Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová finta řidičů kamionů: zpátky do autoškoly

  10:53aktualizováno  10:53
Profesionální šoféři objevili trik, jak levně a rychle znovu získat propadlé osvědčení.

Ilustrační foto | foto: iDNES.cz

Takové návaly profesionálních šoférů už úředníci na oddělení řidičských průkazů plzeňského magistrátu dlouho nezažili. Když poprvé slyšeli od řidiče, který s kamionem několikrát objel zeměkouli, že se vzdává oprávnění pro jízdu s návěsem, tajil se jim údivem dech.

Dnes už ale stejnou žádost berou se stoickým klidem. Šéf odboru správních činností plzeňského magistrátu Jiří Marek  včera potvrdil, že zmíněné žádosti řeší několikrát denně. A už mají zmapováno, že je to přání řidičů, kterým propadla  osvědčení o profesní způsobilosti.

Paradoxní je, že šoféři míří z magistrátu rovnou do autoškol. A tam se sami hlásí do kurzu pro získání stejné skupiny, které se předtím dobrovolně vzdali. Zbláznili se snad? Ne. Šoféři jen objevili trik, jak nepřijít o práci, když si včas nevyměnili profesní průkaz. Bez něj totiž nesmí za volant náklaďáku.
Pokud by si chtěli udělat nový profesní průkaz, museli by si zaplatit a zvládnout 140 hodin teorie ve školicím středisku a deset hodin praktických jízd. Ve finále musí uspět u osmi zkoušek. Za zhruba měsíční školení zaplatí asi padesát tisíc korun.

Desetkrát lacinější způsob
Když se ale skupiny dobrovolně vzdají a přijdou do autoškoly, že si ji chtějí znovu udělat, je to levnější a také výrazně rychlejší. "Takových lidí chodí do autoškoly mraky. Je to pro ně nejlacinější a nejrychlejší cesta, jak si udělat řidičák, ke kterému automaticky dostanou osvědčení profesní způsobilosti na všechny skupiny, které mají," říká František Šimek z Plzně, který kromě autoškoly provozuje i školicí středisko pro řidiče, kteří si potřebují obnovit profesní osvědčení.

K získání skupiny E musí odjezdit čtyři jízdy s vlekem, což se dá zvládnout za jediný týden, a už mohou jít ke zkouškám. Navíc tento kurz je desetkrát levnější, než kdyby dělali samotné profesní zkoušky.

Mají problémy s propadlými dokumenty řidiči ve velkých dopravních firmách? "Všem řidičům jsme včas poslali SMS zprávy, vedoucí dopravy je ještě osobně upozorňovali, nevím o jediném případu, kdy by byl problém," řekl včera šéf tachovské dopravní firmy CM Transport Milan Čmiko.

MF DNES se podařilo vypátrat případ řidiče z Plzeňského kraje, který o jediný den překročil lhůtu pro výměnu profesního potvrzení. "On se žádné skupiny na řidičském oprávnění nevzdal, ale rozšiřuje si ho o autobus. Tím si samozřejmě rozšiřuje svoji kvalifikaci, i když u nás ve firmě žádné autobusy nemáme. Pro něj to znamenalo, že musel rozvázat pracovní poměr, protože bez profesního průkazu nemůže za volant nákladního auta. Až autoškolu dodělá a bude mít profesní oprávnění, zase u nás bude dál jezdit," popsal včera řidičův šéf.

V Plzni se výměna profesních průkazů týká zhruba pěti tisíc řidičů. Přibližně třináct stovek si už profesní průkazy vyměnilo.

Možná mu vymění i řidičák
"Řidič musí přijít na úřad osobně, protože tu podepisuje žádost, kterou úřednice před ním vyjíždí z počítače. Řidič přijde k okénku, nadiktuje svá osobní data, předloží původní osvědčení o profesní způsobilosti, k tomu ještě řidičský a občanský průkaz. Mnohdy až u okénka zjistí, že patří do vlny řidičů, která si musí do konce roku 2010 vyměnit i řidičský průkaz, takže jej hned vymění také. Pokud by to neudělal hned, za dva roky by přišel znovu, protože nový profesní průkaz je vázaný na konkrétní řidičský průkaz. Platnost profesního průkazu je pět let, nového řidičského průkazu deset let," vypočítal šéf odboru správních činností plzeňského magistrátu Jiří Marek.

O výměnu profesního průkazu musí řidiči písemně požádat do 30. září letošního roku. Na výrobu nového osvědčení má úřad třicet dnů. Bez platného profesního průkazu řidič nesmí usednout například za volant kamionu. Pokud by řidič riskoval jízdu bez potřebných oprávnění a zastavili ho policisté, zaplatil by za porušení předpisů mnohatisícovou pokutu.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.