Nová octavia: nadčasové auto

  • 228
Předchozí octavia si vydobyla pověst solidního a spolehlivého vozu s obrovským kufrem a ještě jednou podstatnou předností - vysokou hodnotou, a to i ojetého automobilu při prodeji po letech provozu. Což symbolizovalo vysokou kvalitu a trvanlivost dílenského provedení. Bude taková i její nástupkyně?

Situaci, v jaké nový model vstoupí v červnu na trh, výstižně charakterizoval Lubomír Kopecký, vedoucí prodeje Škoda Auto pro tuzemský, středoevropský a asijský trh: "Současná octavia obnovila prestiž značky a je důkazem, že se nám podařilo vymyslet nadčasové auto. Vždyť ještě loni vytvořila octavia prodejní rekord: 165 tisíc kusů."

Na rozdíl od mladoboleslavské Škodovky jiné automobilky zápolí s typickým jevem: když na veřejnost proniknou zprávy o připravovaném nástupci některého modelu, dochází k citelnému poklesu prodeje toho předchozího.


Premiéra Škody Octavia v Ženevě
O tom, že octavia výrazně posílila renomé značky, vypovídá i to, že podle průzkumů ještě v roce 1996 bylo vozům s okřídleným šípem věrno 20 procent lidí, avšak loni již 60 procent. "Naši zákazníci na prvním místě hodnotí přesně to, čím chceme vítězit - vysokou užitnou hodnotu za vydané peníze," říká Kopecký.

Podobně jako předchozí model i nová octavia má jednu zvláštnost, která se v průběhu posledního desetiletí už změnila v charakteristický rys celé značky: je z největších v nižší střední třídě, respektive z nejmenších ve třídě střední. To je to, čím se značka chlubí. A oprávněně. Umí za solidní peníze nabídnout "kus auta navíc".

Octavia toho dosahuje především velikým zavazadlovým prostorem. A ta nová ho má ještě větší. K němu přibylo víc místa, tolik potřebného, i na zadních sedadlech.


Nová octavia: první jízdní dojmy
"Naše konkurence povyrostla, my také," charakterizuje přírůstek Oldřich Brabec, šéf projektu nové octavie. Ale buďme konkrétní: nová octavia je v nižší střední třídě nejdelší, když narostla o 6,5 centimetru, čímž o 5 centimetrů předstihuje jiného dlouhána, Hyundai Elantra. Má zcela suverénně největší kufr; s jeho 560 litry objemu předstihuje o celých 40 litrů druhého v pořadí, Renaulta Mégane, a dokonce o 60 litrů jiného "velikána", SEAT Toledo.

Také již vzpomínaný přírůstek centimetrů na zadních sedadlech jsme si vyzkoušeli a můžeme potvrdit, že nová octavia konečně může sloužit jako taxi i v případě, že řidič nemá pod 160 centimetrů nebo kolena vytrčená až k volantu.

První příležitost k ověření kvalit i případných nedostatků nové octavie nabídla praktická světová premiéra vozu, kterou Škoda Auto situovala na řecké silnice.

Při stavbě karoserie nové octavie přibylo vysokopevnostních materiálů, což má vliv na další zlepšení její tuhosti. Tuto vlastnost sice posádka ve voze sotva postihne, ale projevuje se to příznivě jak v lepších jízdních vlastnostech, tak i v oblasti pasivní bezpečnosti.

Konstruktéři správně naladili podvozek, vycházející z nového golfu, i když proti němu je nová octavia bezmála o čtyřicet centimetrů delší a ještě o více než metrák těžší.