Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nová octavia má starou bolest: málo místa vzadu

S kosmetickými změnami na karoserii, novými potahy a s elegantnějším celočerným probarvením přístrojové desky vjela Škoda Octavia do druhé poloviny svého působení v automobilové nižší střední třídě. Pryč jsou vzpomínky na šedavý interiér, který měla ve svých začátcích, přibylo pár milimetrů v kritizovaném prostoru na zadních sedadlech. V komfortu pro cestující vzadu však octavia stále zůstává jen podprůměrným vozem.

Naopak dobrých vlastností má řadu. Nepřeberné zkušenosti, které s mladoboleslavským výrobkem udělalo už spousta motoristů, ukazují, že podvozek, kvalita zpracování, výborné turbodieselové motory či obrovský kufr řadí octavii na samou špici ve své kategorii.

V testu MF DNES potvrdilo malý prostor na zadních sedadlech měření nové octavie ve zkušebně Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD). Díky novému tvarování na zadním sedadle přibylo zhruba dva a půl centimetrů místa pro kolena cestujících. Většina konkurence však stále nabízí v tomto ohledu více. Nejprostornější vozy v kategorii octavie, jak je možné tuto třídu díky suverénnímu prodejnímu úspěchu škodovky nazvat, poskytují kolenům až o pět centimetrů více místa.

A nejlepší - podle výsledků dosavadních měření ÚSMD na zakázku MF DNES - jsou Renault Mégane, Mazda 323 F a Citroën Xsara kombi. Testovaný vůz poháněl nejslabší z motorů 1.9 TDI, který pružností zklame jen řidiče náročné na rychlé akcelerace, a hlučnější je pouze bezprostředně po studeném startu.

Jinak poskytuje samé lepší požitky, například při tankování. Spotřeba se totiž při hodně rozvážné jízdě pohybuje mezi čtyřmi a pěti litry, na dálnici nepřesáhne šest a ve městě sedm litrů nafty na sto kilometrů. A jestliže studený motor dá o sobě v kabině vědět, jízda s Octavií TDI rychlostí sto třicet kilometrů v hodině po dálnici je příjemně kultivovaná.

Nová octavia je sice dražší než její předchůdkyně ještě před několika měsíci, na druhé straně dává zákazníkovi automaticky ke střední výbavě Ambiente bezpečnostní systém brzd ABS. Za krok k větší bezpečnosti lze rovněž považovat možnost třetí opěrky hlavy na zadní sedadlo.

A jestliže si tuzemský motorista teprve zvyká na to, že ABS by mělo být nepostradatelným doplňkem vozu, nabízí nyní Škoda Auto do octavií také systém ESP, který se stará přibrzďováním jednotlivých kol v kritických situacích o to, aby se auto nedostalo do smyku. Systém ESP, který se rázně na automobilové scéně objevil po trablech se stabilitou Mercedesu třídy A, je i za cenu 21 tisíc korun v doplňkové výbavě vozů nižší střední třídy na tuzemském trhu zatím výjimkou.

Ale například v Německu ho už má každý nově prodávaný Volkswagen Golf. Martin Kovář, který pro MF DNES hodnotí testované automobily pohledem tělesně handicapovaného řidiče, k nové Škodě Octavii říká: "Sedačky mají výborné boční vedení, což je pro imobilního řidiče důležité. Dobrý je velký kufr. Ale přes široký práh to má posádka k volantu daleko a místo na zadních sedadlech stále nestačí."

Pružnost a akcelerace dosud testovaných octavií

Model

1.6 (55 kW)

1.6 (74 kW)

2.0 (85 kW)

1.8 T (110 kW) 1)

1.9 TDI (66 kW)

1.9 TDI (66 kW) 1)

1.9 TDI 4x4 (81 kW)

0-100 km/h (s) 17,3 13,1 11,6 8,7 13,9 11,9 16,2
0-400 m (s) 20,4 18,7 17,7 16,6 19,1 18,3 20,1
50-90 km/h (IV.) (s) 14,1 11,6 10,5 8,8 10,1 8,7 11,9
80-130 km/h (V.) (s) 36,0 23,5 22,0 16,1 22,7 16,6 27,1
Základní cena (Kč) 2) 354 900 424 900 514 900 554 900 459 900 569 900 560 900

Poznámka: 1) měřena verze kombi, 2) verze sedan, jen 4x4 kombi
Pramen: ÚSMD, MF DNES

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka

Pružnost motoru 8
Převodovka 9
Spotřeba v testu 8

Karoserie a interier

Prostor na př. sedadlech 8
Prostor na zad. sedadlech 6
Využití kufru 9
Výhled z vozu 6

Podvozek

Jízdní vlastnosti 8
Řízení a ovladatelnost 9
Tlumení nerovností 8
Brzdy 9

Poznámka: min. 1, max. 10 bodů


Očima designéra
Škoda Octavia prošla lehkou retuší karosérie - má nové přední i zadní světlomety, vkusně jsou změněny nárazníky. Maska s mírně upraveným tvarem, bohatším chromem a změněným žebrováním nyní působí energičtěji a výrazněji podepisuje dosavadní image vozu. V interiéru jsou jiné jen barvy plastů a čalounění. Víc nebylo třeba, protože octavia vyniká v ergonomii nejen nad svými přímými konkurenty, ale zahanbí i některé vozy o třídu výš. Mrzí snad jen poměrně tenký volant a hůř čitelné hlavní kruhové přístroje, které se v některých místech dostávají do zákrytu s volantem.
Jan Prokop, autor je spolupracovníkem redakce


Prognóza odhadce
Inovovaná Škoda Octavia příliš rozruchu na trhu ojetin nevyvolá, majitelé starší verze, která byla vyrobena v téměř půlmilionovém počtu, se větších poklesů cen bát nemusí. Na příznivou ztrátu hodnoty modelu bude podle mého názoru i nadále vliv modelových cyklů octavie málo výrazný. Na trhu vozidel z druhé ruky převyšuje poptávka po Škodě Octavia nabídku a málokdy se podaří objevit tento vůz za cenu výrazně nižší než u srovnatelné konkurence. To samozřejmě po čase platit nemusí, ale přesto je můj odhad ceny octavie po pěti letech provozu relativně optimistický: 247 tisíc korun.
Tomáš Majer, autor je spolupracovníkem redakce

Autor:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...