Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová česká formule si vyzkoušela mostecký okruh

  15:00aktualizováno  15:00
Zbrusu nová česká formule MX1-11 včera zkoušela své kvality na mosteckém autodromu. Originální vůz je dílem týmu kolem designéra Jiřího Krále, technika Václava Paura a pilota a konstruktéra Karla Jílka. Na příští sezónu se chystá do okruhového seriálu Národní formule 1400 a má ambice získat vlastní závodní seriál.

Nová česká formule MX 1-11 | foto: Martin Adamec, MAFRA

"Auta, která jezdí v národní formuli, jsou stará deset až patnáct let. My jsme přišli se zcela novým českým závodním autem, které je relativně jednoduché na výrobu, cenově dostupné při pořízení i na provoz. Při zkouškách jsme se dostali na rychlost 229 kilometrů v hodině, současné formule 1400 dosahují na maximum kolem 190 kilometrů. Podařilo se to díky originálnímu designu, konstrukci a motoru z motorky Suzuki," uvedl Miroslav Sanytrák z týmu Česká formule, který monopost vyvíjí od roku 2006.

Na nové formuli začal pracovat uznávaný český automobilový designér Václav Král, nyní jí dokončil tým pod vedením jeho syna Jiřího. "Táta jí chtěl nabídnout jako dostupnou verzi závodního vozu, aby se u nás lépe rozvíjel automobilový sport. To je i náš cíl," uvedl.

Téměř bezúdržbový vůz

"Prosadit nový originální vůz je hrozně těžké. Nikdo vám nedá peníze dokud auto nepojede a neudělá dobré časy. Takže práce na vývoji formule je ze všeho nejvíc srdeční záležitost. Podařilo se nám ale vytvořit v podstatě bezúdržbovou formuli, do které se jen lije benzín a jednou za čas se vymění spojka a brzdové destičky. Roční provoz přijde tak na tři sta tisíc, to je v porovnání s jinými monoposty velmi příznivé," upozornil Karel Jílek mladší, který se na vzniku formule rovněž podílel.

Včerejší testovací jízdy na mosteckém autodromu byly úspěšné. Formule MX 1-11 bude v příští sezóně jedním z vozů závodu Národních formulí 1400.

Kromě jejich pilotů ji ale budou moci "řídit" i automobiloví fandové - její model v měřítku 1:32 se totiž bude prohánět po tradiční české autodráze Faro.

"Pracujeme na sérii sběratelských modelů, která představí všechna závodní auta z českých okruhů," prozradil Roman Kysel, jehož firma autodráhu vyrábí.





Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.