Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová raketa země-země v akci: superrychlý luxus Audi S8

aktualizováno 
I když umí tenhle šílený stroj vypínat polovinu válců, ještě nikdy jsem číslo 35 udávající průměrnou spotřebu na palubním počítači neviděl. Stejných čtyřicet kilometrů ale někdo zajel za osm a půl, a tak manažerům nezbývá než si pořádně hlídat, jak s touto raketou zacházet. I když, těm je to asi jedno...

Navenek svou sílu ukazuje Audi S8 jen v náznacích. Podvozek má snížený jen o jeden centimetr, v podbězích ukrývá dvacetipalcové ráfky (za příplatek 21palcové), předek zdobí agresivnější nárazník, vzadu hrozí čtyři výfuky. V interiéru má opravdový karbon.

Audi S8 v číslech

  • motor: dvěma turby přeplňovaný zážehový osmiválec 4,0 TFSI
  • max. výkon 382 kW (520 k)
  • max. točivý moment 650 Nm (od 1 700 do 5 500 ot./min)
  • maximální rychlost omezena elektronicky na 250 km/h
  • 0 na 100 km/h za 4,2 s
  • kombinovaná spotřeba 10,2 l na 100 km
  • cena 2,9 milionu Kč (přepočet z německé ceny 112 tisíc eur)

Ale to nejdůležitější je zcela nový čtyřlitrový motor, který se na boku této rakety představuje nápisem V8T a má úctyhodný výkon 520 koní.

S brzdami opatrně

S Audi S8 jsme jeli úzkou klikatou okreskou kolem španělského Bilbaa, kam nás Audi pozvalo na první setkání se svou novinkou. Na krásné a hodně zakroucené silničce vypadala S8 se svými skoro pěti metry délky a 1 975 kily hmotnosti jako slon v porcelánu. A 520 koní pod kapotou se ani ve španělském teple příliš nezapotilo.

Víc se tam nadřely brzdy. Příplatkové karbokeramické kotouče ušetří pět kilo na kolo a brzdí s jistotou, jen musíte s nohou na pedálu pracovat jinak, když jsou studené, a jinak, když se rozpálí.

Audi S8

Studené brzdy mají rychlý a ostrý nástup a vyžadují opravdovou jemnost. Když je ale pořádně prohřejete, první třetina dráhy pedálu "zhoubovatí" a pak je třeba na něj pořádně dupnout. Hlavně žádnou paniku, brzdí pořád skvěle.

Jak uživit pět set koní

Po nějakých 40 kilometrech se na palubním počítači rozzářila hodnota spotřeby: 35,4 l/100 km. Ještě že všichni přítomní novináři zrovna seděli v parádních, kožených, všemožně nastavovaných, vyhřívaných, odvětrávaných masážních křeslech, jinak by to se všemi pravděpodobně seklo. Ferrari vám totiž na německé dálnici (když s ním jedete, jak se sluší) sežere 80 litrů na čtyřech stech kilometrech, nové BMW M5 při jízdě na samé hraně jede za nějakých třiadvacet.

Audi S8

Aby bylo jasno, osmiválec Audi S8 není užraný. Právě naopak, když s ním jedete podle předpisů a trochu to umíte, jezdí opravdu pod deset. Když uháníte svižně po dálnici, jedete za třináct a to není na víc než pětisetkoňové auto vůbec špatné. A to prosím umí sprint z nuly na stovku za 4,2 sekundy.

Přeplňovaný čtyřlitrový osmiválec Audi dokazuje jediné, že dnešní turbomotory při zátěži prostě žerou a je jedno, kdo je vyrábí. Předem nutno říci, že to není vůbec chyba S8. Je to vycizelované auto, které dokonale pohýčká manažery při "přeletech" napříč Německem v rychlostech kolem 250 km/h.

Fotogalerie

Dnešní přeplňovaná doba je prostě taková, že turbomotory jsou extrémně závislé na stylu jízdy. A platí to pro S8 stejně jako pro malou fabii 1,2 TSI. Když umíte motor poslouchat a naučíte se jeho sílu využívat, jezdíte opravdu úsporně. Jenže když máte místo pravačky na plynu kopyto a závodnické sklony, nestačíte se u čerpací stanice divit.

A tak S8 umí být úsporné jen tehdy, když se potká s řidičem, který tak umí jezdit. Tabulková hodnota kombinované spotřeby je 10,2 l/100 km. Když ho naopak bude řídit ten, kdo neumí nebo prostě nechce hledět na spotřebu, požere i trávu kolem silnice.

Vypínání válců

A to se konstruktéři Audi snažili, seč mohli. Nacpali do S8 speciality které obyčejná A8 nemá, a desetiválec, který měl předchůdce vypůjčený od Lamborghini, nahradili přeplňovaným osmiválcem. Tedy, občas z něj bývá čtyřválec.

S8 totiž dostala systém vypínání poloviny válců. Když nespěcháte, motor běží v ustáleném režimu a upotřebí jen 1., 4., 6. a 7. válec. Ostatní odpočívají. Řidič o tom vůbec neví, dozví se to jen z nápisu na palubním počítači. A ušetří se tak litr benzinu.

Může se hodit

Zaujala vás Audi S8? Pořiďte si jí na Automodul.cz.

Jenže vypínání válců není jen tak. Vývojáři a testovací jezdci vedení Martinem Weisbrodtem totiž zjistili, že když jede osmiválec na půlku, hodně vibruje. Vibrace se přenášejí do podlahy, řízení a dalších komponent, což otravuje posádku.

Proto si muselo Audi nechat vyvinout speciální aktivní silentbloky motoru. Dva mohutné úchyty připevňující 220kilový motor k pomocnému rámu mají v sobě kromě olejové náplně ještě aktivní člen. Čidlo snímá vibrace (sinusovka) a membrány ovládané cívkou posílají opačné impulsy (sinusovku s opačnou fází), které je odruší. Na stejném principu funguje i v kabině odrušování vnějších hluků. Stejně to měla před lety třeba Honda Legend.

Audi S8

A jen tak mimochodem, celá ta vychytávka pro aktivní potlačování hluku a vibrací s aktivními úchyty motoru při spoření jízdou na půlku válců i kvůli nutnosti přidat další řídící jednotku přidala sedm kilo hmotnosti, což zvedlo spotřebu o 0,02 l/100 km.

Intercity

Audi S8, to je zhmotnění přístupu téhle značky ke stavbě aut. S8 je pekelně rychlá, ale sportovní není. Je hlavně pohodlná, skvěle vybavená a do posledního detailu sestavená s maniakální péčí. Rozhodně nepočítá s tím, že by s ní majitel jezdil na okruh, tam si může vyrazit s R8, ale když má letět po německé autobahn dvěstěpadesátkou, nenajde moc sobě rovných.

V zatáčkách je třeba jezdit hlavně ladně, to pak umí být dost rychlá. V ostrých obloucích a vracečkách ale řidiče na výjezdu zdrží tím, že ho před ním neposlechne převodovka. Manuální řazení osmistupňového automatu je spíš symbolické, stejně si řídící jednotka dělá hlavně, co chce ona. Takže donutit ji podřadit na dvojku, abyste pak mohli vystřelit, je skoro nemožné.

Audi S8

Pohon všech kol posílá za standardních podmínek víc síly na zadní nápravu (poměr 60 : 40), přetáčivé rodeo ale nečekejte. S8 je na extrémním limitu stále nedotáčivá.

Nechybí "Audi drive select", nabídka jízdních režimů, která koordinuje chování motoru, řízení, převodovky, nastavení tlumičů a agresivitu zadního diferenciálu.

Čtyřlitr je hezky pružný, 650 Nm točivého momentu nabízí při 1 700 až 5 500 ot./min. Nemá ale potřebný hlas. Zvuk je sice hezký, ale na auto, které chce vypadat sportovně, je moc tichý. Sportovním režimem sice můžete otevřít klapky ve výfuku, ale stále je to málo dramatické.

Pneumatický podvozek funguje jako v klasické A8. Je hlavně pohodlný a dává autu plavnost, ve sportovním nastavení přitvrdí, ale stále to při dovádění není. Na zadním sedadle máte chvílemi pocit, jako by zadní náprava "plavala".

S8 si každopádně zaslouží označení vlajková loď značky. Je to sice klišé, ale i přesto k ní pasuje nejlíp. Určitě ji uvítají ti, kdo chtějí demonstrovat své bohatství a rádi jezdí rychle. Prezidentskému majestátu ale asi víc pasuje dvanáctiválcová černá A8 v prodloužené verzi, kterou S8 nemá.

Ještě pro úplnost; raketa země-země od společnosti Audi dorazí do prodeje v prvním pololetí letoška a německá startovací cena je 112 tisíc eur.





Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Tuktuk Bajaj
Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola. No jo, on má vlastně tuktuk jen tři,...  celý článek

Kia Stinger
Žihadlo s pohonem zadních kol a šestiválcem je tady. Řídili jsme Stinger

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Má pohon zadních kol a pod kapotou podélně uložený benzinový šestiválec. Tahle kia je jedno z...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.