Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová Mazda 3: první setkání naživo

aktualizováno 
Sportovnější, modernější a přívětivější k životnímu prostředí - nová Mazda 3 je tady. Na silnici vyrazí ale až za pár měsíců.

Nová Mazda 3 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Je to pár dní, co se na autosalonu v Los Angeles představila druhá generace sedanu Mazda 3, a dočkala se i Evropa. V italské Boloni slavila výstavní premiéru trojka jako pětidvéřový hatchback.

První generace modelu Mazda 3 (v Japonsku prodávaná jako axela) přišla na trh v roce 2004. Během více než pětiletého životního cyklu byly vyrobeny 2 miliony kusů, zhruba třetina vozů si našla své majitele na starém kontinentě. Trojka je pro Mazdu klíčovým modelem a tvoří asi třetinu z celkové produkce.

Design na vlně zoom-zoom

Nová generace je výsledkem spolupráce mezi vývojovými centry v Japonsku, Evropě a v Americe, což ale neznamená, že by měla nějak zásadně unifikovaný vzhled, na druhou stranu o nějakou designovou divočinu se také nejedná. Mazda neustále rozvíjí svůj stylistický jazyk, který nazývá "zoom-zoom", a patrné je to i na nové trojce. Spíše než na revoluci se konstruktéři zaměřili na rozpracování současného a osvědčeného tématu.

Příď přišla o tradiční masku chladiče, klasický pětiúhelníkový otvor se přesunul doprostřed nárazníku a dostal podstatně větší rozměry. Boční silueta vozu se změnila jen nepatrně, pracovalo se především s detaily. Ve spodní části bočních dveří přibyl zajímavý prolis, přední blatníky dostaly výraznější klenuté tvary a plastičtější lemy, které podtrhují firemní identitu. Oblá záď s výrazně vystupujícím nárazníkem a velkým střešním spoilerem byla přepracována s velkou pečlivostí, charakteristické prvky zůstaly v podstatě zachovány, ale celek teď působí podstatně sportovnějším dojmem.

Osvědčená konstrukce i rozměry

Nová Mazda 3 spočívá stejně jako předchůdkyně na globální platformě Ford C1, kterou využívá i focus a Volvo C40. Podvozek těží z osvědčené konstrukce s přední nápravou typu MacPherson a zadním víceprvkovým zavěšením Multilink. Pohled do technické specifikace dokazuje, že se příliš nehýbalo ani s vnějšími rozměry. Rozvor a šířka jsou totožné, 4 460 délkových milimetrů prozrazuje téměř pěticentimetrový nárůst, na výšku nová Mazda 3 vyrostla o zanedbatelných 5 milimetrů.

Solidní, sportovní, bez invence

Vnitřní prostor nové trojky byl přepracován od základu a rozhodně mu to prospělo. Přesto se nelze ubránit dojmu, že s nápady se tu zbytečně šetřilo. S ohledem na atraktivní design karoserie zůstává interiér tak trochu za očekáváním. Prostor pro posádku má decentní sportovní vzhled a působí velmi solidně, výraznější barevná kombinace by mu však rozhodně neuškodila.

Nová Mazda 3

Přístrojová kaplička je nyní tvořena pouze dvěma oddělenými tubusy místo tří, v horní části přístrojové desky ale přibyl štít ukrývající displej palubního počítače. Sportovní naturel vozu podporují nová sedadla s výraznějším bočním vedením a větší délkou opěradla pro řidiče a spolujezdce a velmi pohledný tříramenný volant. První kontakt se statickým exponátem potvrdil, že je interiér velmi dobře vyřešen z hlediska ergonomie, totéž lze říci i o řemeslném zpracování a jakosti použitých materiálů. Zlepšila se i akustická pohoda na palubě vozu, výrobce udává snížení hluku o 6 až 11 %.

Tři objemy, čtyři agregáty, pět alternativ

Od předchůdce se příliš neliší ani skladba pohonných jednotek. Z nabídky vypadla základní jednačtyřka, nejdostupnější verze je nyní poháněna čtyřválcem o objemu 1,6 litru a výkonu 105 koní. Paletu zážehových agregátů doplňuje atmosferický dvoulitr o výkonu 150 koní. Stejným dílem budou na evropském trhu zastoupeny i vznětové verze.

Osvědčenou šestnáctistovku s výkonem 80 kW doplní nový common-railový 2,2litr vlastní konstrukce, k dispozici bude ve dvou výkonových verzích. Standardní disponuje výkonem 150 koní při kombinované spotřebě 5,4 litru, vrcholná verze je o 35 koní silnější o spotřebuje v průměru o dvě deci nafty více. Pohonné jednotky jsou standardně spřaženy s manuálními pěti a šestistupňovými převodovkami, výjimku tvoří překvapivě benzinový dvoulitr, který bude k dispozici výhradně s pětistupňovým automatem.     

Inovativní a šetrnější

Automobilka Mazda se při konstrukci druhé generace modelu 3 samozřejmě zaměřila i na dnes velmi sledované oblasti, tedy ekologii a bezpečnost.

Nová Mazda 3

Vysokopevnostní oceli má na sobě nová trojka o 17 % více, čímž se výrazně zlepšila torzní tuhost karoserie, všechny verze jsou navíc oproti předchůdkyni průměrně o 15 kg lehčí. Kombinovaná spotřeba benzinové jednašestky byla mezigeneračně snížena o šest desetin litru. Zážehový dvoulitr dostal jako první na světě katalyzátor vyrobený nanotechnologií, která má dopomoci k dalšímu snižování emisí výfukových plynů. Přes 90 % dílů na voze je navíc recyklovatelných.

Nová Mazda 3 se může pochlubit i velmi rozsáhlým seznamem příplatkové výbavy. Všechny verze mají ve standardní výbavě 6 bezpečnostních vaků, protiblokovací systém (ABS), rozdělovač brzdných sil (EBD), stabilizační systém (DSC) a signalizaci panického brzdění (ESS). Na přání může být trojka vybavena systémem RVM (Rear Vehicle Monitoring), upozorňujícím na vozidla, které se nacházejí v mrtvém úhlu, natáčecími bi-xenonovými světlomety a systémem pro kontrolu tlaku v pneumatikách (TPMS).

Nová Mazda 3 by se na českém trhu měla objevit na jaře příštího roku. Cenová politika prozatím nebyla zveřejněna. S ohledem na ceník současné generace a největší konkurenty na trhu můžeme očekávat startovní cenu solidně vybavené jednašestky těsně nad hranicí 400 000.

Nová Mazda 3


. Automobilky vyrábějí na sklad a to je velký problém

Jeffrey H. Guyton: jednačtyřicetiletý Američan přišel k Mazdě v září 2000, předtím pracoval 4 roky u automobilky Ford. Od října 2003 působí na pozici víceprezidenta pro finance a systémy a jako výkonný finanční ředitel ve společnosti Mazda Motor Europe GmbH.

Máte velmi mladou modelovou řadu. Mazda 2, Mazda 6, nyní trojka a na jaře facelift modelu MX-5.  Jste s prodejem na evropském trhu spokojen?
Ano, s letošním prodejem vozů v Evropě jsem spokojen, ale vždy je co zlepšovat.

Evropské prodeje se celkově propadly zhruba o sedminu, máte představu, jak se současná ekonomická krize projevila na vašich prodejích?
V první polovině letošního fiskálního roku, tedy v období od počátku dubna do konce září, jsme v Evropě zaznamenali celkový nárůst prodejů. Údaje o prodejích od října prozatím nemám k dispozici.

Kolik vozů Mazda 3 chcete v příštím roce na evropském trhu prodat?
Na evropském trhu hodláme v příštím roce prodat zhruba 100 tisíc modelů Mazda 3.

Po třiceti letech se Ford  rozešel s Mazdou, jak tuto změnu vnímáte?
Koncern Ford je ve velkých finančních problémech, prodejem 20procentního podílu získal finanční kapitál (asi 11 miliard Kč – pozn. redakce), který použije na restrukturalizaci automobilky. Hotovost byl hlavní důvod tohoto kroku. I nadále Ford zůstává největším akcionářem Mazdy.

Znamená rozchod pro Mazdu nějaké zásadní omezení? Dotkne se změna nějak budoucích modelů?
Ford a Mazda budou samozřejmě i nadále spolupracovat na vývoji budoucích modelů, tak jako doposud. Byla propuštěna část managementu, žádná další omezení v souvislosti s odprodejem podílu neočekávám.
 
Co považujete v současném automobilovém průmyslu za největší problém - ekologické normy, bezpečnostní kritéria, náročnost zákazníků, velkou konkurenci atd?
Ekologie a bezpečnost, to jsou aspekty, které vnímáme dlouhodobě. Vývoj jde neustále kupředu a s ním i ekologické normy a bezpečnostní kritéria. Nároky zákazníků se liší podle trhu, stejně jako konkurence. Na to se můžeme připravit a můžeme s tím pracovat. Největší problém teď představuje ekonomická krize. Lidé šetří, bojí se kupovat nové automobily nebo jim na ně nikdo jednoduše nepůjčí. Automobilky vyrábějí na sklad a to je velký problém.

Bojíte se přílivu čínských automobilů?
V současné době ne.

Na trhu neustále stoupá poptávka po malých a dostupných automobilech. Ve výrobním programu Mazdy je volné místo pro model s číselným označením 1. Uvažuje automobilka o výrobě nějakého opravdu malého automobilu?
Při plánování modelové řady musíme samozřejmě vycházet z reálné poptávky na všech trzích, tedy v Americe, v Evropě i na trhu v Asii. Celosvětově se nejlépe prodává Mazda 3, šestka je druhá a Mazda 2 až třetí. O výrobě ještě menšího modelu proto zatím neuvažujeme, vím, že jistý potenciál by tu ale byl.

Autor:




Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.