Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová Honda Accord: když je řidič v autě navíc

aktualizováno  9:30
Accord rozhodně do starého železa nepatří, dodnes patří k tomu nejlepšímu ve své kategorii. Nadčasové tvary vypadají i dnes skvěle, ani technika nezaostává. Konkurence ale své modely vyměnila, a tak musí na odpočinek i hranatá honda. Jaký je nový accord? Mohutnější, luxusnější... A obejde se (téměř) bez vašeho řidičského umění.

Honda Accord | foto: Honda

Nový accord je aspoň na pohled mohutnější než předchůdce. Sedan je stále stejně agresivní i ladný a kombíková verze tourer možná ztratila něco ze svého kouzla výjimečnosti. Krabicovitou avantgardu totiž nahradila sportovní elegance. Kombík na to ale doplatil zmenšením kufru o 170 litrů (!), v nové generaci je také o centimetr kratší. Jediný rozměr, ve kterém novinka hondy nepřekonává předchozí generaci, je výška.

První pocity ze seznamovacích jízd, na které nás Honda pozvala do okolí Vídně, naznačily, že accord s nárůstem mohutnosti ztratil oproti předchozí generaci něco ze své lehkosti a hravosti. Jako by ztěžknul. Na dálnici je dokonale klidný, odhlučněný. Jako dálniční expres se nám líbí asi nejvíc.

Honda Accord a Accord Tourer v číslech
motory
2,0 a 2,4 (benzinové)
2,2 (turbodiesel)
délka x šířka x výška x rozvor (mm)
4 725 (4 740 kombi) x 1 840 x 1 440 (1 470 kombi) x 2 705
základní objem kufru (l)
460 sedan/406 kombi (+ 53litrová schránka pod podlahou)
podvozek přední náprava dvojitá lichoběžníková
zadní náprava víceprvková

U stávajícího accordu se sedan a kombík dost liší, mimo jiné mají rozdílný rozvor, tedy vzdálenost náprav, která je určující pro místo uvnitř. Nový accord má všechny základní míry v obou verzích stejné, pouze kombi je o jeden a půl centimetru delší. Předchozímu kombíku dávala velká "krabice" zádi velmi hravé jízdní vlastnosti, do zatáček řidiči přetáčivě pomáhala. Nový accord se chová usedleji, v zatáčkách řeší rozmary řidiče se stoickým klidem, pouze u sedanu je na nerovnostech občas cítit malý neklid.

Tři motory stačí
Honda je největší výrobce motorů na světě, ovšem pro accord nabízí pouze tři motory. Nutno uznat, že patří k tomu nejlepšímu, co lze ve své kategorii koupit a na své si příjde každý. Dieselomilům přichystali motoráři nový turbodiesel 2,2 litru DOHC i-DTEC. Japonská automobilka nemá s nafťáky velké zkušenosti, stopadesátikoňový motor ale svou kultivovaností, pružností, neexistujícím turboefektem a nízkou spotřebou patří ke špičce, stejně jako předchůdce. Na tudbodiesel se nechá docela dost vytáčet, pro svižnou jízdu poslouží víc než dobře.

Honda, to jsou ale především do výšin vytočené benzinové motory. Silnější z nabízené dvojice s objemem 2,4 litru se jeví jako ideální volba. Dvousetkoňový benzinový motor jede subjektivně lépe než ve stávajícím accordu. Je točivější a má ostřejší zvuk. Jako u každé správné hondy motor ožívá v otáčkách, kde ostatní končí, omezovač zasahuje v přibližně 7 300 otáčkách.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Honda můžete koupit na www.automodul.cz

Agregát ze sebe dostává to nejlepší kolem šesti tisíc otáček. Se spotřebou se podle prvních zkušeností dá vejít do devíti litrů. Slabší 156koňový dvoulitr známý z CR-V se žene do otáček o něco méně ochotně než dva-čtyřka. Má o něco plynulejší zátah a podle údajů výrobce vystačí na stokilometrovou vyjížďku se sedmi litry benzinu. Všechny motory plní chystanou ekonormu Euro 5, nutno dodat, že hlavně v případě dvoulitru SOHC to není ku prospěchu dynamiky. Motor DOHC, který pohání předchůdce, se zdá živější.

Vnitřek pro Japonce
Uvnitř jste obestavěni masivní přístrojovou deskou a obrovitánským středovým tunelem. Hodně tvarované a pohodlné sedačky jsou tak akorát, pokud máte výšku do metru osmdesát a váhu optimalizovanou do plavek. Slavné to není s místem na hlavu. Jednoduše: nemáte-li postavu jako Japonec a vaše tělo má spíše slovanské tvary, za volant se vejdete akorát.

Ovládání a dosah všeho, co můžete při řízení potřebovat, je výborný. Akorát vás ze všech těch čudlíků bude zpočátku brnět hlava, zvláště připlatíte-li si za více výbavy. Hromadu tlačítek na volantu si je třeba osahat, pak už je to snadné, stejné je to se středovým panelem. Řadící páka má hodně úzkou hlavici a je velmi krátká. Ergonomové ji umístili výš, než je zvykem. Řadíte po šesti velmi krátkých a exaktně vymezených drahách, řadičku držíte ne nahoře, ale hezky pevně zboku. Něco málo paliva vám pomáhají uspořit kontrolky, které vám napovídají tu pravou chvíli k přeřazení o stupeň výš nebo níž. Kdo se nechce starat o změnu převodových stupňů a netyká si se spojkou, může sáhnout po pětistupňovém automatu. Když vás s ním přepadnou závodivé choutky, budete řadit páčkami na volantu.

Hodně úzké jsou zadní dveře, nastupovat zrovna zlehka se dozadu nebude. Ani místem pro kolena zadních pasažérů accord zrovna nehýří. Honda tvrdí, že vzdálenost mezi předními sedadly narostla u sedanu o pět a kombíku deset milimetrů oproti předchůdci, subjektivně se ale možná i díky mohutným křeslům řidiče a spolujezdce cítíte v zadní řadě stísněněji.

Návrat do budoucnosti
To nejzajímavější ovšem novému accordu protentokrát dalo oddělení bezpečnosti. Pokud je řízení vaši zálibou, možná vás u následujících řádek polije studený pot. Čtenáři vědeckofantastických románů ale budou vědět, o co běží.

Doby, kdy měl řízení auta v rukou řidič, dávno pominuly. Na adaptivní tempomat jsme si už docela zvykli. U nového accordu ale tímto udělátkem, které má kromě udržování stálé rychlosti na dálnici také na starosti brzdění a udržování bezpečného odstupu za pomaleji jedoucím autem, ale všechno teprve začíná.

Nejděsivějším a zároveň nejvíce fascinujícím prvkem příplatkové výbavy je systém, kterému říkají LKAS. Zkratka má znamenat "asistenční systém pro udržování jízdního pruhu", ovšem na rozdíl od zařízení konkurenčních automobilek, která mají pouze za úkol dát řidiči vědět, že neohlášeně vyjíždí ze svého pruhu, bere ten hondí řízení do svých rukou.

Kamera umístěná nahoře za vnitřním zpětným zrcátkem sleduje levou i pravou čáru, lhostejno, je-li přerušovaná nebo plná. Ve chvíli, kdy řidič lelkuje nebo ho přepadne mikrospánek a bez směrovky začne přejíždět dělící čáru, auto samo začne zatáčet. Volant se vám sám otáčí v rukou a accord vykrouží oblouk na dálnici líp než vy.

Systém má samozřejmě svá omezení, funguje do 180kilometrové rychlosti a průjezd šikanou za vás nevyřeší, je určený hlavně pro jízdu na dálnici.

Aby lenošivý řidič nezneužíval toho, že auto umí řídit samo, je vše nastaveno tak, že pokud pustí ruce z volantu, systém se po několika sekundách sám vypne, samozřejmě vám o tom dá předem vědět hlasitým signálem. Na čtení novin namísto řízení po cestě do Brna tedy zapomeňte.

Na okresce si systém raději vypněte, při řezání zatáček se totiž s vámi volant dost pere, jak se snaží držet tu nejbezpečnější stopu. Nebojte, když si usmyslíte, že čáru přejedete i přes vůli elektroniky, půjde to, pouze jde řízení proti směru, kterým chce auto, víc ztuha.

I přesto, že je mezi řidičovýma rukama a předními koly kupa elektroniky, je řízení stále ještě dostatečně přesné a komunikativní, pouze kolem středové polohy cítíte, že je měkčí, než by mělo být. Pokud si za řidiče-pomocníka nepřiplatíte, bude řízení ještě o fous přesnější a lepší.

Dalším vynálezem, nad kterým řidič ze staré školy jen kroutí hlavou, je tzv. CBMS, neboli systém zmírňující následky nehody. S pomocí radaru aktivního tempomatu neustále sleduje, co se děje před autem, vyhodnocuje, jak rychle se pohybují auta a další překážky před vámi a porovnává je se vzdáleností od nich a vaší rychlostí. Když zjistí, že by mohlo dojít ke kolizi, začne jednat. V závislosti na vzdálenosti od překážky začne hlasitě křičet bzučák, systém sám brzdí (v poslední fázi velmi razantně) a pevně vás přitáhne do sedaček bezpečnostními pásy.

Poslední specialitou, která zaslouží pozornost, je elektrický posilovač řízení s aktivní podporou, která spolupracuje se stabilizačním systémem. Když čidla zjistí, že vozidlo jde do smyku, napoví řidiči jemným cuknutím volantu, kam má nasměrovat kola.

Motory pro accord  2.0 SOHC
i-VTEC
 2.4 DOHC
i-VTEC
2.2
i-DTEC

zdvihový objem (ccm)

1 997 2 354 2 199

nejvyšší výkon (kW)

115 148 110
nejvyšší toč. mom. (Nm) 192 234 350
max. rychlost (km/h) 215 227 212
zrychlení 0-100 km/h (s) 9,3  7,8 9,6
komb. spotřeba (l/100 km) 7,2 8,8 5,6



Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

První jízda novým Fordem Focus. Zas jezdí skvěle a má zajímavou cenu

Ford Focus

Skvělé svezení za skvělou cenu, nový Ford Focus se zase povedl. Po dvaceti letech od uvedení přelomové první generace...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Honda CR-V dala sbohem dieselu, poprvé je sedmimístná

Honda CR-V

Honda často staví svá auta jinak než ostatní. A není to jen netradičním designem. Například vytvoří od podlahy nové...

Najdete na iDNES.cz