Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vše o nové fabii: premiéra za pár měsíců a tříválcové turbo

aktualizováno 
Nejdůležitější škodováckou premiérou letoška bude uvedení nové fabie. Důležitý model Škody dostane novou techniku i motory, v prodeji bude ještě letos. Dali jsme dohromady vše, co o připravovaném autě víme.

Skica stávající druhé generace fabie v provedení RS. S ním už se u nové fabie nepočítá. | foto: Škoda Auto

Její letošní představení potvrdil šéf Škodovky Winfried Vahland na pondělní výroční konferenci značky v Mladé Boleslavi. Více o výroční konferenci ZDE

Luboš Vlček, šéf českého zastoupení značky Škoda Auto pro iDNES.cz na autosalonu v Ženevě začátkem března upřesnil, že se fabia objeví u prodejců Škody v České republice na přelomu roku 2014 a 2015. Jen krátce po uvedení hatchbacku má dorazit také kombík. A ten má být jednou z nejdůležitějších zbraní nové generace. 

Může se hodit

Potřebujete nové auto a líbí se vám fabie? Vyberte si tu svou na Automodul.cz.

Předseda dozorčí rady koncernu Volkswagen Ferdinand Piëch se totiž podle informací iDNES.cz nechal na jedné z interních "předváděček" chystaných novinek slyšet, že fabia kombi, kterou viděl, bude jedním z nejkrásnějších aut celého koncernu. 

Oficiální světovou premiéru by vůz měl mít na podzim na autosalonu v Paříži. Dá se ale čekat, že Škoda novou fabii představí dříve. Pokud dodrží strategii uplatněnou u předchozích modelů, můžeme se na první obrázky a informace těšit ještě před letními prázdninami. 

Náběh výroby je totiž naplánovaný po celozávodní dovolené, kterou mají Škodováci v červenci. Prozradil to týdeník odborů automobilky Škodovácký odborář. Podle dobře informovaných zdrojů MF DNES je start výroby naplánovaný na 35. týden roku 2014, to připadá na poslední srpnový týden.

Ostřejší rysy

Podle neoficiálních zpráv má být nová fabia nižší, širší, ale pořád stejně prostorná a hlavně v designovém stylu, který škodovkám naordinoval šéfdesignér Jozef Kabaň. 

Fabia téměř jistě dostane hranaté přední světlomety, kapotu s charakteristickým nosem nesoucím logo automobilky a rovné ostré linky na karoserii. 

Vizualizace nové Škody Fabie

Podobu nové fabie naznačuje počítačová simulace mladého nizozemského výtvarníka Remco Meulendijka, který ji poskytl iDNES.cz

Fabia určitě dostane hranatější tvary podobné dalším novým modelům škodovky. Více tak připomene současnou generaci VW Polo, na jehož technickém základu (platformě PQ25) malá škodovka vyjede. To však také znamená, že zůstane opět o půl kroku za polem a Seatem Ibizou. Ty totiž v nové generaci dostanou novou technickou platformu MQB, kterou využívají třeba octavie a VW Golf.

Nová fabia totiž doplácí na to, že opět přijede před novým polem, platí totiž pravidlo, že novou techniku musí dostat volkswagen před škodovkou. Byť by šlo jen o pár týdnů. Jenže fabia předběhne polo asi o rok. Stejné to bylo u stávající generace. 

Použité základní "železo" se projeví hlavně ve vnitřních a vnějších mírách. Podvozek, design a výbava je otázkou individuálního vývoje a nastavení.

Tříválce

Letos v září vstoupí v platnost nová emisní norma Euro 6, nabídka motorů fabie se tedy na to musí připravit a náležitě omladit. Novou platformu motorů pro malé vozy koncernu VW představil letos výrazně zmodernizovaný Volkswagen Polo. 

Základním motorem tedy bude tříválcový atmosférický litrový benziňák ze Škody Citigo (pravděpodobně silnější 55kilowattové provedení). O stupeň výš bude provedení tohoto motoru s turbodmychadlem, které nahradí dosud používaný agregát 1,2 TSI. Motor 1,0 TSI má mít v polu 70, nebo 81 kW a 200 Nm, u fabie by to mělo být stejné. Pro ilustraci: to jsou hodnoty, kterými se před deseti lety chlubily dvoulitry. Není tedy divu, že podle informací iDNES.cz dokonce vývojáři Škody už experimentují s montáží tohoto motoru do octavie. Litr s turbodmychadlem se tedy podle všeho dostane i pod kapotu škodovek od rapidu přes octavii po yetiho. Ale také do Volkswagenu Golf i Seatu Leon.

Motor nemá vyvažovací hřídel, nepravidelnost chodu motoru s lichým počtem válců vyhladili motoráři závažím na setrvačníku. Není to neobvyklé, stejné řešení používají například u Nissanu.

Další novinkou je zcela nový naftový tříválec 1,4 TDI, který by měl být k mání ve třech výkonových verzích (55 kW/200 Nm, 66 kW/230 Nm a 77 kW/250 Nm). Motor splňující ekonormu Euro 6 má hliníkový blok, kazetu s vyvažovací hřídelí, filtr zachytávající oxidy dusíku a vodní mezichladič vzduchu. Jde o úplně nový motor. Nastrojený je jako 1,6 TDI, jenže to je čtyřválec s blokem z litiny. Motoráři Volkswagenu tvrdí, že se vznětová čtrnáctistovka vejde třeba i do malého UPu, a tedy i do citiga.

Dá se také čekat, že Škoda připraví také fabii spalující zemní plyn. Naopak sportovně laděná verze RS už z plánů vypadla. 

Pro smartphonisty

Fabia také dostane nejnovější generací multimediálního rozhraní, které už teď má VW Polo. Systém MIB stojí na vícejádrové platformě (má dvanáctkrát lepší výpočtovou kapacitu než předchozí systém), jejíž základní verzi vyvíjeli u Škody a vyšší u Volkswagenu. Systém pracuje rychleji, některé funkce se zjednodušily. Systém umožňuje spárovat dva mobilní telefony najednou a oba jsou aktivní. 

Další praktická novota se jmenuje Mirror link a propojí mobil s autem tak, že se na obrazovce vlastně zobrazí displej telefonu, a řidič jej tak ovládá na přístrojovce. Chybět nebudou různé aplikace, které nabízejí mimo jiné přístup k sociálním sítím.

Dá se čekat, že fabia dostane také parkovací kameru, multikolizní brzdu, nebo systém automatického nouzového brzdění známý už třeba ze Škody Citigo.

Pětisetkoňová fabie kupé je na stovce za 2,7 s:




Nejčtenější

Velké srovnání cen autodílů: obří rozdíly, nejdražší jsou Japonci a Opel

Výměna autobaterie

Lehký ťukanec na křižovatce a ceny za opravu šplhají do desítek tisíc korun. Přední nárazník může stát čtyři tisíce,...

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...



Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...

Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...



Další z rubriky

Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Wey

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná...

Japonský rolls-royce se vyrábí už 50 let, teď přichází nová generace

Toyota Century

Toyota Century je limuzína, kterou mimo Japonsko téměř nikdo nezdá. Původní model se vyráběl od roku 1967 celých třicet...

Autofotka týdne: Parádní hračka pro velké kluky nemá dveře ani okna

Dallara Stradale

Gian Paolo Dallara, jeden z nejslavnějších automobilových konstruktérů, představil auto nesoucí jeho jméno. Fenomenální...



Najdete na iDNES.cz