Nová Škoda Fabia dorazí na podzim 2014. Má dostat tříválec 1,0 MPI

Exkluzivně   11:11aktualizováno  14:50
Nižší, širší, ale pořád stejně prostorná a hlavně v designovém stylu, který škodovkám naordinoval šéfdesignér Jozef Kabaň. Taková bude nová generace fabie, která je alespoň v českých podmínkách symbolem malých vozů. Dorazit má na podzim příštího roku. Základním motorem má být tříválec ze Škody Citigo.

Podobu nové fabie naznačuje počítačová simulace mladého nizozemského výtvarníka Remco Meulendijka, který ji poskytl iDNES.cz | foto: Remco Meulendijk

Letošní rok byl pro domácí motoristy ve znamení nové octavie ve všech variantách (kombi, RS) a na podzim pak kompaktnějšího Rapidu Spaceback, v roce 2014 přijde na řadu právě nová fabia. Nebude to však hned na jaře, do březnové Ženevy chystá Škoda podle dostupných informací studie čtyřdveřové Octavie Coupé ve stylu Volkswagenu Passat CC, ta má na trh dorazit v roce 2015.

Třetí generaci fabie však Škoda podle informací iDNES.cz, představí před prázdninami na exkluzivních novinářských jízdách, výstavní premiéra se pak jistě odehraje na podzimním pařížském autosalonu, krátce před uvedením na trh. Stejný postup zvolila mladoboleslavská značka loni při uvádění modelu Rapid. Podle dobře informovaných zdrojů MF DNES je start výroby naplánovaný na 35. týden roku 2014, to připadá na poslední srpnový týden.

Jak by nová fabia mohla vypadat? Zcela určitě dostane hranatější tvary podobné dalším novým modelům škodovky, což jí jednoznačně prospěje, současný zakulacený design sice nezestárl, ale dnes jsou v módě ostřejší linky.

Více tak připomene současnou generaci sesterského VW Polo, na jehož technickém základu malá škodovka vyjede. To je dobrá zpráva, protože polo platí ve své třídě za etalon komfortního a zároveň podvozkově jistého vozu. Nedostane však novou technickou platformu MQB.

Nová fabia totiž doplácí na to, že opět přijede před novým polem, platí totiž pravidlo, že novou techniku musí dostat volkswagen před škodovkou. Byť by šlo jen o pár týdnů. Stejné to bylo i loni u Audi A3, VW Golf, Škody Octavie a Seatu Leon, které stojí také na platformě MQB. Přesně v tomto pořadí je koncern VW uvedl na trh.

Jenže fabia předběhne polo asi o rok. Stejné to bylo u stávající generace. Fabia tak vyjela na upraveném "železe" fabie první generace (nutno uznat, že velmi dobrém a robustním) a chvíli po něm dorazilo se zbrusu novou technikou polo a následně Seat Ibiza. Úplně stejný scénář se tedy zopakuje, akorát o jeden evoluční stupeň dál. Fabia dostane techniku předchozího pola a ibizy a nový malý volkswagen s ibizou dostanou MQB,na níž vyjede většina nových koncernových aut s předním pohonem od malých až po passat. Tento technický základ má dostat i chystané velké SUV Škody, prozatím nazývané Sněhulák. 

Konstruktéři mohou využít výhodu v podobě velké variability technického základu. U platformy MQB je pevně daná pouze jediná míra, jde o vzdálenost osy přední nápravy a příčky mezi motorem a kabinou. Ostatní rozměry se mohou měnit.

Podle exkluzivních informací iDNES.cz má být velkým překvapením tříválcový atmosférický litrový benziňák ze Škody Citigo, který dostane nová fabia jako základní motorizaci. Motor označený jako 1,0 MPI dostává citigo ve výkonových verzích se 44 a 55 kilowatty, obě provedení mají stejný točivý moment 95 newtonmetrů. Podle informací redakce dokonce vývojáři už experimentují s montáží tohoto motoru do octavie.

Stávající fabie mají nechvalně proslulý tříválec 1,2 HTP, který dostávala už předchůdkyně. Litrový motor se kdysi objevil pod kapotou fabie první generace, byl to ovšem čtyřválec.

Kombík bude nejkrásnější

Fabia téměř jistě dostane hranaté přední světlomety, kapotu s charakteristickým nosem nesoucím logo automobilky a rovné ostré  linky na karoserii. Nebudou určitě chybět horizontální zadní svítilny, opticky rozšiřující karoserii. Právě zadní partie současného modelu jsou nejvíce kritizovány, auto vypadá jako příliš úzké a vysoké. Takovou chybu designérský tým Jozefa Kabaně určitě nezopakuje.

Naživo se budeme moci přesvědčit až v polovině příštího roku, zatím musí stačit ujištění jednoho z nejvyšších šéfů koncernu Volkswagen. Předseda jeho dozorčí rady Ferdinand Piëch se totiž podle informací iDNES.cz před nedávnem nechal na interní "předváděčce" chystaných novinek slyšet, že fabia kombi, kterou viděl, bude jedním z nejkrásnějších aut celého koncernu. To potvrzuje, že opět dorazí fabia ve dvou pětidveřových karosářských verzích: hatchback a kombi. 

Podobu nové fabie by docela dobře mohla vystihovat počítačová simulace mladého nizozemského výtvarníka Remco Meulendijka, který své představy publikuje na vlastní stránce a poskytl je i iDNES.cz. 

Z technických vychytávek se zatím tuší jen to, že fabie bude první ze všech škodovek, která dostane nový systém Mirror Link, propojující palubní systémy vozu včetně třeba LCD displeje s mobilním telefonem. Nejenže tak půjde přehrávat třeba hudbu nebo prohlížet fotografie, ale třeba i sdílet mapy z mobilní navigace. Stejné řešení dnes používá třeba Chevrolet: mapy pro navigaci máte stažené v mobilním telefonu a auto se k ním v případě potřeby připojí. Systém může navigovat i bez datového připojení v mobilu.

Fotogalerie

Fabia je pro Škodovku velmi důležitým modelem, hned po stěžejní octavii, což dokládají i prodejní čísla. "Od začátku prodeje první generace v roce 1999 do letošního prosince se celosvětově prodalo více než 2,2 milionu dvou generací fabií," bilancuje pro iDNES.cz mluvčí automobilky Vítězslav Pelc. 

Potvrdil zároveň, že nadcházející třetí generace nevyjede ve sportovní variantě RS jako ty předchozí. "Po autě tohoto typu je malá poptávka. Lidé sice chtějí, aby jejich malý vůz měl sportovní vzhled, ale nechtějí připlácet za výkonný motor a špičkovou techniku. Naopak zájem je o 'ereso' v kompaktní třídě, kde máme úspěšnou octavii," řekl Pelc s tím, že podíl modelu RS na celkových prodejích octavie je sedm procent. "Je jasné, že u fabie by to bylo mnohem méně, v současné době se tedy produkce sportovní verze nevyplatí. Situaci na trhu však neustále monitorujeme, takže do budoucna se nedá nic vyloučit," dodal mluvčí. 

Nutno dodat, že prodeje malého RS nesplnily očekávání pravděpodobně také kvůli absenci manuální převodovky v tomto provedení. Fabia RS druhé generace má tedy vždy dvouspojkový automat. U aut této velikosti je to chyba.

Toto omezení bylo ovšem u "dvojkové" fabie vynucené technickými okolnostmi. Automatická rychlostní skříň je menší než manuální, která se spolu s napříč uloženým čtyřválcem 1,4 TSI nevešla mezi podběhy předních kol.

Autoři: ,

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Radikální krok Hondy: místo dieselu tichý hybrid bez převodovky

Honda CR-V Hybrid

Honda na současný vývoj, kdy naftová auta upadají v nemilost, reaguje radikálně. V nové generaci oblíbeného modelu CR-V...

Další z rubriky

Ford umí najít nebezpečná místa dopředu. Sleduje brzdění

Kolony v Praze během dočasného uzavření tunelu Blanka. (11. dubna 2018)

Často nejdříve musí dojít k nehodě, aby byl konkrétní dálniční uzel, křižovatka nebo úsek silnice označen za...

Studie: elektromobily připraví Německo o 100 000 pracovních míst

Volkswagen I.D. Buzz

Přechod na elektromobily připraví Německo o dobře placená místa nejen v automobilovém odvětví. K tomuto závěru dospěla...

Před 130 lety nafoukl Dunlop první pneumatiku

Továrna na první pneumatiky Dunlop z roku 1908

Některé součásti automobilu bereme jako samozřejmost. Třeba pneumatiky, jimž věnujeme pozornost dvakrát ročně při...

Najdete na iDNES.cz