojkový automat TCT, opět od Fiatu. V roce 2013 přibude klasický devítistupňový automat od ZF. Základní výbavové stupně jsou SE, SXT, Rallye a Limited. Američané se mohou těšit i na ještě ostřejší verzi R/T.

Dodge Dart
Dodge Dart

Interiér svým sportovním laděním doplňuje agresivní zevnějšek. Zaujme velká 8,4palcová dotyková obrazovka multimediálního systému UConnect Touch. V základním provedení má být sedmipalcový TFT displej. V ceníku nebude chybět třeba asistent hlídající mrtvý úhel nebo parkovací kamera. Další doplňky nabídne ještě tuningová sekce Chrysleru Mopar.

Jestli dart doputuje do Evropy, nedorazí z Ameriky, prozradil Marchionne na detroitském autosalonu. Naznačil ale, že by se do Itálie nový sedan mohl dostat z Číny. Je otázkou, kam by se v nabídce italské značky zařadil, jako náhrada neúspěšného brava je moc velký. Svými rozměry je bližší kategorii aut o stupínek výš.