Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová auta v prodeji: liliput na léto, koráb do úřadu

aktualizováno 
Nově se sešly na českém trhu premiéry ze dvou opačných konců nabídky. Liliputí Fiat 500 se představuje ve verzi se stahovací střechou. Úspěšná šéfovská limuzína Audi A8 se pak dočkala nové generace.

Audi A8 | foto: Audi

Zrovna revolucí nazvat novou A-osmičku asi nejde. Stále je to ladné obrovské auto napěchované moderními technologiemi, ve kterém se panu řediteli dobře podepisují smlouvy na mahagonovém stolečku. Generace chystající se do důchodu vozí prezidenta Klause i předsedu socialistů Paroubka. Nová generace si to do státních úřadů a garáží vedení firem určitě namíří opět v hojném počtu. Líbit se bude hlavně majitelům předchozí generace a vůbec všem milovníkům audin.

Audi A8Audi A8

Nové Audi A8 prozatím seženete jen v osmiválcovém provedení s pohonem všech kol quattro. Záleží jen, jestli vám víc voní benzin nebo nafta. Benzinové provedení s motorem 4,2 FSI vyjde na 2,34 milionu, za naftové TDIčko stejného objemu se připlácí něco přes sto tisíc (má oproti benziňáku navíc sportovní diferenciál). Benziňák vystartuje na stovku za 5,7 sekundy, 800newtonmetrový nafťák ještě o 0,2 sekundy rychleji.

Nová A8 je delší (o 10 cm), širší a vyšší než generace, která odjela do automobilového důchodu, narostl i objem kufru na 510 litrů. Audi se opět chlubí lehkým hliníkovým prostorovým rámem, do kterého pro vylepšení tuhosti 5137 mm dlouhého auta konstruktéři vetknuli ocelové díly.

S osmiválci spolupracuje osmistupňová manuální převodovka, která se ovládá speciálním voličem tvaru dveřní kliky (řadit je možné i páčkami na volantu). U Audi ji prezentují jako opěrku na lenivou pravou ruku. Právě převodovka spolupracuje s jednou z nejzajímavějších vychytávek nového modelu. Palubní elektronika totiž pracuje s navigací a využívá ji k podpoře řízení. GPSka třeba upozorní řídící jednotku, že přijde zatáčkovitá pasáž, a převodovka si podle toho připraví strategii řazení. Auto na výjezdu z jednoho oblouku ví, že za pár metrů přijde další, zbytečně neřadí a nechá zařazenou třeba trojku.

Audi A8

Údaje z GPS využívá i řídicí jednotka světel, které neustále mění tvar kužele osvětlujícího dráhu. Audi A8 má spoustu režimů, jakými LED diody osvětlují vozovku, jeden se třeba jmenuje turistický. Nejvíc se lampám údaje z GPSky hodí při jízdě městem, kdy se světla dopředu dozvědí, že se blíží ke křižovatce, a co nejvíce ji osvítí.

Nejlépe se největší audina cítí na dálnici, různě přenastavovat si můžete vzduchový podvozek od komfortního houpavého režimu po tvrdší dynamický, mění se také reakce řízení a převodovky. Na okreskách přece jen cítíte, že řídíte pětimetrové auto a máte nejvíc starostí se prosmýknout kolem protijedoucího kamionu. Spousty newtonmetrů a pohon všech kol přidají jistotu v zatáčkách. Motokárovou dravost nečekejte, za volantem A8 čeká hlavně jistota, ladnost a skvělá stabilita v přímém směru za vysokých rychlostí.

Audi A8 dokonale zkresluje rychlost jakou se řítíte, jet po dálnici stotřicítkou vyžaduje velkou kázeň a stejně je lepší zapnout pomocníka udržujícího samočinně rychlost. Samozřejmostí je tedy adaptivní tempomat udržující konstantní odstup od předjedoucího auta. A pozor, elektronika sleduje také odstup od auta vzadu. Tempomat funguje v rychlostech od nuly do 250kilometrové rychlosti.

Audi A8

Nechybí odvětrávaná, vyhřívaná a masážní sedadla s nastavitelnými bočnicemi, televize, elektricky ovládané záclonky, kamera pro noční vidění hledající chodce a zvěř podél silnice, devatenáctireproduktorová audiosoustava Bang&Olufsen s výkonem 1400 wattů, hlídač sledující za řidiče mrtvé úhly... Než zákazníkovi přebírajícímu novou A8 vysvětlí, co auto všechno umí, trvá to prý klidně dvě hodiny.

Moc se líbí doplněk ovládání multimediálního rozhraní MMI. Kromě klasických koleček a čudlíků má řidič u ukazováčku speciální dotykovou plošku. Když zadáváte město nebo ulici, do kterého chcete zavést, stačí na ní prstem psát jednotlivá písmena (audina přečte i opravdu "doktorsky" vypsanou ruku) a auto jim porozumí. Technikovi se víc bude líbit, že informace mezi jednotlivými systémy na palubě putují v superrychlém komunikačním přenosovém systému FlexRay.

Už teď, kdy se prodeje teprve rozbíhají, je objednáno přes 80 aut. České zastoupení Audi prý bude muset zažádat o zvýšení přidělených kvót na A8. Prozatím to prý vypadá, že automobilka nebude zpočátku stíhat vyrábět. Až se prodeje ustálí, počítají zástupci českého zastoupení, že v Česku budou ročně prodávat kolem 250 a-osmiček.

Osmiválcové varianty v září v ceníku doplní šestiválcové přeplňované třílitry, naftový 3,0 TDI (185 kW) a benzinový 3,0 TFSI (213 kW). V prosinci přibude dvanáctiválec 6,3 W12 s výkonem 368 kW a hlavně o 13 centimetrů prodloužená verze Long. Na příští rok je pak přichystána hybridní varianta a méně závodivým řidičům nabídnou dealeři novou verzi 3,0 TDI s výkonem sníženým na 176 kW.

Výletnický speciál měří 3,5 metru

O víkendu ale odpočívá "a-osma" v garáži, je čas vytáhnout výletnický speciál. Ten nejnovější na léto seženete u Fiatu a vypadá vedle ingolstadtského kočáru jako trpaslík. Nekonečně stylový kapesní model 500 dostal verzi se stahovací střechou. Stačí zmáčknout tlačítko a elektromotorky odhrnou plátno nad hlavou vzad nad kufírek. Boční oblouky zůstanou, aby se nenarušila neopakovatelná silueta italského fešáka, zachovala se potřebná tuhost a bezpečnost.

Fiat 500C

Nejlevnější provedení Fiatu 500C vyjde na 350 tisíc. V nabídce jsou tři motory: benzinové 1,2 a 1,4 a naftová 1,3. Čtyřmístný minikabriolet je k mání ve dvou úrovních výbavy. Už v té základní je ale 7 airbagů, elektricky ovládaná okna a zrcátka, zadní parkovací čidla, posilovač řízení a autorádio.

Autor:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.