Nová octavia bude prostornější

  • 54
Představení studie Škoda Roomster na frankfurtském autosalonu na chvíli zastínilo zájem o novou octavii. Ale za pár týdnů se octavia stane jistotou, zatímco roomstera nadále bude halit mlha tajemství. Jaká bude připravovaná octavia?

Podle informací, které MF DNES získala, se nová Škoda Octavia již v listopadu dočká procedury, kterou důvěrně znají světové modelky - bude snímána ze všech stran a úhlů pro album. V tomto případě pro prestižní jarní ženevský autosalon. Premiéra tam je již zcela jistá.

Podobu nezapře
Není tajemstvím, že nová generace octavie bude hodně podobná té stávající. Snad ani ne tak proto, že by v Mladé Boleslavi otrocky kopírovali strategii koncernu Volkswagen s golfem, lišícím se vzhledově od své premiéry roku 1974 vždy v nové a nové generaci jen o krůček.

I když podstata je stejná: není dobré razantně měnit to, co se dobře prodává. A octavia je nejúspěšnějším současným modelem Škodovky. Dokonce tak, že by vlastně ani sedm let od své premiéry modernizaci nepotřebovala. Ale bez ohledu na to je diktát současného automobilového trhu neúprosný... Obměna modelových řad se neustále zkracuje, sedm let na trhu už je hodně. Proto musí přijít octavia nová.

Nový podvozek
A nejen proto. Druhý základní důvod tkví v tom, že nová generace dostává také nový podvozek. Tedy přesněji řečeno platformu, což je přece jen trochu víc než sám podvozek. Je to ten základ, který bude mít zase společný s novým golfem, seaty, ale i modely Audi A3 a Touran. A při té příležitosti...

V tom je princip moderní takzvané modulové výroby. Automobilky dnes vyvíjejí společné platformy, či chcete-li podvozky, které jsou konstruované již tak, že je lze v různých směrech mírně upravovat, nejčastěji prodlužovat. Na ně pak podle potřeby - obrazně řečeno - navěšují další společné části vozu; motory, převodovky a tak dále.

Umění převleků
Celý tento smysluplný soubor nakonec nezbývá než odít do různých převleků. Tak po silnicích přibývá vozů, které mají většinu mechanických orgánů společných se svými sourozenci různých značek v rámci jednoho automobilového uskupení. Ale mají jiné vnější panely, tedy karoserie, a pak řadu odlišností v detailech, konče značkou na kapotě. Zcela samostatné modelové řady jsou dnes výsadou jen luxusních aut, do jejichž ceny se exkluzivita velmi podstatně promítá.

Heslo Následovník

Současná Škoda Octavia

nejlevnější model: benzinový motor 1.4 16V 380 000 Kč nejlevnější dieselmotor: 402 000 Kč                         objem zavazadlového prostoru: 528 l


Ale to nebude případ nové octavie. Ta, dnes již do detailů hotová a připravená do výroby pod škodováckým krycím heslem "následovník", bude na tvrdé cestě za přízní zákazníků bojovat vybavena novým technickým základem tradičně spolehlivého golfu a nesporně nezměněným jménem. To si již vydobylo dobrou pozici na trhu a stalo se symbolem pro kvalitní vůz nabízející v některých směrech víc než srovnatelné modely.

Naopak toho, co se současné octavii nedostávalo, tedy především podélně vnitřního prostoru na zadních sedadlech, by teď měla o téměř sedm centimetrů delší výchozí platforma dopřát bohatě. Pro příznivce razantních změn tedy nová octavia chystá již zanedlouho zklamání, zastáncům evoluce přinese uspokojení. Nová octavie přijde na trh v závěru prvého pololetí příštího roku.

Neoficiální snímek z vývoje nové octavie, který se podařilo MF DNES před časem získat.