Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová Škoda Fabia se představuje

  12:53aktualizováno  12:53
P r a h a - Nová Škoda se představuje, automobilka čtrnáct dní před oficiální premiérou odhalila první fotografii. Pětiletku po felicii tak Škoda pod křídly Volkswagenu přichází s novým vozem této kategorie. A opět s F na začátku - po favoritu a felicii je tu Fabia.
Škoda Fabia

Škoda Fabia - Nová Škoda Fabia, jak ji představila automobilka Škoda | foto: Škoda

Kromě fotografie fabie nastínila automobilka i pár technických údajů. Fabia je v porovnání s felicií o sedm centimetrů delší, o centimetr širší a o tři centimetry vyšší. "Prodávat ji začneme se dvěma benzinovými motory 1,4 a jedním naftovým motorem 1,9 SDI," řekl mluvčí společnosti Evžen Krauskopf. Slabší "čtrnáctistovka" se vyrábí v Mladé Boleslavi, pod kapotou ji má už několik měsíců i octavia. Pro menší fabii však paradoxně konstruktéři zvýšili výkon ze čtyřiačtyřiceti na padesát kilowattů.
Oba další motory dostane fabia od koncernu Volkswagen. Silnější motor 1,4 má výkon 74 kilowatty (100 koní), naftový motor se může pochlubit výkonem 47 kilowattů. Nabídka pohonných jednotek se časem rozšíří o slabší i výkonnější verze.
Automobilka slibuje, že fabia nebude uvnitř menší než na své rozměry prostorná felicia. O míře vnitřního prostoru mimo jiné rozhoduje rozvor náprav; ten má fabia o centimetr delší než felicia a za octavií fabia zaostane jen o pět centimetrů. Zavazadlového prostoru pojme fabia 248 litrů, kufr felicie je o dvaadvacet litrů větší.
Na rozdíl od felicie, která svůj rodný list odvozuje od letitého favorita, je fabia zcela nový vůz.
A při jeho konstrukci i výrobě automobilka Škoda, patřící ze sedmdesáti procent koncernu VW, sáhla do bohatých zásob německé firmy. Podvozek made in VW bude shodný pro fabii jako pro nové polo či Seat Ibiza.
Podle některých informací z Německa však byl malinko prodloužen. Celá fabia je totiž z rodiny malých vozů koncernu VW zdaleka největší.
Ze strategie VW je také zřejmé, že mnohé díly budou pro tuto kategorii aut totožné. Tak jako má například octavia ovládání světel, páčky blikačů a další díly shodné s VW Golf, bude mít podobnosti se svými sourozenci i fabia. Co z toho vyplývá? Zhruba sedmdesát, možná více procent dílů na tomto autě bude ze společných koncernových skladů a jen třetina domácí provenience. Tedy přesně opačný poměr než u dnešní felicie. Tomu odpovídá i odhadovaná cena mezi 250 a 270 tisíci za základní model. Dá se v každém případě předpokládat, že fabia bude minimálně na začátku dražší než dnešní felicia. Už jen proto, že se bude vyrábět a prodávat na trhu souběžně, stejná cena by neměla logiku. Dá se však počítat i s tím, že automobilka nasadí nejrůznější marketingové páky - slevy, akční modely a podobně, aby podpořila stagnující prodej felicií.
Sotva se objevily první informace o novém modelu, dočkala se nová fabia živého zájmu motoristů.
"Lidé se vesměs vyptávají na nový vůz, ačkoli zatím žádné podrobnější informace nemáme," potvrzuje šéf prodeje Petr Ulbert z firmy Přerost a Švorc - Auto. Objednávky však zatím obchodníci nepřijímají. "Bývá obvyklé, že skutečná poptávka vypukne, až se lidé s novým modelem seznámí," vysvětluje.
Bude to obchodní trhák, očekávají všichni obchodníci, kteří nový vůz alespoň trochu znají. "Jsem přesvědčen, že to bude velká konkurence pro zahraniční vozy této kategorie," míní Jan Klokočka, majitel stejnojmenného pražského autosalonu. "Auto je rozhodně moc pěkné a určitě to bude hodně úspěšný model. V koncernu nasadili dobrý směr," míní i šéf prodeje Petr Ulbert z firmy Přerost a Švorc.
Na trhu se vůz objeví zřejmě až v prosinci tohoto roku, a to pravděpodobně v omezeném množství. "V prodeji má být auto až na konci roku," předpokládá i ředitel Domu automobilů Jan Kalivoda. Po zkušenostech s náběhem výroby felicie i octavie se dá předpokládat, že automobilka bude nejdříve nabízet dražší a lépe vybavené modely.
Pro automobilku je fabia svým způsobem zlom - definitivně se odřízne od své socialistické minulosti. S ní ji felicia, které se vyrobilo přes 1,1 milionu kusů, přece jen ještě spojovala. Desítky miliard korun investovaných do nových výrob z ní tak dělají moderní továrnu ve vlastnictví a režii čtvrté největší automobilky světa. 

FABIA JE KONZERVATIVNÍ, ALE LÍBIVÁ, MÍNÍ DESIGNÉŘI
Jan Prokop, majitel designérské firmy

Předně musím říci, že hodnotíme fotku a auto může vypadat jinak naživo. Na první pohled vypadá Škoda Fabia velice konzervativně. Je ale líbivá, hlavně přední nárazník mi připadá opravdu pěkný. Celé auto vypadá trochu hranatě, ale to je asi dáno stříbrnou barvou, ve skutečnosti budou linky jemnější. Fabia nevybočuje z tvarů aut koncernu VW, kde je konzervatismus v designu téměř filozofií. Trochu mi fabia připomíná Volkswagen Boru, třeba tím, že světla nepřesahují do strany. Oceňuji, že mřížka s logem už nepůsobí tak násilně jako u felicie.
Design fabie bude úspěšný hlavně v Německu, v Británii a ve střední Evropě. Na Itálii, Španělsko i Francii moc nezapůsobí. Taky si myslím, že škodovka mohla dostat jiný ráz než tvarové předpoklady typické pro volkswagen. Časem to nemusí být pro mladoboleslavské vozy výhodné.

Pavel Hušek, designér
Proti smutné octavii má fabia usměvavý design. Je z něj však hodně cítit německý původ, hlavně v přesnosti linií. Třeba Francouzi by auto udělali ležérnější. Od začátku se mi na octavii a potom i na felicii líbila mřížka chladiče, která dobře evokuje historii škodovky, ale na malém autě, jako je fabia, by mohla být drobnější. Zajímavým designérským prvkem je plocha kapoty motoru, na kterou navazuje velký nárazník. Uprostřed je tato plocha rozdělena hodně členitou partií se světlomety a maskou. To je pěkné.
Fabia je ale malé auto. A tak přílišná přísnost jí dodává sice na důstojnosti, ale u malé škodovky bych očekával přece jen uvolněnější, vzletnější tvary. Taky bok auta vypadá až banálně, například prohnutí prahů směrem nahoru by ho vzhledově zatraktivnilo a odlehčilo.

Autor:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Citroën C4 AKČNÍ CENA NA...
Citroën C4 AKČNÍ CENA NA...

r.v. 2010, naj. 70 000 km, benzín
137 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.