Blata 125 Enduro

Blata 125 Enduro | foto: Blata

Nová česká motorka: Blata 125

  • 19
Výrobce minimotorek z Blanska konečně začíná vyrábět nový, dlouho slibovaný model. Blata 125 bude k mání jako enduro nebo motard.

Sériovou výrobu nového typu motorky Blata zahájí od srpna. Jde o motocykl do 125 kubických centimetrů, na kterém budou moci jezdit mladí od šestnácti let.

Nová motorka se představuje s téměř ročním zpožděním oproti původním plánům. Blata chtěla odstartovat prodej "stopětadvacítky" už v létě loňského roku.

Blata 125 Enduro

"Trvalo to poměrně dlouho, zhruba dva roky, protože jsme motocykl testovali, abychom přišli s dokonalým výrobkem," uvedl majitel firmy Pavel Blata. Nový model dokonce loni vyhrál titul Vynikající design roku 2007.

"Bude to naše nejmenší motorka do provozu, pokud nepočítám minibiky. A většinu dílů si vyrábíme sami včetně motoru, což je srdce motorky, i zbytek ale bude vyráběný v Evropě, vsadili jsme na kvalitu," říká Blata.

Čtyřtaktní jednoválcová "stopětadvacítka" nabízí 14,6 koně výkonu (10,7 kW). Šestistupňová převodovka přenáší 11,2 Nm kroutícího momentu. 110kilogramová motorka stojí na 17palcových kolech, vidlice od Marzocchi má průměr 40 mm a zdvih 170 mm, zadní tlumič od Sachse má zdvih 190 mm.

Blata 125 Enduro

Podle předchozího oficiálního prohlášení firmy se má cena pohybovat mezi 80 a 90 tisíci korun.

Do konce roku chce firma vyrobit 500 kusů. "Další dobrá zpráva nás snad už brzy čeká, o víkendu se jede poslední závod minibiků, a pokud náš jezdec uspěje, tak z něj bude mistr Evropy," uzavírá továrník Blata.

Blata 125 Motard

Blata: Čínských kopií se nebojíme

Kvůli nelegálním kopiím minibiků, které vynalezl, přišel podnikatel Pavel Blata podle svých odhadů o dvě stě milionů korun. Že podobný osud postihne i nový motocykl s kubaturou 125 centimetrů, se ale nebojí.

Opravdu žádné obavy z nelegálních čínských kopií nemáte?
Nebojíme se, díky zkušenosti s minibiky už víme, jak se proti plagiátům bránit a jak postupovat, když se objeví. Víme, jak dohledat výrobce a prodejce - motorka má totiž speciální VIN kód, z něhož je zjistíme.

Minibiky podobný VIN kód neměly?
To ne, jednou se z Číny vozily jako hračka, jednou jako silniční vozidla. Teď ale máme lepší systém ochrany a i na čínském trhu jsme známí tím, že si nelegální kopie nenecháme líbit. Lepší je i spolupráce s úřady, celníci z celé Evropy už nám při zadržení zboží sami posílají fotky, jestli to nejsou naše výrobky. Jiná je i situace v Číně.

Co se tam změnilo?
Zdražují suroviny, také je tam nedostatek kvalitních lidí, na ceně výrobků se projevuje i cena dopravy.

Jenže ztrátu vám to asi nenahradí.
Už si nedělám naději, že ty peníze někdy uvidím, je to holt naše platba za know-how, jak proti plagiátům postupovat.

Kde se bude nová motorka prodávat?
Určitě v České republice, postupně se domlouvá odbyt do zbytku Evropy, máme podobné odběratele jako u minibiků, což je Itálie, Německo, Anglie, Francie, Španělsko, Portugalsko či Rusko.

Chcete sériově vyrábět obě verze?
Ano, silniční motard i enduro do terénu, obě pro lidi od 16 let, co mají řidičský průkaz. Enduro sice nebude pravá závodní motorka, ale nějakých závodů se s ní chceme zúčastnit.

Blata 125 Enduro

,