Bude tedy výhodnější vyrazit pro auto "za kopečky"? Oslovili jsme 5 odborníků z pěti různých oblastí automobilové branže.
***
POZOR! Na nedělním jednání (1/2/2004) koalice představila druhou etapu reformy financí. Od května klesne DPH (mimo jiné) na auta z 22 na 19 procent. Obrácenou stranou mince je, že naopak vzroste DPH u leasingů a to z 5 na 19%. Více se dočtete ZDE.
***
Nesourodá skupinka zahrnující obchodníky s automobily, zástupce Sdružení automobilového průmyslu a Svazu dovozců automobilů a zástupce Autoklubu ČR se víceméně shodla na předpovědi, že na snížení cen se rozhodně těšit nemůžeme.
Už nyní jsou ceny automobilů v ČR pod průměrem cen v Evropě. Řekněme si při té příležitosti, že za poslední rok byl nárůst cen aut v ČR jeden z nejnižších v Evropě. (Čtěte ZDE.) V názoru na nárůst, nebo ustálení hladiny cen se ale oslovení liší o něco více.
Václav Špička z Autoklubu ČR potvrzuje slova všech dotazovaných: "Dá se předpokládat, že díky stávajícím cenám, které patří k nejnižším v Evropě auta levnější nebudou. Naopak lze očekávat, že se jejich ceny v nejbližších letech postupně zvýší."
K dovozu nových automobilů ze zahraničí řekněme, že ani v tomto případě nelze očekávat radikálnější změny. Podle tzv. šesté směrnice EU 77/388 sice bude po našem vstupu do Unie povinnost odvádět DPH ve státě, ve které bude daná věc pořízena - tzn. za lyže koupené ve Francii nám na hranicích už nikdo DPH nevrátí a to zůstane našim spoluevropanům ze země galského kohouta. NOVÉ automobily ale dostaly výjimku a v jejich případě zůstává vše při starém. Na hranicích si stejně jako doposud necháte vrátit všechny daně, které jste za svůj nový Mercedes zaplatil a DPH za něj pak zaplatíte v zemi, ve které bude auto přihlášeno do provozu.
Na otázky: odpovídali: |
Společnost AAA Auto, která si mimo prodeje ojetých vozů brousí zuby i na obchodování s novými auty, podle Magdaleny Drsové alespoň zpočátku nepředpokládá razantnější změny v cenách nových automobilů. Vyplývá to z analýz, které si společnost nechává sestavovat. Zde zdůrazněme, že český trh je velmi citlivý na ceny automobilů (a nejen jich). Hlavním parametrem, který stojí až na prvním místě při výběru vozu, je právě jeho cena. I proto se nedá očekávat, že by některá z automobilek na našem trhu po vstupu do EU spáchala sebevraždu razantním navýšením cen svých modelů. |
Antonín Šípek předpokládá, že se rozdíl mezi průměrnými unijními a našimi cenami, který momentálně činí přibližně pět procent (nakupujeme o 5 % levněji), v průběhu následujících tří let bude vyrovnávat. Z toho vyplývá, že auta podraží. Říká, že nynější situace, kdy automobilky které chtějí samozřejmě vydělávat, "dotují" zákazníkovi cenu na úkor marží není déle udržitelná. |
Pavel Tunkl říká: "Při vstupu ČR do EU dne 1. května 2004 se ceny vozidel nezmění. V žádném případě nelze očekávat pokles cen. Již některé současné ceny jsou na „hraně“ únosnosti, neboť se musí například vyrovnávat s nepříznivým stavem kurzu koruny - vůči euru od roku 2002 pokles o 15%." Zástupce SDA pokračuje: "V horizontu jednoho roku pak pravděpodobně dojde k nepatrnému nárůstu (pár procentních bodů) u nových modelů, vlivem postupného zavádění jednotných „vstupních“ cen výrobků do zemí EU. V dalším období 2-3 let lze očekávat vyrovnání těchto cen u ostatních modelů, takže ceny celkově nepatrně vzrostou." A dovoz auta ze zahraničí? "Protože sjednocení daňových sazeb v zemích EU není na „programu dne“, zvažují výrobci zavedení jednotné vstupní ceny pro EU. Konečná cena pro zákazníka by se pak v jednotlivých zemích lišila o výši DPH, případně dalších daní a nezbytných dalších nákladů pro dané teritorium (doprava, marže, atd.)." (pozn. Vstupní cena = cena, za kterou automobilka prodává automobil prodejci) |
A konečně stanovisko Ladislava Jandy, který má zkušeností v obchodu s novými auty na rozdávání. Jaký předpokládáte vývoj cen? Bude po vstupu výhodnější auto kupovat u nás, nebo se bude spíš vyplácet pro ně jezdit za hranice? Vyplatí se koupit auto ještě před vstupem do EU, nebo je lepší počkat až budeme "v Evropě"? |
Sesbírané názory shrňme slovy Ladislava Jandy z AutoModulu: Vstupem ČR do EU se ceny nových automobilů významně nezmění a pokud ano, pak půjde o zdražení v tzv. "ceníkové" rovině. V reálu se budou automobily prodávat za ceny, které určí trh a to již jen díky setrvačnosti trhu a jistě i přizpůsobivosti obchodních strategií značek, které mají již dnes pro takový případ jistě připraveny řady akčních nabídek, aby o svůj podíl na trhu nepřišly ani v případě zdražení - jako "daně ze vstupu do EU".