Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová pravidla: Pomocníci uchrání řidičům body i peněženku

aktualizováno 
S novými předpisy přišly na pořad dne pomocníci, kteří za řidiče obstarají povinnosti důrazně vyžadované zákonem a potažmo také policií.

Jízda se zhasnutými světly patří k nejčastějším prohřeškům proti novému silničnímu zákonu | foto: iDNES.cz

Na celodenní svícení by měli být čeští řidiči zvyklí už několik let. Povinnost svítit přes den platila do letošního jara po dobu trvání zimního času. Od prvního července však už musí řidiči svítit napořád. V prvním týdnu platnosti nového zákona je však jízda se zhasnutými světly nejčastějším prohřeškem. Policisté v tom případě udělují dvoutisícovou pokutu a trestný bod k tomu.

Pro zapomnětlivé řidiče nabízejí autoservisy speciální úpravy, které auto naučí rozsvěcet světla hned po nastartování a po vypnutí motoru je zase zhasnou. Některá auta to umí již od výrobce, jindy stačí pouze přenastavit počítač, především u starších aut je třeba dodatečná montáž relátek, či spínačů.

Za automatické rozsvěcování světel majitelé škodovek zaplatí do dvou a půl tisíce korun. U nových octavií technici vše nastaví prostřednictvím počítače, u starších typů a fabií škodovka vyrábí speciální spínací relé, které technici do auta zamontují. V případě mladoboleslavské novinky - Škody Roomster na celodenní svícení konstruktéři mysleli předem. Automatické spínání světel lze zapnout spínačem umístěným pod volantem v pojistkové skříni.

Šikovnější řidiči si mohou koupit univerzální automatické spínače v obchodech a namontovat si je do aut sami. Mluvčí ministra dopravy Marcela Žižková upozorňuje, že se na českém trhu smějí objevit pouze spínače se schvalovací značkou Atest 8SD.

Mezi motoristy kolují návody, jak si automatický spínač vyrobit doma. "Nedoporučoval bych je vyrábět amatérsky. Mohou být zdrojem poruch a v krajním případě způsobit i požár,“ řekl šéf stanice technické kontroly STK Nepomucká Karel Hejl.

Ani majitelé zahraničních aut si nemusí zoufat. Za přeprogramování novějšího opelu na počítači zaplatí jeden až dva tisíce korun. Sedmnáct set padesát korun zaplatí za automatické rozsvěcení majitelé fordů v plzeňském servisu Fordu.
 
Majitelé fiatů a alf romeo, podobné problémy neřeší. Italská auta se při trvalém sepnutí standardního spínače světel po nastartování samy rozsvítí, po vypnutí motoru zase zhasnou. Umí to už některé fiaty ze sedmdesátých let.

Majitelům novějších peugeotů stačí připojit auto k počítači v servisu, přeprogramování vyjde na pětistovku

Kdo ohlídá rychlost
Především městští strážníci se po prvním červenci úzkostlivě zaměřili na dodržování rychlosti. Vybavili se radary a měří rychlost doslova na každém rohu. Řidiči oponují tím, že díky neustálému sledování tachometru nevěnují dostatečnou pozornost řízení.

"Lidé mnohem častěji sledují tachometr než silnici, což může být problém hlavně v koloně při hustém provozu," řekl jeden liberecký policista. V té chvíli přichází čas tempomatů a omezovačů rychlosti.

Tempomat udržuje konstantní rychlost přednastavenou řidičem, původně ho automobiloví inženýři vymysleli pro použití na dálnicích. Kde se auta pohybují dlouhou dobu ustálenou rychlostí.

Stále častěji se toto zařízení stává součástí standardní výbavy. Pokud za něj automobilka vyžaduje příplatek, bývá to částka kolem 10 až 15 tisíc.

Pokud nemáte auto vybaveno tempomatem, je možné jej do auta domontovat. V takovém případě je ovšem potřeba počítat povětšinou s investicí, která převyšuje cenu tempomatu při nákupu nového auta.

Dodatečně montovaný tempomat se dá u škodovek pořídit od 6,5 tisíce, u dalších značek se cena může vyšplhat až na patnáct tisíc. Některé automobilky dodatečnou zástavbu tempomatu neumožňují, u jiných je to možné pouze u vybraných modelů.

Některé automobilky (např. Citroën, Fiat, BMW) montují do svých modelů tzv. omezovače rychlosti. Jednoduché zařízení, na kterém nastavíte rychlostní limit, při jeho překročení dá auto řidiči zvukový pokyn ke krocení závodivých vášní.

Opravdoví fajnšmekři, kteří nemají hluboko do kapsy, pak sáhnou po aktivním tempomatu. Ten díky zabudovanému radaru reguluje rychlost jízdy podle předjedoucího vozidla. Řidič nastaví rychlost, kterou chce jet. Ve chvíli, kdy dojede jiné - pomalejší - auto, automatika sama upraví rychlost a udržuje konstantní vzdálenost od předjedoucího vozu. Jakmile vozidlo uhne, auto opět samo akceleruje na předem nastavenou rychlost tempomatu.

Autoři: ,






Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.