Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová světla uvidí i za roh

  13:12aktualizováno  13:12
U běžných světlometů zůstávají při odbočování neosvětlená stranou ležící místa, takže řidič vjíždí do křižovatky vlastně naslepo. Podle zkušeností se právě v neosvětlených místech může skrývat nebezpečná překážka. Některá nová auta však už mají světlomety, které vidí i za roh.

Statistika uvádí, že se přibližně 40 procent smrtelných dopravních nehod stane v noci. A to i přesto, že v této době je provoz oproti denní době asi pětinový. Svou roli v nejvážnějších nehodách hraje rozhodně i fakt, že řidič má za noční jízdy k dispozici osvětlení s omezeným dohledem. Žádoucí by tedy byly světlomety, které by rozložením světla reagovaly na aktuální dopravní a atmosférickou situaci.

Světla do zatáčky
Není to žádná fantazie, takové světlomety už automobilky u některých svých modelů nabízejí. S přídavnými světlomety dálkového typu (DynaView), které dovolují řidiči posvítit si do zatáčky, přišla před dvěma lety firma Hella. Žárovka umístěná v jejich horní třetině vytváří dálkové osvětlení v přímém směru a spodní odrazová plocha s druhou žárovkou je seřízena pro osvětlení vnitřního oblouku silnice. Elektronické čidlo zjišťuje, do jaké zatáčky vůz jede, a podle toho řídící jednotka rozsvěcuje levou nebo pravou přídavnou žárovku.

Nic nového
Pro hlavní světlomety automobilů bylo třeba najít jiné řešení. To se už v roce 1967 objevilo u proslulého Citroënu DS 21 v podobě mechanického propojení dálkového světlometu s řízením vozu, které umožňovalo natáčení světla do směru jízdy. Větší uplatnění by takový systém našel u světla tlumeného, ale protože jeho pohyb evropská legislativa nepřipouštěla, další experimenty skončily. Situaci změnil teprve příslušný doplněk předpisů s platností od jara letošního roku, který natáčení tlumeného světlometu povolil. Protože se s tímto krokem počítalo, byly už aktivní světlomety v podstatě vyvinuty a v současné době je některé automobilky u vybraných modelů nabízejí zpravidla ve výbavě na přání.

Co je dynamický světlomet
Ve většině případů jde o takzvaný dynamický světlomet, který se ve vodorovné rovině vytáčí pomocí elektromotorku podle pokynů řídící elektronické jednotky. Ta je prostřednictvím čidel informována o aktuálním natočení řídících kol a o rychlosti vozu. Parametry takového osvitu mohou být různé. Například u mercedesu udávají, že jejich zařízení má při vjezdu do zatáčky s poloměrem 190 m dosvit téměř dvojnásobný, než bývá u dosavadních světel běžných 30 metrů. Přitom zatáčka je stále z 90 procent osvětlená. Opel zase uvádí, že jeho systém dynamického osvětlení umožňuje vychýlení z osy o 15 stupňů a do rychlosti 50 km/h osvěcuje i boční sekci. Znamená to, že v oblasti křižovatek a po stranách jízdní dráhy má řidič za ztížených světelných podmínek slušný výhled do vzdálenosti 30 metrů.

Jednodušší řešení
Pro boční osvětlení je možné využít také jednodušší, takzvaný statický způsob. Na ten vsadila automobilka AUDI u své limuzíny A8. V tělese světlometů nazvaných Xenon Plus je mezi čočkami dálkových a potkávacích světel ještě jedna žárovka - halogenová výbojka o výkonu 35 W. Řídící jednotka neustále vyhodnocuje rychlost jízdy, natočení volantu, sleduje funkci směrových světel a podle těchto informací dává pokyn k aktivaci přídavného světla. To dokáže osvětlit místa uvnitř oblouku, která by jinak zůstala ponořena ve tmě.

Přídavné adaptivní světlo se však aktivuje jen po zapnutí směrových světel nebo při jízdě s potkávacími světly rychlostí do 70 km/h. Potkávací světlo s podporou adaptivního světlometu ozařuje plochu tvořící asi devadesátistupňovou výseč ve směru jízdy, takže řidič může i při odbočování za roh rychleji reagovat na případné překážky. V závislosti na rychlosti jízdy se plynule mění i intenzita světelného paprsku, takže oči řidiče neunavují nepříjemné skoky v intenzitě osvětlení.

Další výhody
Světlomety Xenon Plus jsou navíc vybaveny systémem dynamické regulace světelného paprsku, díky kterému se nastavení světla nemění ani zatížením vozu, ani při akceleraci nebo brzdění. Řidič má stále osvětlenou jízdní dráhu a protijedoucím vozům přitom nehrozí oslnění. Adaptivní světla pomáhají i při parkování - obě se totiž rozzáří také po zařazení zpátečky. Při couvání jsou pak mnohem lépe osvětleny prostory kolem přední části vozu, což napomáhá perifernímu vidění řidiče.

Přídavný světlomet Hella DynaView je určen pro velkoprostorové vozy a pro auta do terénu.

Autoři:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.