Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová stará auta

  18:12aktualizováno  18:12
- Nissan Patrol je pro mnohého mladého řidiče snem - v posledních a drahých verzích sice často nesplnitelným, ovšem ve starších provedeních již dostupnějším. Klasický japonský terénní vůz, který je od roku 1951 ve výrobě už v páté generaci, se totiž po otevření stavidel dovozu ojetin ze západní Evropy dostal po listopadu 1989 do tuzemska ve větší síle, která zahrnovala i benzinové verze z osmdesátých let.
 A právě tato auta lze sehnat za částky od šedesáti tisíc korun. Ceny oblíbenějších dieselů a zvláště pak s turbem jsou vyšší, ale v případě starších a víc týraných vozů rovněž z osmdesátých roků začínají také pod stotisícovou hranicí. To ovšem neznamená, že ušetřený třeba i desetiletý Nissan Patrol v nejžádanější verzi 2,8 TD nemůže najít kupce za ještě jednou tolik i za víc.
V bazarech a inzertních rubrikách se nejčastěji nabízejí patroly ze začátku devadesátých let a stávají od dvou set tisíc korun. Ale pozor, zatímco ve zdejších končinách obvykle patrol představuje zmíněný motoristův sen a jeden z nejžádanějších off-roadů, ve světě a západní Evropu nevyjímaje se uplatňuje hlavně jako pracovní auto a tomu také často odpovídá jeho technický stav. Náklady na opravy vysloužilce bývají značné.
Patrol jezdí s benzinovými a naftovými šestiválci o obsahu od 2,8 do 4,2 litru, z nichž nejdoporučovanější jsou už zmíněné 2,8litrové turbodiesely. Ty spotřebují mimo terén v průměru jedenáct až dvanáct litrů nafty na sto kilometrů, zatímco benzinová auta spolykají na stejnou vzdálenost kolem dvaceti litrů paliva. Odborníci doporučují typ GR, který firma začala ve Španělsku vyrábět v roce 1987.
Podobně jako jiná terénní auta (zřetelnou výjimkou je hlavně Suzuki Vitara a pak také Suzuki SJ 410-413 Samurai ve stáří do deseti roků) vykazuje i patrol víc závad a poruch než běžná osobní auta. Ze statistik německého T"UV konkrétně plyne, že jen nemnoho přes šedesát procent teprve tříletých aut je v naprostém pořádku a bezmála čtyři procenta ze stejně mladých vozů mají při technických kontrolách nedostatky zcela zásadního charakteru. Z devítiletých vozidel je bez závad pouze třicet a z jedenáctiletých dokonce jen dvacet procent z prověřovaných, což představuje výsledek o deset procent horší, než vykazuje srovnatelný průměr.
Nejčastější problémy plynou ze špatné účinnosti nožních brzd, korodujícího brzdového vedení a ze závad v řízení starších typů. Víc než šestnáct procent jedenáctiletých patrolů vykáže korodované nosné díly a z dvanáctiletých vozů má podle zjištění techniků T"UV tuto zásadní bolest dokonce čtvrtina ze sledovaných. Novější výrobky zhruba do sedmi roků stáří se však nejedné ze zmíněných potíží zbavily a kupříkladu v antikorozní ochraně nosných dílů či v trvanlivosti řízení jsou lepší, než bývá v průměru obvyklé. Dalším silným místem vozu je zavěšení kol, a to i u patrolů starších.

Nissan Patrol mívá problémy s účinností nožních brzd a s korodujícím brzdovým vedením, k bolestem starších vozů patří koroze nosných dílů.

Autor:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Další z rubriky

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Vědci varují: vibrace auta vás mohou za volantem uspat

Řidič za volantem usnul a havaroval. Neprobudil ho ani sedmiletý syn.

Výzkum melbournské univerzity RMIT ukazuje, že přirozené vibrace vozu mohou řidiče uspat již za 15 minut.

Najdete na iDNES.cz