Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová auta budou svádět oči

  12:00aktualizováno  12:00
Rozmáchlé, expresivní tvary přitahující oči, dekorace podle gusta zákazníků a futuristické elektromobily. Tak budou vypadat auta v nejbližších letech.

Nissan LEAF | foto: Nissan

Začátkem letošního roku opustil automobilový svět šéfdesignér BMW Group Chris Bangle a s ním se pravděpodobně pomalu uzavírá kapitola bohatých a často divokých tvarů, křivek, lomených ploch, jednoduše všeho, co dovolil materiál a technologie.

Výsledky této éry můžeme dnes vidět všude kolem sebe – to, co lze nazývat "bangleovým stylem", se odráží v designu většiny současných automobilek. Chris Bangle nazval svůj styl "plameny na povrchu" a i když  němu můžeme mít mnoho výhrad, jeho úspěšnost u zákazníků a dopad na celé odvětví je neoddiskutovatelný.

Do tvarů promítnul rychlost a přímočarost dnešní doby, kdy není čas dlouho přemýšlet nad krásou nebo nesmyslností, ale hlavně vás musí tvary chytit. Nutno podotknout, že BMW bylo téměř vždy schopné dostát svému velikášsky pojatému designu a pod často provokativním kabátem pokaždé najdete špičkovou techniku.

Stylistická cvičení

U neprémiových značek, které vyslyšely volání trhu a zvolily podobnou strategii expresivních tvarů, ovšem občas přichází na řadu výrazný styling plný často samoúčelných prvků. Při pohledu na rozměrné masky, velké světlomety a sošné tvary se nabízí přirovnání k baroku. Mezi příklady patří Ford, Opel, Seat, Peugeot a mnohé další; styling a dekorace se však čím dál častěji objevují ale i u nových modelů takových značek, jako je Citroën, který se jinak vždy snažil jít vlastní cestou.

Peugeot 3008

Peugeot 3008

Důvod? Výrobci kladou velký důraz na identitu značky a chtějí se odlišit přidáváním nových prvků spíše než jejich ubíráním. Druhým důvodem je, že pokud nemáte opravdu silnou značku, tak musíte umět zaujmout jinak. Tato auta svými tvary doslova svádí oči, a v tomto směru designéři odvádějí skvělou práci.

Střízlivost, technicistní nebo opravdu originální, roky vyvíjený design, je dnes spíše výjimkou a těm, kteří se jej snaží držet, patří obdiv. Výsledky své práce budou totiž sklízet většinou až za několik let – takže stejně jako se BMW s nedávno odtajněnými fotografiemi nové řady 5 vrací k elegantním liniím, budou brzy podobnou cestu volit i jeho následovatelé. Pro někoho to bude znamenat nudu, pro jiné osvobození od kýče.

BMW 5

Skokan roku: koncepce fastback

Strmý vzestup i pád zažila nejedna automobilová kategorie. Stačí se podívat na klesající prodeje automobilů SUV, které byly před několika lety velmi populární. Dnes se daří už spíše jen menším a středně velkým SUV. Jednoznačným kandidátem na "skokana roku" mezi novými koncepcemi karoserií patří novinky Audi A5 Sportback, BMW 5 GT nebo Porsche Panamera.

Porsche Panamera Turbo

Porsche Panamera Turbo

Karoserie ve stylu fastback nabízí dynamický vzhled a eleganci velkých kupé, ale zároveň téměř stejnou praktičnost a pohodlí jako čtyřdveřové sedany. Osobně mi připadají také o dost sympatičtější a smysluplnější než vozy SUV. Pokud bude tato koncepce slavit úspěch, je předpoklad, že se podobný druh karoserií bude šířit i do nižších tříd a objeví se i masových automobilek.

Nové technologie a design

Bez nových technologií by designéři mohli jen přešlapovat na místě a dokola opakovat stejná schémata. Nejnovější impulsy dnes přináší například osvětlení aut, kde se už několik let úspěšně prosazují LED diody. Kromě vyšší bezpečnosti, kterou přináší jejich rychlejší rozsvícení (zadní brzdová světla), dávají možnost graficky pojednat světlomety a podtrhnout identitu značky. Mezi průkopníky patří Audi, ale potenciálu LED diod pro design dokázalo už využít i Volvo a Opel a je jen otázkou času a financí, kdy se začnou objevovat u dalších značek.

Audi A8

Audi A8

Individualizace aut

Dalším důkazem o tom, že se trendy rodí v prémiovém segmentu, aby se pak začaly šířit do nižších tříd, je stále se rozšiřující nabídka personalizace vzhledu automobilu – zákazník si jej prostě nechá "ušít" na míru. To, co bylo ještě nedávno výsadou nejvyšších tříd prémiových značek, dnes můžete dostat u Fordu, Fiatu, VW a dalších.

Ford Ka

Ford Ka

Podle průzkumů neustále vzrůstá počet zákazníků volících vyšší stupně výbav, a těm se automobilky snaží nabídnout ještě něco navíc – možnost volby a sladění materiálů a barev exteriéru i exteriéru a nabídku stylingových doplňků. Ta nekončí u barvy laku nebo designu kol, ale jde o vše od sady originálních spoilerů přes jednoduché polepy karoserie až po výměnné kryty klíčků od zapalování.

Elektromobily na scéně

Doba, kdy se budeme hledat zásuvku na dobití baterií nebo stanici kde baterie jednoduše vyměníme, je už opravdu na dohled a stejně tak se začíná rýsovat možná podoba elektromobilů. Mnozí designéři vkládají do nového pohonu velké naděje a doufají, že se stane impulsem k tvorbě věcí opravdu jinak.

Lze totiž předpokládat, že část lidí, kteří si pořídí elektromobil nebo hybrid, bude chtít nějakým způsobem dát najevo, jaký vůz řídí. Dosud jsme mohli vidět tři směry, s nimiž se budeme možná setkávat. První jsou elektromobily experimentálním designem; jejich opakem jsou ty, co se snaží tvářit jako automobily s konvenčním pohonem.

Třetí cesta je kombinací obou přístupů. Elektromobily a plug-in hybridy, které už čekají jen na spuštění výroby, jsme mohli vidět například u Nissanu v podobě modelu Leaf nebo Opelu Ampera. Oba mají být uvedeny na trh velmi brzy.

o autorovi

Radek Laube, AutoDesign&Styling

Na dopravní fakultě ČVUT vystudoval design dopravních prostředků, patřil k jedněm z nejlepších žáků legendárního designéra Vaclava Krále. Po ukončení studia stál u zrodu časopisu AutoDesign&Styling. Jako jeho šéfredaktor sestavil tým autorů a dnes se dvojjazyčný časopis řadí k nejuznávanějším médiím mezi profesionály i fanoušky automobilového designu. Mezi poslední projekty, na kterých se významně podílel, patří mezinárodní designérská soutěž Allivision09 .

Autoři:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.