Nová česká motorka VM 610SMR

Nová česká motorka VM 610SMR | foto: Luboš Kubele

Nová motorka Made in Czech Republic má motor původem z Pragy

  • 54
Písecká firma VM Motor představuje terénní motorku VM 610SMR. Označení není náhodné. Motor novinky, který si firma sama vyvinula, totiž vychází z agregátu Praga 610 dnes již neexistující značky motorek, vyráběných v letech 1999 až 2003.

Novou motorku objevil motocyklový týdeník České Motocyklové Noviny. Stroj VM 610SMR pro závodní kategorii supermoto pohání jednovačkový jednoválec OHC o objemu 610 cm3 (vrtání x zdvih 95 x 86 mm) s válcem vlastní konstrukce a výroby VM živený karburátorem Dell´Orto.

"V karterech, převzatých z Pragy 610 (startovací páka je tedy opět vlevo a řetěz ČZ napravo), je uložena pětistupňová převodovka a mechanicky ovládaná spojka. Kolébkový rám z chrommolybdenových trubek je postavený na pérování Öhlins, vpředu na vidlici upside-down, vzadu na centrální jednotce s přepákováním," píší ČMN.

Výkon motoru by se měl pohybovat okolo 60 koní, suchá hmotnost motokrosové verze je 109 kg, ovšem supermota bývají o několik kilogramů těžší.

Hlavní náplní činnosti firmy VM Motor bývalého motokárového závodníka Vladimíra Váchy je výroba motokárových motorů, které patří k evropské špičce.

"Firma VM Motor odkoupila technologie po ukončení výroby motocyklů Praga, k tomu angažovali konstruktéra Bohuslava Stašu mladšího, a výsledkem byla loni představená motokrosová VM 610F, kterou testoval a jezdil motokrosař Jaroslav Kolman," zjistil motockylový magazín. Zkušenosti a výsledky tohoto vývoje se promítly i do letošní novinky.

V písecké firmě VM Motor se mluví i o nové motorce s objemem 450 cm3, která by podle informací na firemních webových stránkách měla mít stejně revolučně uspořádaný motor jako Yamaha YZ450F model 2010, tedy s výfukem dozadu a sáním zepředu.

Tento koncept prý měli konstruktéři VM Motor na rýsovacích prknech dříve, než Yamaha letošní novinku představila. "Převodovka by měla být šestistupňová a o přípravu směsi by se mělo starat vstřikování. Počítá se také s radiálními brzdami vlastní výroby VM," uvádí České Motocyklové Noviny.

Závodní tým

Továrním jezdcem firmy VM Motor se letos stal David Brabec, čtvrtý muž konečného pořadí seriálu MČR Supermoto 2009, který se z finančních důvodů již chystal skončit se závoděním, ale po dohodě s firmou VM Motor bude s prvním českým supermotem absolvovat kompletní letošní seriál českého mistrovství a dále několik vybraných závodů slovenského, rakouského a německého šampionátu.