Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová Evropa = nové ceny? Rozhodně neušetříme!

  11:44aktualizováno  11:44
Se vstupem naší republiky do Evropské unie mají autachtiví Češi plnou hlavu otázek. Vyplatí se koupit auto teď, nebo počkat až do Evropy vstoupíme? Už nyní je v některých případech výhodnější dovézt nové auto ze zahraničí. Natož pak až odpadnou některé z celních formalit.

Bude tedy výhodnější vyrazit pro auto "za kopečky"? Oslovili jsme 5 odborníků z pěti různých oblastí automobilové branže.

***

POZOR! Na nedělním jednání (1/2/2004) koalice představila druhou etapu reformy financí. Od května klesne DPH (mimo jiné) na auta z 22 na 19 procent. Obrácenou stranou mince je, že naopak vzroste DPH u leasingů a to z 5 na 19%. Více se dočtete ZDE.

***

Nesourodá skupinka zahrnující obchodníky s automobily, zástupce Sdružení automobilového průmyslu a Svazu dovozců automobilů a zástupce Autoklubu ČR se víceméně shodla na předpovědi, že na snížení cen se rozhodně těšit nemůžeme.

Už nyní jsou ceny automobilů v ČR pod průměrem cen v Evropě. Řekněme si při té příležitosti, že za poslední rok byl nárůst cen aut v ČR jeden z nejnižších v Evropě. (Čtěte ZDE.) V názoru na nárůst, nebo ustálení hladiny cen se ale oslovení liší o něco více.

Václav Špička z Autoklubu ČR potvrzuje slova všech dotazovaných: "Dá se předpokládat, že díky stávajícím cenám, které patří k nejnižším v Evropě auta levnější nebudou. Naopak lze očekávat, že se jejich ceny v nejbližších letech postupně zvýší."

K dovozu nových automobilů ze zahraničí řekněme, že ani v tomto případě nelze očekávat radikálnější změny. Podle tzv. šesté směrnice EU 77/388 sice bude po našem vstupu do Unie povinnost odvádět DPH ve státě, ve které bude daná věc pořízena - tzn. za lyže koupené ve Francii nám na hranicích už nikdo DPH nevrátí a to zůstane našim spoluevropanům ze země galského kohouta. NOVÉ automobily ale dostaly výjimku a v jejich případě zůstává vše při starém. Na hranicích si stejně jako doposud necháte vrátit všechny daně, které jste za svůj nový Mercedes zaplatil a DPH za něj pak zaplatíte v zemi, ve které bude auto přihlášeno do provozu.

Na otázky:
Jaký předpokládáte vývoj cen automobilů na našem trhu po vstupu do EU?
Bude po vstupu výhodnější auto kupovat u nás, nebo se bude spíše vyplácet pro ně jezdit za hranice?
Vyplatí se koupit auto ještě před vstupem do EU, nebo je lepší počkat až budeme "v Evropě"?

odpovídali:
Magdalena Drsová - tisková mluvčí AAA Auto.
Antonín Šípek - ředitel  Sdružení automobilového průmyslu
Pavel Tunkl - tajemník Svazu dovozců automobilů (SDA)
Václav Špička - zástupce Autoklubu ČR
Ladislav Janda - ředitel AutoModul s.r.o. (prodej aut přes internet)

 

 

 

 

 

 


Společnost AAA Auto, která si mimo prodeje ojetých vozů brousí zuby i na obchodování s novými auty, podle Magdaleny Drsové alespoň zpočátku nepředpokládá razantnější změny v cenách nových automobilů. Vyplývá to z analýz, které si společnost nechává sestavovat. Zde zdůrazněme, že český trh je velmi citlivý na ceny automobilů  (a nejen jich). Hlavním parametrem, který stojí až na prvním místě při výběru vozu, je právě jeho cena. I proto se nedá očekávat, že by některá z automobilek na našem trhu po vstupu do EU spáchala sebevraždu razantním navýšením cen svých modelů.

Antonín Šípek předpokládá, že se rozdíl mezi průměrnými unijními a našimi cenami, který momentálně činí přibližně pět procent (nakupujeme o 5 % levněji), v průběhu následujících tří let bude vyrovnávat. Z toho vyplývá, že auta podraží. Říká, že nynější situace, kdy automobilky které chtějí samozřejmě vydělávat, "dotují" zákazníkovi cenu na úkor marží není déle udržitelná.

Pavel Tunkl říká: "Při vstupu ČR do EU dne 1. května 2004 se ceny vozidel nezmění. V žádném případě nelze očekávat pokles cen. Již některé současné ceny jsou na „hraně“ únosnosti, neboť se musí například vyrovnávat s nepříznivým stavem kurzu koruny - vůči euru od roku 2002 pokles o 15%."

Zástupce SDA pokračuje: "V horizontu jednoho roku pak pravděpodobně dojde k nepatrnému nárůstu (pár procentních bodů) u nových modelů, vlivem postupného zavádění jednotných „vstupních“ cen výrobků do zemí EU. V dalším období 2-3 let lze očekávat vyrovnání těchto cen u ostatních modelů, takže ceny celkově nepatrně vzrostou."

A dovoz auta ze zahraničí?
"Daňové zatížení osobních automobilů, zejména DPH, se v zemích EU značně liší – v některých případech jsou až dvojnásobné," pokračuje Tunkl. "Proto výrobci dosud reagovali na tuto skutečnost rozdílnými vstupními cenami na jednotlivé trhy – tam, kde je daňové zatížení vyšší, byly vstupní ceny nižší, a naopak v zemích s nejnižší sazbou byly vstupní ceny vyšší. V rámci uvolňování volného pohybu zboží mezi zeměmi EU pak částečně dochází k využívání rozdílných vstupních cen vozidel jak jednotlivci, tak zejména zprostředkovateli," říká Pavel Tunkl.

"Protože sjednocení daňových sazeb v zemích EU není na „programu dne“, zvažují výrobci zavedení jednotné vstupní ceny pro EU. Konečná cena pro zákazníka by se pak v jednotlivých zemích lišila o výši DPH, případně dalších daní a nezbytných dalších nákladů pro dané teritorium (doprava, marže, atd.)."

(pozn. Vstupní cena = cena, za kterou automobilka prodává automobil prodejci)

A konečně stanovisko Ladislava Jandy, který má zkušeností v obchodu s novými auty na rozdávání.

Jaký předpokládáte vývoj cen?
"Tvorba cen nových automobilů byla vždy individuální záležitostí pro každou zemi s ohledem na koupěschopnost obyvatelstva a s ohledem především na daňový systém. Tak tomu zůstane do té doby, dokud se tyto rozdíly v členských zemích nesjednotí, to znamená: dokud zůstanou rozdíly v koupěschopnosti a v daňových systémech. Při tomto postupném sbližování bude docházet spíše ke konvergenci podmínek a cenových úrovní v zemích, které jsou již dnes měřítkem hospodářské úrovně Evropy a které jsou výrobci automobilů. Lze proto předpokládat, že ceny nových automobilů budou postupně laděny na úroveň cen v Německu a ve Francii. Osobně se domnívám, že rozhodujícím faktorem pro případný růst cen bude konkurenční boj, který nedovolí skokový nárůst v žádné členské zemi. Nestane se tak ani v důsledku snížení dovozních cel na automobily vyráběné mimo kontinent. Výrobci si již zvykli v konkurenčním boji používat jiné nástroje pro úpravu cen, především technických řešení, kdy vznikají nové a nové modifikace klasických tříd (MPV, SUV, SAV atd.), nebo se automobily běžných tříd posouvají svými řešeními a výbavou do tříd vyšších a vzniká tak prostor pro úpravu cen směrem nahoru."

Bude po vstupu výhodnější auto kupovat u nás, nebo se bude spíš vyplácet pro ně jezdit za hranice?
"Situace se nezmění. Principielně výhodnější i nadále zůstanou dovozy nových automobilů ze zemí, kde je vyšší daňové zatížení než v tuzemsku. Fakticky však takové individuální dovozy zůstanou ojedinělými, protože zajištění dovozu, administrativa, systém přihlašování a případná problematika s reklamacemi eliminuje původní výhodu. Výhody plynoucí z kurzových rozdílů pro "re-obchod" s novými automobily napříč Evropou neprovokují ani dnes potenciální zákazníky k systematickým ani jednotlivým dovozům. Stejně je tomu tak i v případě dovozu levnějších automobilů z okolních zemí, například Škoda ze Slovenska nebo Německa a vozy vyšší a luxusní třídy například z Německa."

Vyplatí se koupit auto ještě před vstupem do EU, nebo je lepší počkat až budeme "v Evropě"?
"Po vstupu ČR do EU lze očekávat postupnou úpravu cen automobilů na úroveň cen zemí EU, především Německa a Francie. Výrobci však budou muset i nadále respektovat konkrétní situaci na daném trhu. V segmentech trhu, které jsou dominantní v dané zemi (u nás malé automobily a vozy nižší střední třídy) rozhodne o rychlosti sbližování cen konkurenční boj. V České republice bude mít rozhodující slovo VW Group, jakou strategii zvolí při stavbě ceny vozů nejprodávanějších na trhu - octavie a upraví-li ceny fabie. To bude základní impulz pro vývoj respektive cenovou strategii značek. Osobně si myslím, že vývoj nebude skokový, nýbrž pozvolný s tím, že zejména v naší republice bude v uvedených třídách zvyšování cen pozvolné."

Sesbírané názory shrňme slovy Ladislava Jandy z AutoModulu: Vstupem ČR do EU se ceny nových automobilů významně nezmění a pokud ano, pak půjde o zdražení v tzv. "ceníkové" rovině. V reálu se budou automobily prodávat za ceny, které určí trh a to již jen díky setrvačnosti trhu a jistě i přizpůsobivosti obchodních strategií značek, které mají již dnes pro takový případ jistě připraveny řady akčních nabídek, aby o svůj podíl na trhu nepřišly ani v případě zdražení - jako "daně ze vstupu do EU". 

Autoři: ,




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Kia cee´d AKČNÍ CENA NA...
Kia cee´d AKČNÍ CENA NA...

r.v. 2014, naj. 54 000 km, diesel
264 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.