Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová Škoda versus starší Ford: náklady se srovnávají

aktualizováno 
- Přibývající kilometry v dlouhodobém redakčním srovnávacím testu nové Škody Felicie 1,3 LXi s Fordem Mondeo 1,8 GLX ročníku výroby 1994 o poznání ubraly jetém u vozu z dosavadní pozice ekonomicky výhodnějšího. Jestliže po prvních pěti tisících kilometrech vycházel Ford o téměř sedm a půl tisíce korun příznivěji, snížil se k mezníku patnácti tisíc kilometrů tento náskok na necelé čtyři tisícovky korun. Zasloužila se o to zhruba o půl litru vyšší spotřeba benzinu u Mondea spolu s jeho dražšími a častějšími servisními prohlídkami.
Přibývající kilometry v dlouhodobém redakčním srovnávacím testu nové Škody Felicie 1,3 LXi s Fordem Mondeo 1,8 GLX ročníku výroby 1994 o poznání ubraly jetém u vozu z dosavadní pozice ekonomicky výhodnějšího. Jestliže po prvních pěti tisících kilometrech vycházel Ford o téměř sedm a půl tisíce korun příznivěji, snížil se k mezníku patnácti tisíc kilometrů tento náskok na necelé čtyři tisícovky korun. Zasloužila se o to zhruba o půl litru vyšší spotřeba benzinu u Mondea spolu s jeho dražšími a častějšími servisními prohlídkami.

Test trvá 40 000 kilometrů a má přispět do motoristické diskuse o tom, zda je lepší koupit sice skromnější a hůř vybavené nejlevnější nové tuzemské auto, nebo starší ale komfortnější, výkonnější a o třídu lepší zahraniční konkurenci. První část testu se Škodou Felicií se uskutečnila vloni, letos od jara navazuje etapa s Fordem Mondeo. Náklady na pořízení, pojištění, provoz, údržbu, výbavu či likvidaci srovnatelné škody se po patnácti tisících kilometrech u obou vozů blíží ke třem stům tisícům korun. Srovnávací test hradí MF DNES. Škoda Felicia 1,3 LXi absolvovala hodnocenou etapu testu se spotřebou 7,8 litru benzinu na sto kilometrů a Ford Mondeo 1,8 GLX zatím žádá v průměru 8,3 litru paliva. Podobně jako menší vůz vloni jezdí větší auto většinou svižně a po dálnicích. A zatímco nová Škoda měla za prvních patnáct tisíc kilometrů výrobcem předepsanou jen jednu servisní prohlídku s výměnou oleje a olejového filtru za 1654 korun, byl Ford s desetitisícovým servisním cyklem v odborné dílně dvakrát: první prohlídku prakticky bez opravářských zásahů a za 3407 korun měl v padesáti tisících a druhá, v šedesáti tisících kilometrech, nyní stála 4097 korun. V ceně jsou kromě oleje a olejového filtru také čtyři zapalovací svíčky za více než tisíc korun, filtr topení za osm stovek, těsnění a malá žárovka parkovacího světla. Její závadu v servisu Ford Autoslužba v Plzni nepřehlédli, ve vyčerpávající zprávě o stavu vozu nechyběla sani informace o stavu dezénu rezervního kola. Nepočítáme-li dovyvážení předních kol hned v začátcích testu, odstraňovali mechanici při servisní prohlídce v šedesáti tisících kilometrech první závadu testovaného vozu - opravili a pročistili nefungující ostřikovače čelního skla. Účtovali za to půlhodinku práce. Připomeňme, že Felicia měla v rámci první prohlídky zásadnější bolest: servis opravoval převodovku, která obtížně a s nepříjemným zvukem řadila ze čtyřky na trojku a kromě toho zkušební řidiči kritizovali nejisté hledání jedničky a zpátečky. Projevila se však výhoda nového auta - závadu odstranil značkový servis zdarma v rámci záruky. Kromě toho ještě v prvních pěti tisících kilometrech testu u Felicie unikala do motorového prostoru chladící kapalina, kterou bylo nutné doplňovat, aby se motor nepřehříval. Vadnou vyrovnávací nádržku chladiče vyměnil servis rovněž zdarma. Při poslední návštěvě opravny padl u Fordu Mondeo jeden z handicapů: dražší a častější servisní prohlídky. Místo dosavadního desetitisícového má vůz z rozhodnutí dovozce nově patnáctitisícový interval. K e změně firma vydala k autu novou servisní knížku. "Zkušenosti ukazují, že vůz i olej bez problémů vydrží. Servisní cykly prodlužujeme v zájmu zákazníka," řekl koordinátor technologických služeb Ford Motor Company v Praze Václav Bejček. I tak ale lze v další části srovnávacího testu očekávat, že Mondeo bude chtít víc než Felicia. Bude potřebovat nové pneumatiky - dražší než ty, které dostala Škoda. U Felicie také později poklesla průměrná spotřeba na 7,6 litru naturalu na sto kilometrů, zatímco Mondeo zřejmě na žízni neztratí. Výsledek testu však i tak zůstává otevřený. I proto, že v něm sehraje roli také výše ztráty, se kterou Ford Mondeo po testu najde kupce. Felicie sice ve službách firmy zůstala, ale odborníci vloni na podzim konstatovali, že by se po čtyřiceti tisících kilometrech prodala s přímou ztrátou nejméně šedesáti tisíc, ale možná i osmdesáti tisíc korun.


Autor:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Chystá se zdražení pokut: za telefonování a focení až 10 tisíc a 4 body

Ilustrační snímek

Ministerstvo dopravy ve spolupráci s policií pracuje na zpřísnění bodového systému. Více se bude postihovat používání...

Škoda Kodiaq GT: kupé-SUV se testuje převlečené za mazdu, jako před 30 lety

Prototypy Škody Kodiaq GT převlečené za SUV Mazdy.

Znetvořené prototypy prohánějící se v běžném provozu fascinují milovníky automobilů. Tuší, že maskování ukrývá něco...

Další z rubriky

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Čech pečuje o vůz mistra světa rallye. Ogierovi radí a nastavuje mu auto

V rallye týmu pětinásobného mistra světa Sébastiena Ogiera pracuje jako „car...

Leze po skalách, má rád fotbal a když má chvilku, tak doma, kousek od Kyjova, pomáhá na vinohradu a ve sklípku....

Chystá se zdražení pokut: za telefonování a focení až 10 tisíc a 4 body

Ilustrační snímek

Ministerstvo dopravy ve spolupráci s policií pracuje na zpřísnění bodového systému. Více se bude postihovat používání...

Najdete na iDNES.cz