Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová česká formule si vyzkoušela mostecký okruh

  15:00aktualizováno  15:00
Zbrusu nová česká formule MX1-11 včera zkoušela své kvality na mosteckém autodromu. Originální vůz je dílem týmu kolem designéra Jiřího Krále, technika Václava Paura a pilota a konstruktéra Karla Jílka. Na příští sezónu se chystá do okruhového seriálu Národní formule 1400 a má ambice získat vlastní závodní seriál.

Nová česká formule MX 1-11 | foto: Martin Adamec, MAFRA

"Auta, která jezdí v národní formuli, jsou stará deset až patnáct let. My jsme přišli se zcela novým českým závodním autem, které je relativně jednoduché na výrobu, cenově dostupné při pořízení i na provoz. Při zkouškách jsme se dostali na rychlost 229 kilometrů v hodině, současné formule 1400 dosahují na maximum kolem 190 kilometrů. Podařilo se to díky originálnímu designu, konstrukci a motoru z motorky Suzuki," uvedl Miroslav Sanytrák z týmu Česká formule, který monopost vyvíjí od roku 2006.

Na nové formuli začal pracovat uznávaný český automobilový designér Václav Král, nyní jí dokončil tým pod vedením jeho syna Jiřího. "Táta jí chtěl nabídnout jako dostupnou verzi závodního vozu, aby se u nás lépe rozvíjel automobilový sport. To je i náš cíl," uvedl.

Téměř bezúdržbový vůz

"Prosadit nový originální vůz je hrozně těžké. Nikdo vám nedá peníze dokud auto nepojede a neudělá dobré časy. Takže práce na vývoji formule je ze všeho nejvíc srdeční záležitost. Podařilo se nám ale vytvořit v podstatě bezúdržbovou formuli, do které se jen lije benzín a jednou za čas se vymění spojka a brzdové destičky. Roční provoz přijde tak na tři sta tisíc, to je v porovnání s jinými monoposty velmi příznivé," upozornil Karel Jílek mladší, který se na vzniku formule rovněž podílel.

Včerejší testovací jízdy na mosteckém autodromu byly úspěšné. Formule MX 1-11 bude v příští sezóně jedním z vozů závodu Národních formulí 1400.

Kromě jejich pilotů ji ale budou moci "řídit" i automobiloví fandové - její model v měřítku 1:32 se totiž bude prohánět po tradiční české autodráze Faro.

"Pracujeme na sérii sběratelských modelů, která představí všechna závodní auta z českých okruhů," prozradil Roman Kysel, jehož firma autodráhu vyrábí.



Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

VIDEO: Betonové bloky umí zastavit tank, rallyspeciály se jich moc bojí

Hinkelstein – hrozivý nepřítel rally speciálů

Slovo „hinkelstein“ patří do slovníku všech jezdců, kteří někdy zavítali na německou rallye. Betonové bloky...

Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Najdete na iDNES.cz